Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Hydraulvinsch till timmerkran?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Mr X (trådstartaren)

#1 » 21:09:08, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade in några olika modeller av radiostyrda hydraulvinschar som monteras på kranen. Hur stor dragkraft bör dom ha? Har nån erfarenheter av tex. Weimers: Hydraulvinsch Weimer ?
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



valberga

#2 » 21:56:42, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv ingen erfarenhet av kranmonterade vinchar .Men för egen del har jag en virekran med den drar jag fram virket så att det går att nå med gripen.Jag tror att en kranmonterad vinch inte i det närmaste kommer upp i den kraft som en skogsvinch gör så det gäller nog att tänka på vad man skall ha vinchen till. Att dra ned och holla bökiga träd, eller bara dra fram virke, som redan är fällt.Kolla med olika fabrikat vad dom har för dragkraft innan du köper något
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

stegmaster

#3 » 00:57:42, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en radiovinch på min timmerkran, dog från Farma (RW53), och den er verd var enda krona.
Drar 1500kg om jag minns rett. 35m 6mm lina.
Åtminstone riktig stark (har even dragit upp vagnen en gång den la sig på sidan).
Den har endast en knapp på Radioen (för inntrekk) och spolar ut automatisk när man drar i linan.
Om jag hadde valet från Weimar, så skulle jag givetvis valt den stärkaste, men tror oavsett du blir nöjd.
Et mycket nyttig utrustning, särskild om man jobbar ensam i skogen.
Kjöpte en vanlig Igland 3t vinch några år innan timmervagnen, och igland vinchen har stort sett varit orörd sen dess.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

micke, bm brunett

#4 » 21:38:34, 05-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan rekomendera weimers. Har den på kranarmen. Den drar 1400 kg och det räcker långt, ex vinscha hela träd eller en hop med massa, kubb osv. De har olika vinschar med olika dragförmåga. Kom ihåg att de som drar mer ofta bara är med annan utväxling, dvs går långsammare. Blir lite segt om det går för sakta. Bra pris på dem också,

Micke
micke, bm brunett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:23, 21-12-2006


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se