Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Mf robur

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

emilenka (trådstartaren)

#1 » 15:15:59, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har fått läge att köpa en mf robur första modellen till rätt pris. Hur är dessa
Maskiner? Den är ser välskött ut och allt funkar men jag har ingen aning om dessa maskiner. Är det något att ha för att ta ut ved med eller är det bättre att skaffa en huggarvagn till boxern?

Mvh Emil

1 person gillar det här inlägget.
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta



Ivar Risslén

#2 » 19:56:01, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du band på den maskinen så är det mer att dra med än en 2-hjulsdriven traktor.
Kolla efter sprickor i traktorkroppen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Tomas Malmqvist

#3 » 15:53:14, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Emil
Blev det någon Robur?
Jag fick tag på en i somras och det är först nu som jag har haft tid att börja rota i den.
Lite dåliga slangar och packningar har bytts och några till i midjan som behöver en översyn.
Förutom detta så spökar kopplingen, vinschen där fram behöver en översyn och däcken på vagnen har sett bättre dagar, men ändå kunnat provköra lite.

Snabbt konstaterade jag att det var betydligt mer maskin för pengarna än att köpa en huggarvagn!
Det är klart att efterföljarna säkert både var bekvämare att köra och fick en del nya funktioner, men det som finns kommer att räcka långt till för mig.

Det fanns inte ett papper, manual eller instruktioner med.
Har letat på nätet men det endaste som jag kunnat hitta var några broschyrer och dessa var inte ens för version I.
Om du köpte maskinen och fick något med så är jag intresserad av att ev. kunna få ta del av detta.

Hälsningar
Tomas
Tomas Malmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:52, 28-04-2008
Ort: Kungsör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050 E
MF 702 med 710
MF 188S
MF Robur I

Eucharn

#4 » 16:30:42, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter faktiskt själv och grunnar på en Robur II..

Är inte 100% säker, men har fått lite olika uppgifter om Robur I - det finns de som påstår att den första versionen använde MF203 som grund, medan andra säger att det är MF65/165. I vilket fall som helst så är det mesta vad gäller motor osv lätt att få tag i, men tydligen fick vissa (kanske bara de senare) lite omdanad bakände. På taket har du nog en vindelbjörn, och under huven en Perkins. Räkna cylindrar - är det bara tre så är det en 203;a, är det 4 så är det en 65;a eller möjligtvis en tidig 165;a (AD4.203 tror jag).

Har du sett denna?

http://www.solhem9.se/Broschyrbank_skog ... schyr1.pdf
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

emilenka (trådstartaren)

#5 » 17:01:40, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har inte slagit till än, jag fegade ur lite när jag började fundera vad jag ska ha den till "främst till gallring/röjning" och insåg att det kan vara nog så bra att ha en fyrhjuling och en huggarvagn till detta. Är rädd att det blir ganska mycket inverkan när man ska ta sig fram i skogen med en sådan.
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

Tomas Malmqvist

#6 » 17:08:23, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.

Jo den broschyren är det enda vettiga som jag hitintills kunnat hitta.

Robur I bygger på en MF 765 (Industrivarianten av 165 om jag inte har fel) vilket det står på typskylten.
Det borde vara samma maskin i botten för all tre varianterna, om man tittar på databladen.

Kranen är en HIAB 173 Ta på den Robur I jag har.

Största skillnaden mellan I och II lär nog vara kranens typ och placering samt att det är plant golv med svängbar stol i hytten, vilket saknas på I.

Det finns ganska mycket information om vanliga traktorer och mycket är detsamma, men har inte hittat något alls på själva specialbygget.
Tomas Malmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:52, 28-04-2008
Ort: Kungsör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050 E
MF 702 med 710
MF 188S
MF Robur I

Tomas Malmqvist

#7 » 17:20:29, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

emilenka skrev:Hej! Jag har inte slagit till än, jag fegade ur lite när jag började fundera vad jag ska ha den till "främst till gallring/röjning" och insåg att det kan vara nog så bra att ha en fyrhjuling och en huggarvagn till detta. Är rädd att det blir ganska mycket inverkan när man ska ta sig fram i skogen med en sådan.


Det är klart att det inte är som att köra med häst, men skadorna blir inte värre än om man anlitar proffs.
Det är anledningen till att vi sedan några år tillbaka letat efter en mindre maskin som ex Robur.
Ett skogsbolag var och gallrade och nu behöver jag städa efter dom..
Körskadorna blev inte vansinnigt stora, men alla träd som ramlat efteråt pga påkörning och att vinden lättare har kommit åt, gör att jag har åtskilliga timmars "städjobb" som inte går att göra för hand.
Tomas Malmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:52, 28-04-2008
Ort: Kungsör
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050 E
MF 702 med 710
MF 188S
MF Robur I

emilenka (trådstartaren)

#8 » 19:03:24, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja som sagt, jag är ju inte den som brukar låta det ena utesluta det andra =). det verkar vara en rejäl bit maskin. Hörde nånstans att bakaxlarna skulle vara klena på dem men mer vet jag inte..
emilenka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:54, 10-09-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Bm 218td, BmBboxer 350, Fordson Dexta

Eucharn

#9 » 19:56:26, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakaxlar är väl inte klena i sig, men har förstått att brythylsor och axeltappar är lite känsliga mot våldsam framfart. Kör man dem som hobbyfordon när man gallrar och manuellhugger så tror jag att de belastas bra mycket mindre än när dessa maskiner var i dagligt bruk.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Anders Berg

#10 » 23:27:42, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min MF Robur II, inte snygg men gör sitt jobb. Står just nu med punktering på ett framdäck, som måste fixas innan vedsäsong 2018
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se