Ok det var intressant det är sånt jag är intresserad av, jag vet inte om rambalkarna är svetsade på denna, Jag har aldrig hört att det skall vara en svag punkt, är det vanligt?
Det måste natuligtvis vara en ordentlig
ram upp till taket men att bygga en ram som håller går nog bra, men man måste ha fästpunkter o man måste ha plats för den, har spånat om att göra fyra ben runt hytten ev. som ett fackverk bakåt o bara ben i framändan av hytten plus två strävor framåt så får man en triangel framåt, problemet är att få plats innanför hjulen o att inte skymma sikten bakåt.
Flyläge ja det måste man ha om man skall kunna lägga kranen på lasset, men det har jag löst tidigare genom att bara montera en
ventil manuell eller elventil mellan funktionerna.
Vad tror du om midjan är det nånting som brukar fallera, naturligt vis så om man lägger omkull framdelen så ligger nog midjan illa till men det är samtidigt en av dom orsaker ja gillar med att ha kranen på taket, det går att flytta vikten på
traktor delen vart man vill.
När det gäller vagnen så trodde jag att den var kortad ca 1200mm men det visade sig efter lite mätningar att den är kortad 1315mm.
Vagnen är i orginal 2505 från grinden till cc boggien
Om jag plockar bort kranen från vagnen kan jag flytta grinden ca 800mm framåt o ändå behålla samma
sväng o pendel utslag på midjan.
Om jag sen gör avståndet från grinden till cc boggien ca 2200mm,det innebär att jag måste förlänga vagnen 200mm från det den är idag.
Då är vagnen kortad 1100mm från original.
Då får man ju tänka sig för lite grann hur man lastar om man har mycket långt virke, men å andra sidan är 868 känd för att ha en blytung framända så att inte föra över för mycket vikt ditåt kanske inte så dåligt,
Jag måste säga att jag har inte tittat så mycket på hur maskinen ser ut i ramverk o liknande, jag har hämtat hem den i höstas kört av den från trailern o parkerat den där den står nu, den följde med på en bytes affär o jag tog den igentligen mest för kranen.
Men nu har jag skottat bredvid den o började titta på den, provstartade o körde kranen lite mer jag vill inte köra fram den pga att kedjorna kuggar i vagnen o det är 80-100cm snö där den står
Jag har en hypro 555 o en gammal stalo skotare i bra skick, så jag har ingen brådska att få igång 868,
Men det hade ju gått att göra en bra maskin av den.
Är det nån som sett en 868 med kranen på taket.