Sida 3 av 4

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 01:57:23, 11-02-2018
av Turbodiesel
Karl Andersson skrev:Hmmmm, undrar om Håkan i Grebo blev av sin framdel till en Kockum? Kanske skulle vara värt å kolla upp?


Ja se du lille vän, det har jag ingen aning om. Men har du möjlighet att kolla upp det vore det kalas. Det får dock inte vara för ruttet, eller okomplett om det ska vara någon idé. Just 860 är det hyfsat enkelt med delar till eftersom de delar teknik med så många andra Volvo från tidsperioden.

AN skrev:Blir det framhjulsdrift, eller går det på ett skapligt enkelt sätt få ihop det med drivningen bak?


Den som lever får se, jag måste inte ha 4-WD till en början, men går det att få till kanske man kan våga sig utanför asfaltskanten.

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 10:00:06, 11-02-2018
av Stridis2
Turbodiesel skrev:Verkar dock vara ont om oönskade dumperframdelar i bekantskapskretsen, är det någon som har span på något?

Jag känner mig som en papegoja på det här forumet, men kolla med Bathso. I somras klippde de av bakändan på två 860:or och sålde som vagnar. De brukar ha, fast jag vet inte om de har någon ren 860-framdel just nu.
En 861:a utan korg.
En A20 med dålig motor.

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 22:03:52, 12-02-2018
av Kungsis
Demonterad 860 http://lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/ ... aid=133143 Kanske inte blir mindre jobb än att köpa en komplett framdel, men det verkar ju inte vara något bekymmer :rock_on:

Med vänlig hälsning
Kungsis

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 08:12:16, 13-02-2018
av Turbodiesel
Komplett framdel är extremt lite jobb att montera, jämfört med att bygga upp den av reservdelar. Dock kan det vara en annons av intresse om något saknas :thumme:

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 21:38:05, 13-02-2018
av Turbodiesel
Saladumpern verkar vara ganska såld, jag letar vidare.. :snow:

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 23:15:41, 15-02-2018
av Karl Andersson
Kockumen i Grebo hade fått ny ägare... :sad:

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 23:52:55, 15-02-2018
av Turbodiesel
Ja, det är ju både bra och dåligt. :thumme:

Håll ögonen öppna pojkar :grin:

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 00:21:14, 22-03-2018
av Kungsis

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 23:08:03, 20-04-2018
av Turbodiesel
Körde hem ett par lass ved, kranen fungerade alldeles utmärkt, sånär som på några ruttna droppande slangar. Vridhuset behövde bara toppas upp lite, olja som var i såg riktigt schysst ut.
Bild

Myrorna hämnades min skogsutflykt genom att invadera trappen.
Bild

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 19:22:13, 17-07-2019
av Turbodiesel
Släpade hem 35fub yngelsubstrat för mina vedinsekter (de brukar jobba betydligt hårdare med vedhögen än jag själv), kranen går riktigt fint även i år. Och 3120 fick arbeta lite, vilket den inte hade något emot. Däremot hoppar högsta växeln ur i medlut. Nåja, inget att grotta ned sig i.
Bild
Bild

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 21:21:42, 17-07-2019
av Turbodiesel
Det dök förresten upp lite mer modifieringsmaterial till vedmaskinen. En backventil som kan hållas tvångsstängd med hjälp av pilottryck. Mecklade i klyvcylinderns områden förra året och utrustade plussidan med en extraport. Oljan vid återgång dumpas direkt till tank, och bara en del behöver gå över div originalventiler. Nu är det dags att uppdatera även minussidan med en till port, det kostar energi att köra regenerativt och runt 100L grundflöde. Tanken nu är att flytta olja mellan plus & minussida utanför ordinarie ventilsystem, med hjälp av lite snajsiga SUN komponenter. Kanske vi får ned tomkörningstrycket till lite mer rimliga nivåer, och lite mindre värmealstring på kuppen :grin:

Cylindern mäter 110x70mm har jag för mig

Bild

Några bilder från förra gången:
Bild
Bild

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 04:40:29, 14-11-2022
av Turbodiesel
Har letat en längre tid efter en något fulare timmervagn, men detta exemplar står sig ännu rätt väl i konkurrensen.

En av svängcylindrarna har börjat läcka in i svänghuset. Det får vänta till nästa år, om det inte tokhavererar.

Bild

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 11:43:15, 14-11-2022
av Jac
Och dragaren är en ...?

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 12:03:08, 14-11-2022
av Jac
Turbodiesel skrev:Cylindern mäter 110x70mm har jag för mig


Får att det blir 1,7 gånger hastigheten. Hur känns verkligheten?

Re: Stympad skotare med ÖSA-kran, vad är den byggd på?

InläggPostat: 17:20:27, 14-11-2022
av Turbodiesel
Dragaren är en 3120, en ganska trött historia framför den vagnen. En vässad 4755 hade passat bättre.

Beträffande vedklyvsgrunkan så stämmer det troligen, utan att gå in i det vetenskapligt. Varför det hamnade just i denna tråden kan jag inte svara på för tillfället.