Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

El-fel Valmet 840.2

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 12:07:49, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Granne som har skogsaverkningsföretag kom över för att dryfta ett el-problem med en av deras maskiner. Det yttrar sig genom att den inte vill starta pga av dåligt med ström i batterierna. Problemet har funnits i över 5år och det är flera mekaniker som har tittat på den utan att lyckats lösa det.
Den blir svårare och svårare att starta till slut startar den inte alls. Startar dock lätt när de kopplar startkablar på det ena batteriet från bil. Till slut får de byta ett batteri och då funkar det ett tag igen.

Enl mekaniker:
Maskinen drar ingen tjyvström utöver brandlarm/släckanläggning vilket inte ska kunna dra så mycket.
Generatorerna laddar som de ska under drift.

Finns det nåt bra sätt att mäta ev tjuvström under tid? Hur mycket energi det går åt under natten exempelvis?

Övriga teorier?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 13:08:13, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt är ju att logga/mäta spänningen i båda batterierna och kolla hur mycket den sjunker när maskinen står över natten.
Om det finns någon 12 V-utrustning som är påhängd på det ena batteriet, så finns det anledning att bli misstänksam.

Det kan också vara intressant att mäta spänningen under en längre tids körning, inte bara direkt efter start. Laddningsregulatorer har ju en avsiktligt temperaturberoende funktion - laddspänningen sjunker vid högre temperatur - och om den inte fungerar som den ska, så kan spänningen sjunka alldeles för mycket när allt är genomvarmt i motorrummet. Tänk på att mäta laddspänningen vid batterierna, inte vid generatorn, så att man får med ev spänningsfall i kablar eller dåliga jordningar.

Det är ju inte så svårt att få tag i digitalmultimetrar som kan logga data via USB och en dator, men tillgången på "allt-i-ett-prylar" som både fungerar bra som mätinstrument och loggar till inbyggt minne som man kan tanka ur senare, verkar sämre.

Om man vill mäta små strömmar direkt från batteriet, utan att bryta matningen till maskinen när man kopplar in mätningen, så kan man koppla in en batterifrånskiljare (huvudbrytare) provisoriskt och lägga mätinstrumentet för ström parallellt med denna. När man har stängt av maskinen och räknar med att ingenting borde börja dra högre ström än instrumentet tål, så startar man loggning och slår ifrån huvudbrytaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 15:43:40, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte också om det fanns något som krävde 12V men det skulle tydligen inte finnas.

Laddspänningen enligt maskinens egna mätare ligger runt 28V hela tiden.

Jag ska kika efter en multimeter som kan logga värden :thumme:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Towil

#4 » 15:59:57, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seriekopplade batterier bör man byta så att båda är likvärdiga. Annars så tar de död på ett batteri efter ett tag.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 16:04:29, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så i normala fall. Men här är det ett batteri som pajar. I början byttes bägge men antar att det blev dyrt efter ett tag...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Towil

#6 » 16:10:15, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det på samma plats hela tiden?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 16:12:09, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Towil

#8 » 17:21:34, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla spänningsfallet i kabeln mellan de två batterina vid drift och belastning.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 20:45:13, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du över själva kabeln?

Såg att det fanns multimetrar med max-min och medelvärdesfunktion. Om jag kopplar in en sån och mäter spänningen över batterierna under ett arbetspass, mäter strömförbrukningen under natten och sedan tar medelvärdena från respektive mätning så borde det avslöja om det är nåt på tok :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Towil

#10 » 21:12:57, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, sätt en prob på vadera polen på batteriet där kabeln går i mellan.

den max/min funktionen är inte samma som loggning så det kan ge lite olika resultat beroende på mätare.
Towil @ [Allmänt] Mätteknik med multimeter och oscilloskop
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 19:49:36, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det alltid är samma batteri som blir dåligt, så måste det nästan finnas något som är inkopplat så det belastar bara ena batteriet. Eller också krypström från förbindningskabeln mellan batterierna till jord. Om det är hög resistans och spänningsfall i förbindningskabeln så påverkar det båda batterierna lika. En annan möjlighet är om det ena batteriet utsätts för någon speciell påfrestning på annat sätt (t ex strålningsvärme från avgasrör).

Max/min-funktionen tror jag inte man har någon användning för i det här fallet, man vet ju inte hur lång tid spänningen har legat vid min eller max.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se