Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Skogsvagn för riskörning

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

strumpa (trådstartaren)

#1 » 18:20:23, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har stort behov av att köra ihop ris och funderar därför att skaffa mig en huggarvagn att göra jobbet med (se tråden https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=290873.

Traktorn som står till förfogande är en gammal Belarus MTZ 562. Tror den ska ha två dubbelverkande uttag bak. Enligt instuktionsboken är kapaciteten 45 l/min och trycket 16 Mpa. Är helt tappad på det här med hydraulik så håll gärna sådana resonemang på dagisnivå... :huh:

Budgeten är inte direkt astronomisk utan jag skulle vilja hitta en mellan 20-30kkr. Är det någon som har tips om lämpliga modeller att hålla utkik efter?
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



busholle

#2 » 08:47:07, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lej körningen i stället. Ris och stamdelar är tungt och sliter hårt på kärrorna. Dessutom krävs bra räckvidd för att vältan ska bli rimligt stor.
Jag kör en mindre mängd ris med min Patu kärra, den har 6,5m kran och kortare vill jag inte ha till riskörningen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Scania bonden

#3 » 14:15:30, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående,lej absolut riskörningen, köp nåt kul för pengarna ist. Det är näst intill omöjligt att lasta ris och grot med någon som helst form av kärra med grip utan att stå på riset. Dessutom är gripen på en skogsmaskin så enormt mycket starkare så att dom krammar ihop riset på ett helt annat vis. Är det dessutom exvis ek och bokris som kanske är 6-8 m långt är det ganska bökigt att jobba med.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

strumpa (trådstartaren)

#4 » 18:03:10, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, det är bog något att överväga. Men jag gissar att summan för att leja kommer hamna i samma trakter som min budget. Vagnen hade jag tänkt sälja när jag är klar.

Ett annat alternativ som är tänkbart är en grip till grävmaskinen. Men blir lite knivigt med framkomligheten i mina (väldigt) steniga hagar.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

busholle

#5 » 19:27:03, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst men din budget är i underkant till vad du behöver. Ökar du budgeten så är traktorns hydraulflöde i minsta laget.
En erfaren skotarförare kör ut massor med ris på en dag så kostnaden borde inte vara orimlig.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se