Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Styrning Ford Brunett

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

brandjon (trådstartaren)

#16 » 10:59:53, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rådfråga bara. Hade monterat orbitrol om jag hittat nån lämplig billigt. Sen detta med brutna saker som jag hört ofta. Kan verkligen en midja som viker sig, pressa oljan baklänges genom ventilen och kröka styrstaget på golvet? Är det den speciella styrventilen som tillåter att så sker...
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97



Michael Meier

#17 » 18:42:48, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt är det ratt-rattstång-styrsnäcka-styrarm-styrstag-servoventil-styrstag-infästning i kärran.

Servoventilen matar styrkolvarna som då hjälper till att överföra det du vill genom att vrida ratten.
Ratten är direktinfäst i den rörliga kärran, varje ojämnhet mellan drivhjulen påverkar ratten direkt med motsatt utväxling, nödstyrning fungerar per automatik.

Spakstyrning är helhydraulisk, ingenting normalt påverkar spakarna, finns ingen nödstyrning, kräver ett gäng dispanser för att tillåtas på allmän väg.

Orbitrol är helhydraulisk styrning med ratt, nödstyrning via orbitpumpen som är integrerad, går att få skyddad för yttre kraftpåverkan.

En hjälpservoventil kräver ratt och styrstag.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#18 » 18:56:55, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

brandjon skrev:Rådfråga bara. Hade monterat orbitrol om jag hittat nån lämplig billigt. Sen detta med brutna saker som jag hört ofta. Kan verkligen en midja som viker sig, pressa oljan baklänges genom ventilen och kröka styrstaget på golvet? Är det den speciella styrventilen som tillåter att så sker...


All olja passerar styrventilen, när du vrider på ratten till höger och till vänster, nackdelen är styrstagets infästning i vagnen, det är den som påverkar ratten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

brandjon (trådstartaren)

#19 » 19:28:07, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då förstår jag bättre. Såg ut som om mitt styrstag går från snäckan+styrarm och sen via ytterligare ett stag under hydraultanken över från vänster sida till höger och där trodde jag den påverkade en ventil. Armen på baksidan ventilen trodde jag sen satt mot vagnen och såg till att trycket till kolvarna slutade när önskat rattutslag hade uppnåtts. Inte att långa staget var direkt kopplat till vagnen. Förstår om det finns direktstyrning mekaniskt att det kan krossa fötter.
Får se vilken lösning det blir. Vägkörningen torde vara sällsynt och rätt olaglig i alla fall på vår...
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

brandjon (trådstartaren)

#20 » 19:31:39, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror förresten att jag lurats lite och att en arm ytterligare kanske saknas..den till vagnen. Fanns inte med i det paket jag fick.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

brandjon (trådstartaren)

#21 » 22:41:32, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på i samma tråd. Har nu kört lite mera offroad och tror att drivningen bak bara funkar på ena sidan. Trodde möjligen att den var odiffad och det hjul som spann gjorde att inget gick till den andra sidan. Tyvärr tror jag att det är allvarligare fel och att vänster hjul inte driver alls.
Hann kolla ytterst lite innan jag tog den till skogen (långt från hemma). Den har en hydraulmotor till var sida där var motor går in i varsin växellåda och som sen går till hjulen. Antagligen är det nån planetväxel inblandad också per sida.

Någon vet hur själva inkopplingen av drivning går till eller är det ingrepp hela tiden och själv frihjulet är i hydraulmotorn?

Har försökt att hitta sprängskiss, manual eller annat, men verkar svårt till brunett/VSA bakändan.

Ska nog testa att skifta motorerna vid nästa tillfälle i skogen, men gissar mera att felet ligger längre in, antingen i lådorna eller i planetväxeln/navreduktionen.

Sen har jag även lärt mig vikten av att ha bra bromsar efter att glidit baklänges nedför en mindre sluttning, otäckt då traktorbromsen inte orkade låsa hjulen. Det får bli nästa pilsner att fixa. Gissar jag måste loss med trumpeter, mm. Alternativt försöka laga vagnens bromsar.

