Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Järnhästens boggieupphängning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Gert Fogelström (trådstartaren)

#1 » 11:51:42, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon som har modifierat och gjort en hållbar boggieupphängning till Järnhästen?

Jag tror att boggieupphängningen ser lika dan ut i dag som 2005 när jag köpte min Järnhäst. Under hand har jag bytt ut allt utom fästöronen i ramen och själva plasthjulen. Jag har även modifierat och gjort alla leder smörjbara. Över tid har inget hjälpt och nu är allt ganska glappt och slitet igen.

Det jag söker är en alternativ lösning till axlarna 5310195-24 (artikelnr enligt den sprängskiss som jag har) och motsvarande rör som sitter i fästöronen i ramen (saknar artikelnr på min sprängskiss men går att köpa för jag har även bytt dem).

Det är inte konstigt att mekanismen slits och går sönder för den arbetar tungt i en oftast mycket svår miljö bland vatten och lera.

Jag har goda kontakter med Lennartsfors men de har inget förslag till en modifierad och hållbar lösning.
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II



Scarabeman

#2 » 23:02:24, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en äldre typ av JH (80-tal) där boggien såg annorlunda skulle jag tro jämfört med din men har inte upplevt att det varit ett onormalt stort slitage på den, har inte renoverat som du gjort någon gång än iaf men nu används den väl inte lika mycket längre heller.
Har kollat på sprängskissen på en nyare maskin och gissar att du har som på bifogad bild?
Är det själva centrumaxeln för infästningen mot chassiet du har mest problem med?
Känslan man får på bilden är att röret som den fästs i är ganska kort (60mm långt?) Sen är det inte optimalt med röränden som yta mot boggien, skulle hellre varit en större slät yta som gör att boggien får mer sidostyrning och inte kan brytas lika mycket i sidled.
Skulle jag modifierat det där så skulle jag nog vilja få stödet för boggien längre ut. T.ex. sätta en plattstång som distans som är lika tjock som boggie "plattstången" och sedan utanpå den en plattstång med ett hål i som går ner. Göra så både på insidan och utsida om chassieröret, då går boggien in i som en gaffel. Sen gör du en längre centrumaxel genom alltihop. se andra skissen jag kladdat på.
En förslag från min sida iaf om du upplever det som ett stort problem, är dock inte säkert det går med tanke på att det kanske hamnar för nära hjulen.
På min gamla maskin så fäst boggien bredare iaf som det ser ut och med större ytor som går mot varandra, även om det blev något sämre när jag modifierade min för dubbla hjul längst fram.
/Erik
Bild
Bild
Scarabeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:47, 10-06-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gert Fogelström (trådstartaren)

#3 » 21:41:16, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visar här hur boggieupphängningen ser ut i dag. Text under bilderna.

Bild

Fösta gången jag renoverade boggieupphängningen bytte jag ut rören i ramens fästöglor. I stället för att ha dem fastsvetsade lät jag tillverka öron som svetsades fast på rören. Öronen på rören skruvades fast i ramens fästöglor. Längre axlar med hål för saxpinne.

Bild

Här syns den nya axeln underifrån och inifrån. Bultskallen skulle förhindra att axeln roterade.

Bild

De första nya axlarna hade en liten platta som passade exakt mot bultskallen när de sattes dit, men slets snabb ner och axeln roterade sedan helt.

Bild

Så här ser det hela ut underifrån. Som synes är det inga stora utrymmen mellan boggieramen och hjulen. Åtminstone i för den främre boggien.

Bild

Ett av axelrören med öra som lossat i svetsen.

Bild

Här ett helt rör där svetsen av örat fortfarande håller. Det enda som var helt. De 3 andra var lösa.

Läget: Hålen i ramfästena verkar var lite slitna så jag tror att även nya rör kommer att glappa. Axlarna är väldigt glappa i rören.

2017-02-02 21:16
Nu har jag laddat upp bilderna igen - får se om det funkar nu.
Senast redigerad av Gert Fogelström 22:18:38, 02-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II

63an

#4 » 22:26:48, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det älgdragarn? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Gert Fogelström (trådstartaren)

#5 » 22:35:28, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att man kallar Järnhästen så, men för mig är det i första hand en bruksmaskin.
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II

63an

#6 » 22:40:21, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsmaskin menar du nog. Har kört en del med en sådan på jakt men den var helt ny å då var de bara att tanka å kolla oljan :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JOLOF

#7 » 20:03:39, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara jag som inte kan se bilderna i inlägg 3?
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

magirus

#8 » 20:12:42, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

int jag me :???:
magirus
 


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se