Halvbandaren med sin Cranab Vindelbjörn på taket fick sprucket vridhus för 10 år sen. Även fast det funkar är det ju trasigt och tråkigt. Fick tag på en reservkran i höstas och tog in vridhuset i verkstan. Nu har det värmt upp försiktigt kan man säja, under ett par månader. Hela traktorn kan behöva lite kärlek, men tänkte börja med kranen nån gång. Den gången var idag.
Hela härligheten ligger på skärbrädan.
Nåt har haft bråttom ut från de Bolindergröna bottenlocket.
Men vad smorde dom med för smörja här för 50 år sen?
Kom ihåg, renlighet är A och O när ni monterar kullager!
Med detta fynd kan man vinna säsongens Gold Rush Alaska.
Allt glapp i den här klokopplingen är borta eftersom alla glipor är fyllda med alltmöjligt. Skogsväxtlighet, olja och bronsålderslämningar.
Manometern är trasig, så nu behöver ingen säga det.
En stack mynt. I Dalarna har vi rejäla slantar. http://mb.cision.com/Public/3346/221784 ... x800ar.jpg
Tittut, kalvar det inte fram en STEFA-box, ett lager till och...
resten
Avfettning, en burk bromsrengöring och 25 blås med WD40-blomsprutan senare så snurrar lagren av bara tryckluften. Lite olja sen så kommer lagerbyte antagligen inte bli mitt problem.
Det glänser i vaskpannan.
Här stannade vi föridag. Ska man ge sej på den här stålringen bara för att få ut drevet och kunna rengöra så petnoga. Risken är att man bökar till det med gjutjärnet. Hur skulle ni gjort?
Nu har jag bokat en ny STEFA-box och gjort inlägg.