Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Skotare för den självverksamme

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Jim_90

#31 » 16:36:21, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller mini bruunet, (har alldrig sett en på riktigt)men ifall dess enda svaga punkt är kranfästningen skulle det int gå att byta till en nyare och längre kran samt med högt torn och sätta den bakom hytt direkt i ramen istället för på hytten?? . Flytläge krävs ju såklart med kran vilande på vagn.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro



enok75

#32 » 16:58:25, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_90 skrev:Vad gäller mini bruunet, (har alldrig sett en på riktigt)men ifall dess enda svaga punkt är kranfästningen skulle det int gå att byta till en nyare och längre kran samt med högt torn och sätta den bakom hytt direkt i ramen istället för på hytten?? . Flytläge krävs ju såklart med kran vilande på vagn.

hur skall du då komma in och ut ur hytten?
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Jim_90

#33 » 20:18:11, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt har aldrig sett en i verklighet, visste inte att dörren var i bakänden på hytten :-P
Ganska uppenbart nu när jag tittat lite på google.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

fretchi (trådstartaren)

#34 » 22:20:24, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Jag ska inte råda dig varken för eller emot maskinköp. Såhär gamla grejer kräver maskinintresse men kan nog vara lämpligt till vissa personer i vissa lägen.
Jag tycker däremot att du ska ta farsan med en nypa salt. Jag har en egen far och det är ju ett evigt krusande.


Ja, en malmbåt salt i vissa lägen :razz: , därför jag tänkte fråga lite mer neutrala källor här :smile:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Kungsis

#35 » 23:51:53, 14-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det absolut bästa är att själv ha en liten enkel traktor och en BRA GRANNE, som är villig att ställa upp med en bra maskin.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

raggsockan

#36 » 00:02:34, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du lurade på en 810a
på den sitter kranen på hyttdelen , tyckte att den skymde sikten en del , sen var det lite kusligt och ha gripen så nära men det är väl en vane sak :)
i övrigt inget och till lägga om 810 or :)
i modernare maskiner så tyckte ja om valmet 838 valmet 836 och hjon dere 1210 (timberjack kan ju gå med )
1110 är ochså lagom stor :)

kanske verkade lite anti mot mini brunett , har aldrig kört en , skrev bara vad jag har hört , sen så kan det vara svårt och få en bra mini brunett då en del använder dom för sånt dom inte är tänkt , typ större slut avverkning vilket dom ej var byggda för

sen ju nyare maskin man väljer ju dyrare kan rep bli , sen har nästan alla nya maskiner hydrostat vilket kan kosta rejält om den går sönder
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Sunilorblede

#37 » 06:54:32, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var väl i ungefär samma sits som dig i höstas fast min budget slutade där din startade, alltså ca 50 000. Alternativen var att antingen köpa en huggarvagn till en gammal jordbrukare som redan fanns eller en mer anpassad maskin för att påta på i skogen med troligtvis max 200 m3 på en säsong. Slog till på en Stornalle som dök upp på lämplig avstånd, i hyffsat skick och inte slog i budgettaket. I åtanke var då det faktum att hela fastigheten ligger på samma ställe utan vägtransporter. Min syn på det hela med den typen av maskin är att det behövs en dos intresse och glädje i att skruva och hålla åbäket brukbart. Men har man det får man ju en maskin som är betydligt bättre i skogen än en gammal jordbrukare med huggarvagn för pengarna som går åt i inköp. Har man ingen jordbrukare är det nog svårt att hitta en traktor+huggarvagn för priset som en hyffsad trekvartsbandare betingar. Som någon också skrev gällande repkostnader och nyare maskiner så ser jag det som en fördel för trekvartsbandare och skogsboxrar mfl. att det i princip är jordbrukstraktorer med enkel skruvning. Dock sant att reservdelar kan vara problematiskt, så man ska inte fresta allt för hårt med överlass. Efter en vinter där jag lärde känna maskinen och kört ut kanske 100 m3 är jag mycket nöjd med köpet av Stornallen.

Nallarna är väl inte mycket att köra med utan banden på skulle jag tro. Så om du ska köra efter vägen till skiftet två mil bort bör du kanske sikta på Hemek eller Teg som nämnts. Om du ska upp i toppen av din budget kan du dock säkert hitta lite nyare, typ en 868 eller liknande. Dock med nackdelen av en mer komplicerad maskin. Tryckluftssystem och boggilådor med mera som kan jävlas.

