Tackar!
Förlängning slapp jag fundera på, andra änden av dragbalken kan man skjuta ut i ett par steg, säkert en meter, så det får man justera när man väl kan kroka på den på en traktor.
Bengt Erik Eriksson skrev:Sitter det Ford prylar i stalo? Trodde den var byggd på boxern.
Men tror du ska ta av topp och tråg och inspektera lite mer innan du kastar in handduken om den motorn. Kan inskränka sig till topplockspackning och kolvringar med en rejäl dos tur. Men föst ett kompressionsprov.
fretchi skrev:Nu är ju detta vare sig en Stalo byggd på BM eller en stalo C med Perkinssexa, utan en ford 5000 med lite extra påbyggt.
Ivar Risslén skrev:BM-Volvo slutade att leverera till mindre byggare, bara till utvalda företag i slutet av 60-talet. När tillverkningen i Vilhelmina lades ner så flyttades tillverkningen till Stensele och SMV i Forsvik.
På bilder i Vilhelmina Fotoarkiv så finns det bilder på en tidig Stalo-C som är märkt Carman på motorhuven. https://vhlm.kulturhotell.se/items/show ... =%2Fsearch
Ivar Risslén skrev:Vad jag har hört så tog SMV över VMV produkterna när VMV gick i konkurs.
Det jag har läst är att Volvo slutade att sälja chassin till de små skogsmaskinbyggarna på senare delen av 60-talet. Det fanns flera tillverkare som slutade med Boxer chassin ungefär samtidigt.
Återgå till Hjul- och bandburna maskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster