Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

En tråd om mina Ösa (Timberjack) skgsmaskiner

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Brynjar

#16 » 19:50:57, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

øsa skrev:Kjemefine bilder.Ser ut som du har god plass i verkstedet, som har plass
til to maskiner samtidig.Har du noen anbefaling til band for 250`n ?
Hva er best?Dragande/berande/halvberande?Er på jakt etter ett sett til min maskin.


Ligger mye belter ute til salgs. når jeg søkte etter belter til min halvbandstraktor fant jeg bare en dunge med skogsmaskinband :wink:
Hako maskin på hønefoss hadde mye slikt før hvertfall.
http://www.hakomaskin.no/content/pages/news/welcome.asp

Ser desverre ut til at de ikke driver med så mye hogging av skogsmaskiner lenger men...hadde mye før,kan jo ta en tlf og høre.

Ellers er de jo i sverige kanskje.
http://www.psmf.se/
Var der i sommeren 2010 og det var en hel del maskiner og utstyr der :smile:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander



Lasse Hsand

#17 » 20:34:03, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan skotare vad kostar ungefär en sån idag? Grannen har en stående med haveri på boggielåds infästningen. Den ligger under maskinen. Men det blir väl grymma pengar innan man fått till den.
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

robin (trådstartaren)

#18 » 20:51:15, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse Hsand skrev:En sådan skotare vad kostar ungefär en sån idag? Grannen har en stående med haveri på boggielåds infästningen. Den ligger under maskinen. Men det blir väl grymma pengar innan man fått till den.


:eat: :eat: :eat: :eat: var :grin:
jag har boggilådor med lager liggandes

priset på en sådan beror på vad det är för årsmodell och skicket 1988 så kom dom med kugghjulsbogi turbomotor större hydraulpump kraftigare midja större vagn och ny kran det ända som är samma som dom tidigare är framramen och hytten. en fin maskin ligger på ca 190-230 000 om det är den nyare modelen men alt beror på skicket
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

robin (trådstartaren)

#19 » 21:33:51, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är lite bilder på när jag byte boggilager :grin: jag byter även boggilådorna när jag ändå ha dom av dom jag sätter dit har sutit fram på 707an så dom är ju som nya
Bild

Bild
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Lasse Hsand

#20 » 21:43:12, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är för dyra maskiner för mig. Gissar att skadorna är ganska omfattande. Då maskinen gick efter vägen med lass då det havererade. Oljan rann ut över ett lager som gått varmt lite brasa och torrgran på lasset. Men det släcktes omgående. / Lars
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Daniel.Gustafsson

#21 » 14:55:33, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid trevligt att läsa om gamla 250 maskiner,då man som liten hängde runt traktorverkstan i byn då det var ösa service och nyleveranser och ibland visningar där.Då var det nya 280 master,250,678,supereva osv,sen blev det FMG,Timberjack och idag John Deere... Det var trevligare förr... :roll:
Daniel.Gustafsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:50, 10-07-2006
Ort: Malungsfors
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu pc 210,290,Volvo FH 16 470,540,Case cvx 1190,div andra åkdon...

robin (trådstartaren)

#22 » 23:25:37, 25-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tyckte det var dax att uppdatera lite här det blev ju som tidigare nämnt motorbyte och när jag ändå byte den så pasade jag på att flyta över i stort set alt från 707an så nu är det bara chassit och hytten som är original
jag drog även ny el till alt så mitt lilla projekt som var att byta bogilagring bak blev lite större än tänkt men nu är den iallafall i bar skick.

Nu så startar den utan startgas när det är kalt vilket var omöjligt med den gamla motorn därimot så marker jag ingen större skillnad i kraften den gamla motorn hade gått över 23 000 tim och den nya har gått under 9000 tim den gamla var till och med något starkare därimot märks stor skillnad i kompressionen den gamla motorn gick runt hur lät som helst så det gjorde inget om batterierna var lite haldåliga medans den nya har riktigt hög kompression så om batterierna inte är i god kondition så orkar dom inte dra runt motorn jag vet inte men borde inte en friskare motor ha mer hk än en välanvänd som börja bli slut? det är exakt samma modell av motor annars


här komer några bilder har fler men dom är inte här på datorn så dom kommer lite senare
Bild

Bild

Bild


förstärkte fästena till ventilpaketet och tog tanken från 707an och lackerade den då min gamla troligt vis läckte in vatten förstärkte även fästena boten på tanken då dom hade varit där och svetsat utan
Bild
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

robin (trådstartaren)

#23 » 21:48:03, 29-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
ja nu har jag kört lite i några veckor med den just nu är det bara 2 problem kvar att lösa kolven till utskjutet har jag packat om 5 gånger nu och packningarna håler bara i 10 timmar jag har schimsat utskjutet så det är inte något glapp i det som ställer till det iaf. packningen är helt utsmetad framåt varje gång. jag har varit hos min lokala mekaniskaverkstad varje gång med kolven och han kan inte heller förstå varför det blir så och han har ändå reparerat och tillverkat 1000tals kolvar i sitt liv. första gången föra året som kolven gick sönder så åkte hela styrningen, packningen, segersäkringen, och avskraparen ut men vi gjorde vid den och satte i nya grejor och sen höll det hela för vintern men nu så har vi bytt packningar alldeles för många gånger nu sist så provade vi att byta utt plaststyrningarna mot oljebrons som han brotchade in och då höll packningen men efter 15 timars körning så åkte hela gavlen utt igen då oljebronset ger lite högre friktion och var mer tjat för att ha så minimalt med glapp som möjligt problemet med dena kolven är att styrningen är så kort i förhållande till kolvsångens längd så där går inte att få i någon mer segersäkring heller. så nu är tanken att vi ska testa en annan sorts packning som ska tåla lite mer glapp och så ska vi sätta i plastyrningarna igen men den packningen får man specialbeställa då dom stora grossisterna inte har dom ilager så nu har jag väntat på den i snart 2 veckor men igår så gav jag upp så nu får skotaren stå tills den kommer.



