Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Styrning Ford Brunett

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Z 1578

#31 » 22:39:53, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade lite och det går bara en grann slang till drivningen och en till bromsen. Slangen till drivningen grenar ut till båda sliderna på paketet.
Z 1578
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:48:12, 01-05-2015
Ort: Krokom
Sverige
Maskintyp: Lastbil



brandjon (trådstartaren)

#32 » 13:27:39, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann inte felsöka så mycket i helgen. Provade dock att köra med vänster spak. Den kunde inte flytta vagnen men det kändes att nåt snurrade i alla fall. Frågan om det är nån utsliten slirkoppling som måste fixas. Jag hann inte lyfta på locket i hjulhuset o kolla hur det såg ut. Frågan är om den bara driver bakåt på höger hjul eller om man försiktigt kan trycka vänster spak uppåt och få drift. Pinsamt att jag inte testade allt men blev prio på ett tak i stället.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

brandjon (trådstartaren)

#33 » 20:55:47, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hunnit kolla lite mera på drivningen bak och förstår möjligen hur den funkar. Laddade upp en film från testet:
https://www.youtube.com/watch?v=hjswC786Ws0

där ser man att höger hjul funkar bra, men inte vänster. Det verkar som om en hydraulmotor driver en växellåda som sedan driver en planetväxel i hjulet, men först passerar en roterande trumbroms som dels kopplar in drivningen när man kör hydraulmotorn, dels har bromsband på andra sidan trumman för färdbroms/handbroms. Jag hade inte tid att lossa trumman, men ska göra det nästa gång för att se vad som kan ha gått sönder. Känns i alla fall hoppfullt när man ser att den snurrar i alla fall. Om någon vet hur mycket som måste lossas för att se bromsbanden så får ni gärna skriva det.
För min del ser det ut som man måste loss med hydraulmotor, sen växellådan, sedan får man möjligen loss bromstrummans gavel och dess belägg. Det verkar också som om back bara finns på höger hjul, medan bägge driver framåt.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

Liljansnäsarn

#34 » 18:06:30, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Kul med en Brunett tråd till :shake_hands: . Jag skall följa den med stort intresse :hurra:
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

Liljansnäsarn

#35 » 07:48:20, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Lodin 61 :s tråd 836 46 hittar du hur man demonterar broms och drivtrummor. Lodins är ju en senare Brunett men det skiljer nog inte mycket.
Keep up the good Work :thummar:
:rock_on:
Liljasnäsarn

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

brandjon (trådstartaren)

#36 » 22:15:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snöig vinter utan att skruva på traktorn, eller ens komma fram till den. Tog äntligen tag i drivtrumma i helgen. Ett himla bök att lossa växellådan och dra ur den ur drivtrumman. När den väl var ur så gick det lätt att ta bort delen med bromsbackarna.
Mina var i bra skick så hade sannolikt räckt med att spänna justeringen...om man vetat vilken skruv det var.
När jag ändå har allt isär var det lika bra att gå vidare och kolla hur trumbromsen funkar och i vilket skick den var i.
Tyvärr har jag inte lyckats lossa trumman än. Ska kolla tråden som hänvisas till. Fick se en manual til kockums och frågan är om det inte sitter ett par låsringar som håller trumman och hindrar att jag kommer åt bromsbackarna till riktiga bromsen bak.
Får ta med låsringstång ut i skogen nästa gång.
OM jag nu får igång bromsbackarna så är nästa fråga hur jag ska åstadkomma bromsverkan. Ledningar är borta och handbroms saknas. JAg funderar på att slänga in en drifting-spak och sen dra rör + slang över midjan och hela vägen bak. Frågan är om bromscylindern från drifting verkligen ger tillräckligt flöde för 2 backar på traktorn...

1 person gillar det här inlägget.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97

brandjon (trådstartaren)

#37 » 21:09:48, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång sommar utan framgång med bromsarna. Får inte av trumman som sitter utanpå bromsbackarna. Senaste försöket var att skruva ur alla 12 bultarna som delar trumman. Gav lite mera utrymme, men ingen lösning.
Frågan är om det kan sitta en låsring innanför stödlagret. Tanken är att lossa lagret nästa gång och kolla lite. Tyvärr gick slaghammarn sönder igår så fiasko igen.
Börjar ledsna big time. Min kombinerade drivning och bromstrumma ser INTE ut som Lodins tråd.
brandjon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:08:10, 29-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Brunett -67
Vimek Minimaster -97


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se