Har inte benat i returfiltret tyvärr... Nu har jag ju kört max 500 meter med henne, men jag kan inte minnas att jag upplevde styrningen som särskilt svag.
Ivar Risslén skrev:Det är nog för att få drivkraft åt båda hållen.
Det är väl bara drivning på bakre axeln. Maskinen var väl avsedd för "boggiband". Dock har jag sett en Stalo C från runt 1966 med en rulle mellan hjulen för att överför kraft från drivande axel till den främre axeln. Inte drivrulle typ Hemek All-driv eller Rottne Blondin, utan en gummiklädd "Robson"-rulle typ som lastbilar har.
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A
Färg-broschyr från runt 1966 Stalo-C med Perkins, converter och power-shift låda. Marknadsfördes då av BT, AB Bygg- och Transportekonomi Skulle tro att iden med 4 lika stora hjul fram kom av att kunna använda drivrulle (gummerad löprulle av Robson-typ) för att få 4-hjulsdrift utan band. Tidigare Stalo var ju byggd med minder framhjul typ övriga ¾-bandare på den tiden....
"aw come on" Det bästa lärandet kommer när man undervisar Per A
Mina damer och herrar. Efter ett par år för fäfot har hennes en gång så kärleksfulle ägare väckt lilla gumman till liv igen. Man skulle ju kunna tänka sig att hon borde vara lite kinkig efter så lång tids försummelse, men icke! Snabbare än blixten tände hon till på alla fyra. Kanske var det för att hon blivit lovad en semesterresa?
Hur som helst backade hon snällt upp på vagnen och inväntar spänt avfärd.
Justerade upp pumptimingen en smula då hon gått orent på höga varv och varit rätt svårstartad. Detta tillsammans med en ventiljustering verkade ha gjort susen. Går mycket grannare. Detta firades med ett ärevarv på gården och en snygg parkering
Jo just ja. Snöföre utan band visade sig vara en väldigt dålig idé, men jag klarade mig ifrån att fastna så några bilder får ni icke
Nu när Lilla G verkar kryare så har man ju inte längre någon anledning att bara låta henne stå . Och eftersom man har en snäll flickvän som huggit ihop en trave ved i höstas som vi aldrig hann hämta hem så fanns ju lämpliga arbetsuppgifter.
Sagt och gjort, ut på byavägen och rulla iväg. Spakstyrning och lite glapp i ramstyrningen gjorde att jag undvek högre växlar. Den går otrevligt fort redan på H1 Men allt gick väl, och Gumman tuffade på även med lass.
Några irritationsmoment noterade jag dock. Vissa kranfunktioner centrerar inte riktigt. Den kan hamna i något läge där den kryper sakta åt något håll, tills man petar till spaken. Eftersom jag har dubbla spakställ, där det är monterat på hydraulpaketet och det andra kopplat via vajer, misstänker jag att något kan kärva där. Sedan är jag grymt ovan med femspaksvalsen. Men det ska väl gå till sig med tiden
Lilla gumman har ännu inte hittat ut i skogen. Det har funnits alldeles för mycket småpyssel att göra på gården. Hantera takstolar och hämta gårdstallar från grannen till exempel.
Men efter att ha gjort de sysslorna med bravur började de hon vevhusventilera kraftigt. När jag stängt av och startade igen gick startmotorn rejält tungt. Så något allvarligt har hänt i motorn. Frisk ford 5000-motor till vettig kurs sökes! Men det är väl lättare sagt än gjort...
Men vagndelen är ju frisk och fin, så medan jag letar motor/renoverar, så lånar jag den. Som tur är har jag ju kompletterat besättningen med ytterligare en maskin i samma veva som var ytterst bra att ha. Måntro lilla G blev sotis?
Satte mig och caddade och efter ett tag kom det fram något som kan liknas vid en adapter från midja till traktordrag. Har beställt skurna plåtar och en 12 T dragögla. Förhoppningen är att kunna börja svetsa ihop dessa nästa helg.
Fick lite tid över för diverse projekt i eftermiddags, så då plockar vi fram svärfarfars gamla hägglundsomformare och dammar av OK48:orna
Först lite punktsvets och se om det passar. Verkar faktiskt som det!
Så sen var det bara att elda på. Kom väl lite drygt halvvägs. Man hade sluppit en hel del svets om man kunnat bocka, men man får leka med det man har.
Den skarpsynte ser kanske att tapphålet är på ett annat ställe jämfört med cadmodellen. Det upptäcktes såklart först när jag fått plåtarna skurna. Så det blev lite extra skärning och svetsning för att trolla hålen till rätt plats. Dessa j*vla konstruktörer
Har liknade arbete framför mig på min nyinförskaffade tippkärra att fixa. Sitter en stum dragögla där och även om det är en tippkärra, så blir det nog att den kommer användas på andra ställen än en grusplan. Men funderar på om man skulle förlänga draget lite när man ändå håller på. Det får framtiden utvisa.