Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Vindelbjörn inuti

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

kjf

#16 » 20:41:51, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbar tråd med fina bilder och rolig text! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590



Orsa (trådstartaren)

#17 » 09:46:35, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, så brukar jag också göra. Vulktejpa. Det du ser är en medveten långsiktig strategi. Jag vet inte hur du gör men jag tycker det är viktigt att allt murket gummi lossnat ordentligt från armeringskorden samt att man polerar av den med Autosol innan man tejpar. Jag brukar lägga på 14, max 15, rullar vulktejp per meter.
Det är viktigt att man vänder upp slangarna vart 20:e år efter ett rotationsschema, så solens uv-strålning tar ordentligt på gummit, om det ska hålla minst ett år efter reparation.

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Bengt-I

#18 » 10:03:19, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som jag kommit till folk med kunskap om mina problem, Jag har en Björn typ 600 årsm. -68
Bild
Jag har ett glapp i kranändan på ca 50-60 cm, med ledning av alla fina bilder borde det vara klokopplingen eller kilarna som spökar. Är även ett ordentligt hyd. olje läckage under vridhuset, sedan behöver jag yttre främre lager hus på v-lådan, kanske någon här som har ett över? Har någon här spräng ritning på hela kranen eller bara huset. Hittar inget att ladda ned här.
Bengt-I
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:09:05, 06-10-2013
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 1964. Vindel Björnen 600

Orsa (trådstartaren)

#19 » 19:14:45, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan ju vara klokoppling, kil eller mest troligt att kuggstången och drevet är illa slitna så det glappar på grund av det också. Lilla luckan på vridhuset trycker mot ryggen på kuggstången så det blir lagom spel mot drevet. Det går att shimsa till rätt kuggspel, men inte om det är slut på kuggarna förstås.

Oljan som läcker är från tuberna/vridcylindrarna. Dock ska det inte läcka ut om vridhuset är helt. Ett annat klassiskt fel på dessa kranar är att tätningen överst vid bomsprinten/bomcylindern släpper ner regnvatten i kranpelaren. Sen frostspränger det vridhuset och då kommer det ju ut 80/90 olja först och främst men även hydraulolja om vridkolvarna läcker olja inåt samtidigt som huset är sprucket. Man måste se till att tätningen är hel samt, eftersom det är en svag punkt i konstruktionen, sätta en plåt över bommen längst bak så det inte ligger på med snö och vatten rakt ner.

Lagret du menar vet jag inte vad du tänker på.

Jag har sprängritning/manual på kranen, men 10 mil bort. Jag försöker komma ihåg. Fick den skickad längre tillbaka av den gamla sortens reservdelsman på Cranab, som hade koll på varenda pryl.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Bm Victor-59

#20 » 01:49:27, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Orsa
Hur har det här gått då???
Användarvisningsbild
Bm Victor-59
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:48, 03-03-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm Victor-59
Bm Bamse-62

Orsa (trådstartaren)

#21 » 08:18:22, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger isär på jobbet. Vi fick så mycket på jobbet slutet av 2019, jätteprojekt. Sen jag varit utomlands 4 månader om man räknar ihop. Suttit karantän. Det är som att vara i Kriminalvården, sammanlagt en månad har det blivit avsuttet.
Fritidsmek = noll. Familj, hund, skog och jakt går före. Dock har jag plockat fram "www.baumateile.de" igen, som tipsades om här på forumet. Det var förra veckan och jag ska köpa axlar därifrån. Det lär bli stål i stål men jag sög en kort sekund på att sätta i bussningar. Men , nej.
Tack för frågan.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

magnusk750

#22 » 13:45:28, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med all brasklappning för att jag inte har mycket susning om vad det är för en apparat och hur den sitter och vad den gör osv, men tänker att om det är så vanligt att dom spricker av att det tränger in vatten så kanske det går att ordna en evakuering? Eller, finns det oljeplugg och avtappning på huset? Om inte, montera sådana så det blir enkelt att byta olja med medföljande vatten?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se