1 person gillar det här inlägget.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

Realmode

#22 » 12:58:48, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att den bara driver på ett om du har driften på högfart? (gissar lite bara :smile: )
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

brandjon (trådstartaren)

#23 » 13:08:28, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag sett finns inget väl av hög eller lagfart och ingen som helst koppling till vilken växel som traktorn går med. Jag ska lyfta på locken i bakvägen och kolla om nåt rör sig. Kan ju vara motorn eller växellåda eller navreduktionen eller eventuellt om det är bromsband nånstans. Tror det funnits varianter på bakvagnen.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

Z 1578

#24 » 22:05:16, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska finnas två farter på hydrauldriften vad jag har läst mej till, den ena till ettan på traktorn och den andra till trean. Jag har dock inte lyckats att lista ut hur man får till olika farter. På min trycker man båda spakarna neråt så driver båda hjulen framåt, för att backa drar man högra spaken uppåt, då driver bara höger hjul. Den vänstra spaken har ett spärrläge uppåt för att aktivera kranen. Det sitter som en bromstrumma med omvänd funktion mellan motorn och hjulet i vagnen, när man aktiverar driften så trycks backarna ut och kopplar ihop motorn med hjulet och när man inte använder drivningen så står motorn stilla. Det sitter även en liten växellåda på varje sida som motorn är monterad på. Backarna i trumman manövreras med hydaultryck via granna slangar från ventilpaketet till driften. Så ser det åtminstone ut på min men det kanske finns fler varianter. Kan ta några bilder om du är intresserad.

1 person gillar det här inlägget.
Z 1578
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
Ort: Krokom
Sverige
Maskintyp: Lastbil

brandjon (trådstartaren)

#25 » 08:15:07, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar jag fatta lite mera. Synd att man måste jobba 20mil från traktorn bara. Ska nog upp i helgen. Verkar vara samma lösning på min men trodde vänster spak var val av kran eller drift...inte att den skulle ge dubbeldrift. Har aldrig tryckt ner både höger och vänster samtidigt. Ska testa nästa gång. Vad gäller bromsrören så tror jag de va bortkopplad helt...men också nåt att kolla. Borde inte driva alls då. Hur fungerar själva bromsen på vagnen då? Trodde jag blev tvungen att montera extra bromsrör längs hela vagnen och den en extra bromcylinder+pedal.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

Z 1578

#26 » 09:20:42, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarna jag menar går från ventilpaketet för driften och är till för att koppla ihop hjulet med själva drivenheten. På min sitter det en huvudbromscylinder på väggen till vänster om stolen, på den en spak med spärr för både färdbroms och parkeringsbroms på vagnen. Hur det ser ut i själva vagnen minns jag inte, det är flera år sen jag tittade under locket. Får nog ta en sväng dit och kolla. Jag har också bara broms på traktorn.
Z 1578
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
Ort: Krokom
Sverige
Maskintyp: Lastbil

brandjon (trådstartaren)

#27 » 09:34:17, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en sån lösning jag hade tänkt fixa för i mitt fall är allt bortrivet på vänster vägg. De rör jag såg avklippta var under locket på vagnen. Ska som sagt skruva lite till helgen och förhoppningsvis kunna se mera hur det ser ut i vagnen.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

brandjon (trådstartaren)

#28 » 13:49:42, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde skriva att jag tar gärna emot bild på handbromslösningen i hytten.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

Z 1578

#29 » 18:35:39, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vagnbroms. :photograph:
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Z 1578
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
Ort: Krokom
Sverige
Maskintyp: Lastbil

brandjon (trådstartaren)

#30 » 20:06:24, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bilder på en simpel lösning. Tror möjligen jag sett nån rest av denna spak på väggen, men borta sen länge.
Ska klura lite till helgen och kolla drivning och hur det ser ut bak och om det är lönt att försöka få till denna broms.
Cylinder, handtag + 10m slang och rör är väl det som behövs antar jag om man ska dra ända bak till vagnen. Mest sugen på att testa vänster spak och se om vi har drift på vänster hjul då.
Tack för bilder.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se