magirus skrev:magirus
Gustavors skrev: Gustavors
Liljansnäsarn skrev:Nu när man har hållt på och fixat tryckluften så blir jag lite kräsen. Nu pumpar kompressorn fint till ca 7,5 på min mätare. Sen sjunker den till ca 7 varefter det så startar den att pumpa igen. Jag tycker att det är en lite liten diff där
. Det innebär att kompressorn pumpar nästan hela tiden. Finns det någon möjlighet att ställa in så att diffen mellan start och stopp på kompressorn blir större ? Hur gör man detta ?
Den där "diffen" i ur- och inkopplingstryck kan du inte göra något åt. Det beror på att tryckregulatorns cylindriska
kägla harr två olika diametrar eller tvärsnittsytor. Det är den skillnad i tvärsnittsyta som ger skillnaden i ur- och inkopplingstryck.
#15 på bilden.
Diammeterskillnaden är ca 1 mm och syns inte på sprängskissen.
Det är svårt att se på den här bilden också, men det finns där...
En annan bild...
Om du tycker kompressorn får jobba för "ofta" även om du inte använder bromsar eller nåt annat tryckluftsmanövrerat så beror det på luftläckage.
Det är helt omöjligt att eliminera alla luftläckage.
Det är möjligt att det finns "nyare" tryckregulatorer av samma typ som har större areaskillnad på kolven, vilket då skulle ge en större skillnad i ur- och inkopplingstryck.
Skulle vara jäkligt käckt om någon som har en "skrotad"
regulator kunde ta ur kolven och mäta den med
skjutmått över de båda o-ringstätningarna och posta resultaten.