Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

sm 868 ombygge

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

aunnr1 (trådstartaren)

#1 » 18:50:09, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har råkat byta till mej en gammal 868 som inte saknar fel, har inte hunnit titta igenom den så mycket men det verkar som att kedjorna i vagnen kuggar över om det går tungt så det får man väl kolla.
Den verkar starta bra o motorn går fint

Den är kortad säkert närmare 1200mm mellan midjan o axlarna på vagnen o det är monterat en ganska rejäl kran med tilt mitt på vagnen, det är nog en cranab kran men jag vet inte vad den heter hittar ingen märkning på kranen.
den har gått som skördare med ett Tapio aggregat på, har fått med aggregatet men det är väldigt slut o sönder brytet

Nu till vad jag började fundera på, skulle midjan hålla om man monterade kranen på taket.
Är det nån som har koll på hur midjan håller på 868

Det kan bli lite instabilt med en stor kran på taket men den har midjelås så jag tror nog att det kan gå för den skull.
Det blir ju att bygga en hel ram för kranen runt hytten o framför men det finns ju en ganska rejäl ram undertill så det borde väl gå att lösa, men som sagt midjan vet jag inte hur den skulle hålla..
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300



ja-bond77

#2 » 07:27:43, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte helt lätt att bedömma... Om kran är stor som du säger så krävs det ju ett rejält stativ, inga pluttiga rörbalkar då inte utan rejäla 30-40-50mm plåtar. Möjligen rörbalkar i 16-20mm gods då... Midjan som sådan tror jag... :klia: Ja, jag vet inte vad jag tror... Tänkte säga att det är en stabil pjäs men vete f...

ja-bond77 @ Någon som bygger maskin?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

MN

#3 » 07:55:05, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lättare att bygga tillbaka ramen istället?

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Blom 1

#4 » 10:08:23, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en annan liten nackdel med att flytta kranen framåt, det är att du gör en redan TUNG framände ännu tyngre :wave:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

aunnr1 (trådstartaren)

#5 » 12:23:08, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i Blom 1, den blir ju inte lättare av att ha kranen framme.
Problemet är att jag vill ha så kort maskin det går. o jag gillar att ha kranen på taket. den är nu inte så gigantisk kranen men den är större än original kranen.
jag vet inte vad det är för en kran men den är ca 7,5m med utskjut, den liknar ganska mycket min Ösa P89 kran men lite modernare sticka, jag har fotat den kanske någon vet vad det är för en kran.
Kranfoten är en cranab men kanske kranen kan vara en ösa kran??
Skall jag använda denna kran så måste jag nog bygga om stubben för som den är nu är den 1m från plattan till bulten i bommen o det är lite för mycket men den borde gå att minska ner till 750mm med inte allt för mycket jobb.
Vagnen är nu ca 2m från midjan till cc boggien så den måste man nog förlänga lite grann i alla fall, kan nog bli lite för mycket bakvikt annars.
skall försöka få med lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

Martin.Eriksson

#6 » 13:57:58, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tanken att de ska bli skotare av den?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

aunnr1 (trådstartaren)

#7 » 15:56:26, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skall bli skotare av den, men jag har ju Tapio aggregatet, elen o hydraliken färdigt så repar man bara aggregatet så kan man ju bara hänga på det o köra den som skördare eller drivare.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

Martin.Eriksson

#8 » 17:05:32, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej ja som ren skördare med den korta kranen och kranen på taket lär inte bli nån höjdare, har ju hela vagnen ivägen då..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

868Renoverare

#9 » 21:14:03, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!! Det känns som det vore en väldigt omfattande ombyggnad. Stativet runt hytten måste vara kraftigt utformat. Bak vid midja finns kraftig ramdel men framtill är det klenare infästning. Rambalkarna innanför hjulen är nog svetsade och förstärkta på dom flesta. Dessutom blir det påkänningar i traktorkroppen. Samt att tyngdpunkten på framdelen blir för högt upp. Vagnsramen kan inte vara hur kort som helst för virkestransport. Baktung blir den.Vill lyfta traktordelen. Sedan måste flera kranfunktioner ha flytläge för att följa lasset.Vid körning kan ju inte midjelåset vara låst. Vid kritiska lägen i sidlut samt kanske sväng så får man nog sig en resa mot midjelåsets stopp. Förmodligen så knäcks midjeröret då. Detta kan gå av på vanliga skotare också. Det brukar finnas en klassisk spricka i ramleden ovanför bussningsläget för skevningen . :huh:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

aunnr1 (trådstartaren)

