Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Kockum 836: bromsar och drivning bak

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Edner (trådstartaren)

#1 » 00:07:42, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har haft en Kockum 836 årsmodell 1970 i ett par år.
Köpte den med några defekter där jag har lite kvar att fixa.
Bromsar.
Färdbromsarna fungerar jättebra. Iallafall fram. Osäker hur det fungerar bak.
Men jag har problem med att parkeringsbromsen har svårt att öppna och om den lyckas öppna så förbrukas stora mängder luft för att hålla den öppen.
Lösningen har varit att ha en hyllsnyckel genom gummimattan ner till klockan och släppa/sätta an bromsen manuellt.
Jag antar att det är bäljen i klockan som läcker för mycket.
Bara att köpa en ny eller finns det andra lösningar?

För att göra föregående problem ännu värre så tror jag att kompressorn har tappat en hel del effekt.
Jag känner hur det pyser och läcker lite runt cylindern på kompressorn.
Tips på lösning?
Bild

Jag har även lagt märke till att kompressorn aldrig avlastas.
Den kämpar på för fullt hela tiden och luften pyser ut i övertrycksventilen.
Trycket kommer upp i runt 10 bar och enligt instruktionsboken jag har till maskinen, så ska det pendla mellan 6 och 7 bar tror jag det va.
Jag antar att det är regulatorventilen som har fastnat eller är feljusterad.

Bild
Är detta tryckregulatorn?

Vidare så behöver jag en ny spritburk då den gamla har totalhavererat.

Bild
Var hittar jag en sådan?
Jag vill även ha tipps på var man köper bra sprit till bromsarna. Helst något med lite smörja i så man håller igång alla gamla prylar.


Jag har även problem med drivningen bak, men jag ska undersöka lite mer var det felar innan jag frågar om hjälp här.
Som det är nu så får jag bara drift när jag startar bara vänster bakhjul.
Då verkar det gå med full kraft, men om jag försöker starta höger eller båda hjul, så har jag ingen kraft.

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580



Edner (trådstartaren)

#2 » 00:31:15, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt. Höll på att glömma bilder på hela maskinen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag älskar min härliga maskin :)

9 personer gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

dea

#3 » 08:00:15, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn är den som du har fotat, plocka isär och rengör så funkar den kanske ett tag igen.

Har en liknande fast som dumpar 411-b
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

ja-bond77

#4 » 08:10:04, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där vagnsdrivningen har vi behandlat i en tråd men då jag inte hittar den... Minns inte om det var en dumper eller skogsmaskin ens. :???:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

LeifAndersson

#5 » 08:32:14, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vagnsdriften är helt enkelt en riktigt misslyckad konstruktion. Funkade inte när de var nya och ändå mindre efter 40 år! Alldeles för mycket "teknik" för att lösa ett konstruktionsproblem. Lösningarna på Bruun hydrauldriften blev bara sämre och sämre ju mer den "förfinades"! 836:an var sista försöket och det blev en orgie i tekniska hydraullösningar som bara inte kan funka på sikt, och dessutom är nästan omöjliga att komma åt för underhåll! :sad:
Bäst funkade den första konstruktionen med drift bara framåt och ett inbyggt frihjul i systemet. Men när det blev krav på drift även bakåt så löstes det aldrig på ett lyckat sätt! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Edner (trådstartaren)

#6 » 11:01:50, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har förstått att denna hydrauldrift inte är den mest krångelfria konstruktionen.
Men jag tänker ge den en chans.
Trots allt så fungerar vänstra hjulet och har bra kraft.
En fundering kring denna drift.
Enligt instruktionsboken så är det lika med högväxel när man startar bara en sida och då är driften anpassad till att köra traktordelen på treans växel.

Detta måste innebära att man bara kan ha drift på ett hjul när man vill ha högväxel?
Eller är det något jag missar eller inte förstår?

1 person gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

dea

#7 » 19:45:33, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På dumpern så är det drift enbart på låg 1 och 2 samt back

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Roine26

#8 » 10:55:41, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att bromsoken på båda sidor funkar det är dom som kopplar in driften på dom äldre var det trumbromsar som skulle nypa åt när det skulle dra men backarna var alltid fulla med olja där av ingen drift. Så kolla bromsoken som första felsökning och torka av skivorna så dom är fria från olje slabb
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Roine26

#9 » 10:57:42, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju faktist ut som att det är en trummbroms till driften på den dära med.

2 personer gillar det här inlägget.
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Edner (trådstartaren)

#10 » 22:52:30, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
Jag har inte gjort mer än tagit en snabbtitt.
Men jag tror att trummorna är drift och skivor och ok är bromsar.

1 person gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

Björn.O

#11 » 23:21:39, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftig maskin :cool:
Frostskyddsbehållaren som du funderade på ser ut att vara exakt samma som i Volvo BM lastarna, så den kan du köpa ny på Swecon.

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

MN

#12 » 06:25:21, 28-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog läge för en sanering av kylaren innan det kokar....

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Lundmark

#13 » 18:27:37, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått med översynen av maskinen? Fick du någon klarhet i luft och drivningen?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Fordson zetor

#14 » 13:23:52, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden. vet någon vad det är för bromsbackar som sitter i driv kopplingen?
Fordson zetor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:42, 24-10-2015
Ort: Sundsvalls kommun
Sverige
Maskin: ursus, zetor, hymas,hymac, brunett,BM 350.Fordson.

dea

#15 » 14:35:24, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen koll på det men hittar du några så får du gärna informera oss om det :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se