sen det andra problemet är att den är helt omöjligt att ställa in kranen så den går vettigt hur jag än ställer in den så går det inte att smygköra med den ska man tex sänka så sjunker den minst 15 cm. jag har minispakar med ips 302 boxar och ett monsun hv09 reglage när man ställer in kranen så ska man väl skruva ner maxströmen och sedan minströmen och sedan öka på minströmen tills kranen precis börja röra sig så man knappt ser det men hör det på pumpen? så har jag gjort iaf sen ska man ju öka på maxströmen till lagom fart. men när man ökar minströmen så får man skruva några varv innan den börja lägga på tryck men då ökar den kranen väldigt snabbt så man får skruva till baka den och då får man skruva tillbaka den långt förbi där den började röra sig innan den går så sakta att den precis vill röra sig och då ska man ju skruva upp maxstömen till lämplig sluthastigehet men släpper man då spaken så vil inte kranen börja röra sig igen och då måste man skruva upp minströmen flera varv igen men sen kan man skruva tillbaka den igen det är precis som om den måste ha en startchock för att börja röra sig? jag blir tokig på detta jag har byt spakar dock till begagnade men dom har funkat perfekt innan och så har jag dragit ny el som går direkt mellan spakarna och ipsboxarna och nya hatar och sladdar utt till ventilpaketet och där har jag med dragit direkt utan en masa onödiga kontakter så det finns inga kontakter eller kablar som kan glapa nu. men det blev inte bätre för det. så nu är min fråga är det någon som har varit ute för något liknande eller vet vad det kan vara som är fel?

glömde säga att jag har kollat sevotrycket och det låg på 30 bar så jag ökade upp det till 35 utan något större resultat
Senast redigerad av robin 22:13:57, 29-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

roten

#24 » 09:42:22, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kolvstången rätt mått? Kan det va en midja på den som spökar för dig? Kanske den är omkromad och det är missat nåt.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Timmeråkarjävel

#25 » 21:08:26, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem med min kran Ösa 250 - 89 de satt minispak i den och de fick jag aldrig nån ordning på så jag bytte till kattskallarna som suttit original då funkade det perfekt. Har hört mej för en del och fått olika svar men det verkar som paketet ska ombestyckas om man byter till minispak det var en som byggt om många maskiner som sa det om det ligger nån sanning i det vet ja ju inte då
Timmeråkarjävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:53, 05-03-2011
Ort: Gräsmark Värmland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500 Scania L80 tipp & kran Volvo 6300 Volvo 4300 Yamaha Grizzly 600 Suzuki VL 1500 Intruder Nissan Navara

robin (trådstartaren)

#26 » 22:41:58, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmeråkarjävel skrev:Jag hade samma problem med min kran Ösa 250 - 89 de satt minispak i den och de fick jag aldrig nån ordning på så jag bytte till kattskallarna som suttit original då funkade det perfekt. Har hört mej för en del och fått olika svar men det verkar som paketet ska ombestyckas om man byter till minispak det var en som byggt om många maskiner som sa det om det ligger nån sanning i det vet ja ju inte då


jag har löst problemet idag fick reda på att potentiometern på huvudkortet är till att ställa in hur mycket elventilerna ska röra sig när dom är i neutralläge och är den inte rätt så står dom still och behöver en liten strömchock för att koma igång. och då är det omöjligt att ställa in kranen. jag fick byta potensiometerna på båda korten då dom var väldigt lösa så det kan ha varit glapp i dom också. sen så fick jag vänsterboxen att funka perfekt efter att jag hade ställt in alla max och minströmar medans högerboxen inte blev helt bra det gick att smygköra men stratkurvan blev väldigt brant mitt på spakutslaget så jag testade att bytta höger spak och det hjälpte så nu går kranen som en dröm :grin:
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Timmeråkarjävel

#27 » 22:49:13, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :thummar:
Timmeråkarjävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:53, 05-03-2011
Ort: Gräsmark Värmland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500 Scania L80 tipp & kran Volvo 6300 Volvo 4300 Yamaha Grizzly 600 Suzuki VL 1500 Intruder Nissan Navara

robin (trådstartaren)

#28 » 22:54:50, 02-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

roten skrev:Är kolvstången rätt mått? Kan det va en midja på den som spökar för dig? Kanske den är omkromad och det är missat nåt.


vi har mätt den flera gånger och den är rak och finn o inga konstigheter men nu har min nya kolvstångstätning kommit och det är en äldre modell av tätning som är mycket kraftigare nack delen med den tätningen är att den inte är lika tätt som dom vanliga är men vad gör det bara det inte läcker så jag återkommer med resultatet när jag har kört ett tag
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

robin (trådstartaren)

#29 » 23:36:04, 01-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade min gamla tråd om ösa maskiner lite roligt att läsa så här många år efteråt :grin: att man bara orkade :svettas:
skotaren och 1270n har jag med sålt
däremot så har vi kvar Superevan och den går i produktion under vinterhalvåret vi bytte ju som jag kanske tidigare nämnt ut hela elsystemet i den och nu i år så byte vi ut ventilpaketet till ett modernare som funkar bättre med det nya elsystemet så nu går den som en dröm i kranen.

det blev en valmet 830.1 istället för ösa 250 in och en Ecolog 580 b istället för 1270in :driver:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Eriksson87

#30 » 13:37:35, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt ös in bilder i tråden=) :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se