Sida 16 av 24

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 16:46:03, 06-05-2017
av Liljansnäsarn
Koppling
Nu äntligen sitter den rätta kopplingcylindern på plats. Det var skillnad mot Amazonens lilla cylinder. Den här Loockheed är på 1" men betydligt längre slag. Stor skillnad på "kopplingskänslan". :hurra:


Life is good :rock_on:


Bild

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 21:47:35, 06-05-2017
av magirus
:buga: :thummar: :driver:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 17:16:49, 07-05-2017
av akkamaan
magirus skrev:magirus

Gustavors skrev: Gustavors

Liljansnäsarn skrev:Nu när man har hållt på och fixat tryckluften så blir jag lite kräsen. Nu pumpar kompressorn fint till ca 7,5 på min mätare. Sen sjunker den till ca 7 varefter det så startar den att pumpa igen. Jag tycker att det är en lite liten diff där :klia: . Det innebär att kompressorn pumpar nästan hela tiden. Finns det någon möjlighet att ställa in så att diffen mellan start och stopp på kompressorn blir större ? Hur gör man detta ?

Den där "diffen" i ur- och inkopplingstryck kan du inte göra något åt. Det beror på att tryckregulatorns cylindriska kägla harr två olika diametrar eller tvärsnittsytor. Det är den skillnad i tvärsnittsyta som ger skillnaden i ur- och inkopplingstryck.
#15 på bilden.
Bild
Diammeterskillnaden är ca 1 mm och syns inte på sprängskissen.
Det är svårt att se på den här bilden också, men det finns där...
Bild
En annan bild...
Bild
Om du tycker kompressorn får jobba för "ofta" även om du inte använder bromsar eller nåt annat tryckluftsmanövrerat så beror det på luftläckage. :thumme:

Det är helt omöjligt att eliminera alla luftläckage.
Det är möjligt att det finns "nyare" tryckregulatorer av samma typ som har större areaskillnad på kolven, vilket då skulle ge en större skillnad i ur- och inkopplingstryck.

Skulle vara jäkligt käckt om någon som har en "skrotad" regulator kunde ta ur kolven och mäta den med skjutmått över de båda o-ringstätningarna och posta resultaten. :eat:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 17:25:00, 07-05-2017
av akkamaan
Liljansnäsarn skrev:Det har hänt lite med Brunetten igen.

Bra bilder som visar hur den avlastade drivaxeln sitter. Hade en diskussion om detta i ett annat forum...
Avlastad avser att hjulet är lagrat och bärs upp av drivaxelkåpan/trumpeten. Tror det vara andra trumpeter och icke avlastade drivaxlar på de jbr-traktorer som Brunetter (Ford, BM) var byggda på....

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 19:38:28, 10-05-2017
av Realmode
spontant om dom där regulatorerna så i vart fall på skogsmaskiner, brukade de väl avlasta på 8 och slå på på 6? Så det bör ju finnas en hel del gamla liggandes som har detta arbetsområde tycker man.

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 03:37:04, 16-05-2017
av Kockums836
Bromsar den både på vagnen och traktordelen när man bromsar med pedalen? :)

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 12:10:10, 17-05-2017
av Liljansnäsarn
Tack så mycket för din input angående regulatorn Akkamaan :shake_hands: . Det ät ju toppen att du delar med dig av din kunskap :thummar:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 12:19:25, 17-05-2017
av Liljansnäsarn
Kockums836 skrev:Bromsar den både på vagnen och traktordelen när man bromsar med pedalen? :)


JA den bromsar både vagn och traktordel med pedalen. Kretsen för vagnbromsen är hydraulisk . Det sitter en stor huvudclinder under golvet ungefär vid kopplingspedalen som är tryckluftsdriven via en bromsklocka. Bromsvätskebehållaren till detta sitter på högra sidan torpeden . Bromsarna på vagnen är trummbromsar men senare blev det skivor. Bilder kommer senare. Detta gäller på min -68:a . Senare tror jag :klia: att det även satt en lufttank i vagnsdelen för bromsarna.

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 06:18:41, 18-05-2017
av Liljansnäsarn
Huvudcylinder vagnsbroms

Här ser man hur huvud cylindern för vagnsbromsen ser ut. Den drivs av tryckluft.


Bild

Trumbroms vagn
Så här ser bromsarna ut på min vagnsdel.


Bild

Skivbroms

Så här ser dom senare skivbromsarna på vagnsdelen ut.


Bild

Life is good :rock_on:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 13:05:35, 21-05-2017
av Liljansnäsarn
FÄRG
Nu har jag inhandlat den färg som Brunetten skall målas med. Jag tycker att den blev mycket nära originalets färg. På bilden ser ni att jag penslat på av den nya färgen mot fläcken med originalfärg.

Bild


Bild

Life is good
:rock_on:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 07:07:07, 08-06-2017
av simonzzon
Liljansnäsarn skrev:FÄRG
Nu har jag inhandlat den färg som Brunetten skall målas med. Jag tycker att den blev mycket nära originalets färg. På bilden ser ni att jag penslat på av den nya färgen mot fläcken med originalfärg.

Bild


Bild

Life is good
:rock_on:

Grym färg att måla med. Använt den på mycket lastbilsdelar och bilar. flyter ut fint och väldigt lättmålad! :D

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 08:38:13, 08-06-2017
av Liljansnäsarn
Det låter ju lovande :hurra: . Jag har för avsikt att det skall bli ny färg på Brunetten under sommaren då jag endast har tillgång till "blå hallen" för denna verksamhet. Men det är mycket annat på gång under vår korta sommar också.

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 06:42:51, 24-07-2017
av Liljansnäsarn
Nu när väderleken är utmärkt för att skruva och måla ute i den "blå hallen" så är det så mycket annat som skall göras så tyvärr har Brunetten blivit åtsidosatt länge nu. :uupps:
Jag hoppas komma igång igen under augusti.
Life is good
:rock_on:

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 17:40:56, 13-08-2017
av Realmode
Liljansnäsarn skrev:Koppling
Nu äntligen sitter den rätta kopplingcylindern på plats. Det var skillnad mot Amazonens lilla cylinder. Den här Loockheed är på 1" men betydligt längre slag. Stor skillnad på "kopplingskänslan". :hurra:


Life is good :rock_on:


Bild



Kopplingscylinder ja......... :???: min har varit i behov av några extra pump ibland under sista året. Nåja nu är det stopp ivf..... :sad: Tog isär och den ena gummibälgen var så skör att den spruckit i bitar.

Får jag fråga om du hittade nån repsats eller hur gjorde du med din?

Re: Kockums KL-836 Brunetten

InläggPostat: 06:27:27, 14-08-2017
av Liljansnäsarn
Jag fick min av en god vän som säljer delar till veteranbilar , företrädesvis Opel . Cylindern är 1" och jag tror att det är lätt att finna. :smile: