Sida 2 av 2

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 16:03:34, 29-05-2016
av ja-bond77
Hmmm... Kom på att min hade ju tanken på vagndelen också... Men den var bortkopplad. My bad. Skit. :ohnej: :smile:

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 17:08:41, 29-05-2016
av wol
Det kanske är bättre att boka en transport till flytten istället för att bogsera den.
Det borde ju finnas någon i dina hemtrakter som kan hjälpa deg till en rimlig kostnad.

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 21:43:33, 29-05-2016
av Erik R
Hej
Motorn släppte redan efter några timmar med diesel i cylindrarna. Sedan small den igång under rök, flammor och dunder :grin: (Vi startade den alltså utan grenrör).
Nu blir transporten betydligt enklare.

Boggielådan sitter alt jämt fast så bakänden måste i alla fall hängas upp på något som rullar.
Jag har inget emot trailertransport, men det drar ihop ganska många timmar när maskinen står avsides och kanske inte ens kan komma upp på trailern själv.
/Erik

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 07:58:15, 30-05-2016
av Jonas A
Och var är filmen på uppstarten? :)
Och bilder på maskinen ?

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 11:03:10, 30-05-2016
av Erik R
Hej
Tyvärr :sad: . Jag är så dålig på att dokumentera projekt. Stor heder till er som gör det och visar oss andra. 868an är verkligen ingen skönhet,(ännu) men jag kan ju försöka ta någon bild/film på hemkörningen. Om ni fungerar som jag så är det väl mest ljudet :grin: som är viktigt.
/Erik

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 11:38:09, 17-10-2018
av S-A
Hur går det med 868'n?
Hur "voldade" du lös motor? Skruvmejsel på startkrans, eller plockade du av den frontmonterade pumpen?

S-A

Re: Kan man bogsera en Bm 868?

InläggPostat: 15:56:15, 17-10-2018
av Erik R
Hej
Det var ju ett tag sedan 868an kom hem. Senaste tiden har det tyvärr inte blivit så mycket gjort på den.

I alla fall gick det till så här innan den kom hem.

Vi lossade grenröret. Kompisen tryckte ned avgasventilerna med en skruvmejsel medan jag sprutade in diesel genom avgaskanalerna med hjälp av en tändvätskeflaska, en sådan med litet hål så att man får en stråle som går att pricka ett vertikalt hål med.

Sedan tog vi en rast, monterade av startmotorn och med hjälp av ett bräckjärn mot startkransen och lite måttligt brytande så lossnade motorn snällt. Den gick att starta samma kväll. Den kan inte ha varit speciellt rostig i cylindrarna.

Boggien var även den plötsligt lös utan att man gjort något. Det hade alltså blivit sommar och boggilådan hade varit full med is som smält.

Försäkerhetskull så backade jag upp boggien på en Dolly som vi kedjade fast under vagnen. sedan var det bara att köra de 30 km hem vilket gick bra.

Det som gjort att projektet tappat fart är att det finns många oljeläckage som behöver åtgärdas innan maskinen kan tas i bruk på riktigt. Bland annat läcker bakaxel och kardan någonstans. Även midjan(samt glapp), vridcylindrarna vippcylindern mm.

Gripen och rotatorn är modell ÖSA stor och klumpig, så den vill man gärna också byta ut.

/Erik R