#10 » 10:45:57, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok det var intressant det är sånt jag är intresserad av, jag vet inte om rambalkarna är svetsade på denna, Jag har aldrig hört att det skall vara en svag punkt, är det vanligt?
Det måste natuligtvis vara en ordentlig ram upp till taket men att bygga en ram som håller går nog bra, men man måste ha fästpunkter o man måste ha plats för den, har spånat om att göra fyra ben runt hytten ev. som ett fackverk bakåt o bara ben i framändan av hytten plus två strävor framåt så får man en triangel framåt, problemet är att få plats innanför hjulen o att inte skymma sikten bakåt.
Flyläge ja det måste man ha om man skall kunna lägga kranen på lasset, men det har jag löst tidigare genom att bara montera en ventil manuell eller elventil mellan funktionerna.

Vad tror du om midjan är det nånting som brukar fallera, naturligt vis så om man lägger omkull framdelen så ligger nog midjan illa till men det är samtidigt en av dom orsaker ja gillar med att ha kranen på taket, det går att flytta vikten på traktor delen vart man vill.
När det gäller vagnen så trodde jag att den var kortad ca 1200mm men det visade sig efter lite mätningar att den är kortad 1315mm.
Vagnen är i orginal 2505 från grinden till cc boggien
Om jag plockar bort kranen från vagnen kan jag flytta grinden ca 800mm framåt o ändå behålla samma sväng o pendel utslag på midjan.
Om jag sen gör avståndet från grinden till cc boggien ca 2200mm,det innebär att jag måste förlänga vagnen 200mm från det den är idag.
Då är vagnen kortad 1100mm från original.
Då får man ju tänka sig för lite grann hur man lastar om man har mycket långt virke, men å andra sidan är 868 känd för att ha en blytung framända så att inte föra över för mycket vikt ditåt kanske inte så dåligt,

Jag måste säga att jag har inte tittat så mycket på hur maskinen ser ut i ramverk o liknande, jag har hämtat hem den i höstas kört av den från trailern o parkerat den där den står nu, den följde med på en bytes affär o jag tog den igentligen mest för kranen.
Men nu har jag skottat bredvid den o började titta på den, provstartade o körde kranen lite mer jag vill inte köra fram den pga att kedjorna kuggar i vagnen o det är 80-100cm snö där den står

Jag har en hypro 555 o en gammal stalo skotare i bra skick, så jag har ingen brådska att få igång 868,
Men det hade ju gått att göra en bra maskin av den.
Är det nån som sett en 868 med kranen på taket.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

MN

#11 » 11:11:52, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir det inte lite cirkelresonemang nu? Gillar att ha kran på taket för att kunna flytta vikt på traktordelen vart man vill men konstaterar att maskinen är aptung fram redan original. Jag sväljer resonemanget på en bonnatraktor som kan behöva få lite vikt över framaxeln.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Towil

#12 » 11:31:26, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

aunnr1 (trådstartaren)

#13 » 14:06:42, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skrev ja ju att EN av dom saker som är bra med att ha kranen på taket är att du kan förskjuta vikten, o det var som svar på risken att lägga omkull traktordelen pga att vikten blir högt uppe, Jag har menar inte att detta är någon fantastisk ide med just denna maskin men skulle gärna ha lite resonemang kring om detta kan vara vettigt, gärna om någon har hållit på med just 868.
Vikten fram blir tyvärr inte bättre av att ha kranen där , men maskinen borde bli smidigare i skogen
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

868Renoverare

#14 » 21:40:45, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramled (midja) på 868:an brukar bli glapp i styrled (länklager ) och tryckbrickor samt slitspår i lagertapparna. Naturligtvis även styrcylindrarnas lager och tappar.Skevningen har stora mässingbussningar så dessa är rejält lagrade. Fast brist på smörjning kan förstås slita ner både bussningar och midjerör. Axialglappet är shimsbart där. Midjeröret har brustit i några fall. Även sprickor i midjerör där detta skruvas mot vagnen har förekommit. Rambalkarna innanför framhjulen bär upp hytten i framkant samt tar upp krafter från bukplåtsinfästning osv. :coffee:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se