Ja det kan ju vara klokoppling,
kil eller mest troligt att kuggstången och drevet är illa slitna så det glappar på grund av det också. Lilla luckan på vridhuset trycker mot ryggen på kuggstången så det blir lagom
spel mot drevet. Det går att shimsa till rätt kuggspel, men inte om det är slut på kuggarna förstås.
Oljan som läcker är från tuberna/vridcylindrarna. Dock ska det inte läcka ut om vridhuset är helt. Ett annat klassiskt fel på dessa kranar är att tätningen överst vid bomsprinten/bomcylindern släpper ner regnvatten i kranpelaren. Sen frostspränger det vridhuset och då kommer det ju ut 80/90
olja först och främst men även
hydraulolja om vridkolvarna läcker olja inåt samtidigt som huset är sprucket.
Man måste se till att tätningen är hel samt, eftersom det är en svag punkt i konstruktionen, sätta en plåt över bommen längst bak så det inte ligger på med snö och vatten rakt ner.Lagret du menar vet jag inte vad du tänker på.
Jag har sprängritning/manual på kranen, men 10 mil bort. Jag försöker komma ihåg. Fick den skickad längre tillbaka av den gamla sortens reservdelsman på Cranab, som hade koll på varenda pryl.