Var beredd på att, om du brukar besöka skogsforum där det verkar finnas oändligt med nöjespengar för vissa, bli förklarad antikvitetsamlare och rådd att köpa en ny valtra med driven 12-tonnare om man ska kunna göra något vettigt i skogen

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

fretchi (trådstartaren)

#38 » 09:21:40, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Budgeten är ju lite flexibel, i alla fall nedåt! ;)

Egentligen startar väl min budget på 0 :-. ju dyrare maskin jag köper desto högre krav har jag på den. Så det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Har väl börjat konstatera att hur kul det än vore med en rejäl maskin för 100 000:- så får jag svårt att motivera ett köp då behovet inte är så stort, egentligen obefintligt, om jag hårddrar det. Så hobbykontot kommer ju få ta en del av smällen i slutändan.

Kommit fram till detta i alla fall.
Rent ekonomiskt kan jag se ett maskinköp som en backaffär, vad än jag köper. Ser jag däremot skogsbruket som en hobby så kommer det bli den billigaste hobbyn jag någonsin haft :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Sunilorblede

#39 » 18:45:47, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo precis, rent ekonomiskt är aldrig skogen eller skogsarbete något bra affär. Men något njutbart ska man väl ägna sin tid till. Så då gäller det, precis som du konstaterar, att hitta den medelväg som passar för en själv. ,och som du skriver blir skogen lätt en betydligt billgare hobby än att köpa segelbåt eller MC. Känns som att det "vettigaste" för dig vore att scouta tills det dyker upp något vettigt objekt i närheten? Hämtade förresten min Stornalle en 7-8 mil från Jokkmokk, när jag nu ser att du håller till där.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#40 » 19:24:28, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är skog ingen bra affär? Där har du nog fel du.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sunilorblede

#41 » 19:39:46, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså? Förklara gärna hur du räknar för att komma fram till att köp av skog är en bra affär rent ekonomiskt i dagsläget jämfört med andra investeringsmöjligheter?

Var dock lite för generellt av mig att skriva "..aldrig en bra affär" som jag nu upptäckte att jag gjorde. Men vore ändå kul att höra dina synpunkter och resonemang. Fast det vandrar väl bort från trådens ämne då..
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#42 » 20:55:55, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte köpte min gård på marknaden för några årsen och med denna räntan går det bättre än beräknat. Det blir ju lite privat att gå in exakt hur min ekonomi ser ut.
De allra flesta gårdar som kommer ut på marknaden häromkring köps av riktigt stora skogsägare 1000ha+ och dom köper inte skog för att plocka svamp. Det finns stora börsnoterade bolag som köper/äger enorma arealer skog, det är klart det är lönsamt att köpa skog!
Sitter man på kontor och köper lånefinansierad skog och ska ha firmor till att så blir det nog inte så mycket över men är man med och kan fylla i planteringar lite eller vinscha ut nån enstaka vindfälla eller röja lite för skördaren eller ploga skogsbilvägarna några veckor före avverkning så det fryser ordentligt så tror jag det finns pengar att tjäna.
Exakt samma sak tror jag gäller hyreshus.
Andra investeringsmöjligheter, jag vågar inte låna till någon aktieportfölj nu iallafall.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

fretchi (trådstartaren)

#43 » 21:01:12, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag syftade på är att det knappast är lönsamt att köpa en gammal maskin, manuellhugga självoch ta ut lön för arbetet, när man kan plocka in ett par maskiner som gör det för 120 kr/m3. Men det kan ju vara kul ändå!

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bacon

#44 » 22:04:19, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta har ju vart uppe innan. 120 kr/fub gäller vid en rejäl slutavverkning under goda förhållanden. Det ska man inte göra med en 60-talare men vissa trän kostar 1200kr/fub eller mer att få ut med nya maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

fretchi (trådstartaren)

#45 » 22:09:21, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fast vad kostar du själv om du ska hämta den där vindfällan? Bäst ekonomi är nog att låta vindfällan ligga där den ligger och jobba övertid på kontoret. :razz:

Fast nu är detta icke relevant då det inte handlar om jag ska skaffa en maskin, utan vad.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se