Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Rottne Snoken/Rapid hydraulik

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Maskinreparatören (trådstartaren)

#1 » 19:54:35, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bekymmer med en gammal dinosaurie, en Snok/Rapid tvågreppsskördare av okänd ålder.
Hydrauliken har helt lagt av i hela maskinen, bortsett från hydrostatdrivningen som fungerar utmärkt, så pumpdrivningen är ok. Finns inte någon bok eller data att uppbringa i närtid tydligen, så försöker felsöka så gott det går.
Vad jag kan förstå så är det ett avlastat konstanttryckssystem, och jag får ett tryck på 20 bar i en mätpunkt på ventilpaketet. På pumpen av märket Linde sitter två elventiler, och pumpen borde då få en elsignal från ventilpaketet när en funktion körs. Men hur fungerar det med orbitrolstyrningen som också får tryck från samma pump? Är det någon som har någon erfarenhet av detta system på Rottnen? Funderar på att lägga på ström direkt på pumpens elventiler för att se om pumpen ger tryck då, eller om pumpen havererat..
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....



fredrikolofsson

#2 » 19:58:10, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det två spolar på en Linde pump så är det troligtvis hydrostatpumpen med fram å back spolar. Kolla det först blir nog bra fart i drivningen om du spänningssätter på dom. Arbetshydrauliken borde ha en pump med en hydraulisk tryckkompensator på. Men har inte jätte kolla på rottne.// fredde

2 personer gillar det här inlägget.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Maskinreparatören (trådstartaren)

#3 » 20:07:46, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mörkt när vi kollade under hytten och försökte följa slangarna, så det är inte omöjligt att det är fel pump vi kollade på. Skulle ju förklara mitt huvudbry med elventilerna...
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

fredrikolofsson

#4 » 20:29:07, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla det blev rädd att du skulle stå i mellan framhjulen å lägga spänning på hydrostaten! Funkar elen så du vet att det är ett hydraulfel? 20bar känns som ett standbytryck.

1 person gillar det här inlägget.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Maskinreparatören (trådstartaren)

#5 » 20:40:58, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla detta noggrannare när det är ljust och vi har med oss verktyg osv.
Var först helt inne på elfel, och att 20 bar är ett standbytryck stämmer. Det är just det att styrningen via orbitrolen är helt död som jag tycker känns lustigt. Hur får pumpen signal från styrningen? Orbitrolstyrningar brukar ju ha konstant tryck? Stänger man av maskin och startar igen så händer det att trycket stiger på mätpunkten vid hydraulpaketet och styrningen börjar få liv, sen dör allt och trycket blir åter 20 bar.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

fredrikolofsson

#6 » 21:07:16, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 bar skulle ju också kunna vara servotrycket undersök det. Är ju som sagt inte helt hundra på hur som är byggda. Men skulle kunna vara så att du har servotryck om det kommer från en annan pump och att huvudpumpen stårstilla/totalhaveri. Orbitrolen borde vara ls styrd . Ett hydraulschema hade suttit fint !

1 person gillar det här inlägget.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Maskinreparatören (trådstartaren)

#7 » 21:48:53, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar bara sitta två pumpar på maskinen, hydrostatpumpen och arbetspumpen. Försökte få ett hydraulschema från Rottne, men det verkar svårt. Jobbar normalt mer med moderna skogsmaskiner, och känner inte alls till dom här. Men i mitt huvud så får jag inte till hur orbitrolen funkar ihop med detta system. Ny pump är inget alternativ då den kostar från 60t och uppåt, så behöver säkerställa om pumpen rasat eller ej, för då blir det skrotning antagligen.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

fredrikolofsson

#8 » 23:31:50, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det bara två pumpar så har orbitrolen en ls ledning som vinklar ut pumpen. Nu är du negativ ;)
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

Turbodiesel

#9 » 00:08:53, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det avlastat konstanttryckssystem kan kranventilen vara utrustad som en vanlig rundpumpningsventil, pumpen matar oljan till parallellkanalen och mellan den och rundpumpningskanalen sitter ett munstycke på runt 1mm. När du aktiverar någon funktion stängs rundpumpningskanalen, pumpen får signal från ett uttag i rundpumpningskanalen efter munstycket & trycket byggs upp. Det är även ett sätt att få vissa modifierbara standardventiler att fungera hyfsat ihop med LS-system.

Orbitrolen är troligen av LS-typ med skyttel in på pumpens signalledning, eller om det förekommer någon specialvariant för denna typ av system, JD (traktorerna) är de enda (jag) känner till som använt konstanttrycksorbitroler innan de fick LS-system. Och JD hade en självreglerande pump som inte krävde signalledning, jag gissar att rottnes variant av avlastat konstanttryck betyder att det lastas på med hjälp av signalledningen.

Det är ganska vanligt att pumpregulatorerna blir för slitna efter många timmar, och att strypningarna i ventilreglagen inte orkar förse pumpkontrollen med tillräckligt flöde för att "väcka" pumpen, eller få den att ge full utstyrning. Eller att någon skyttelventil läcker baklänges och oavsiktligt dränerar signalen.

Pumpen är troligen inte oersättlig, Koppom brukar vara ganska billiga på begagnade pumpar och får du bara reda på vad du söker för något så tror jag att det ordnar sig med den saken.

Gräver du i maskinen så fixa gärna bilder, och läs väldigt gärna av pumpens typskylt, den borde berätta en hel del.

Värt att notera är att jag inte jobbat med några andra avlastade konstanttryckssystem än JD´s, och speciellt inte på Rottne.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Maskinreparatören (trådstartaren)

#10 » 07:38:22, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp jag ska traska ut till maskinen med ordentligt lyse och verktyg så jag får upp hytten och kan följa alla slangar så jag får ett grepp hur denna relik fungerar. Då blir det lite bilder med. JD maskiner är även jag betydligt mer van med, Rottne har jag ingen större erfarenhet av heller. Tycker det verkar som de som jobbar på Rottne idag inte heller vet nåt om dessa
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

Manne Johansson

#11 » 20:16:12, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i downloads om inte rottne blondin finns där, tror att hydral schemat finns där, om inte så besök en konkurrent...skogs forum, tror det finns där. Ska kolla lite i hyllorna hemma när jag kommer hem, är det en blondin snok?? Mvh Manne !!
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

Maskinreparatören (trådstartaren)

#12 » 22:05:21, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt typskylten är det en Rapid/Snoken 6WD-H
Är nog inte samma hydraulsystem på Blondin eller en ren Snoken, där satt åtminstone på de äldre maskinerna pumpen i nosen, på denna sitter allt under hytten.
Ska försöka komma iväg med bra lyse till skogen i veckan och fälla hytten så jag kan bena upp hur systemet är uppbyggt.
Försökte hitta någon på Rottne som kunde dessa maskiner, men det var sparsamt på den fronten..
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

Towil

#13 » 22:09:16, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapid är framdelen och snoken är bakdelen.

Var det ingen manual med till den. Den brukar vara ganska omfattande till rottne om jag inte mins fel.
Det jag minns var att det var lätt att köra motorstopp om man matade för hårt när man kvistade.

Hittade en av mina bilder på en

Bild
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Maskinreparatören (trådstartaren)

#14 » 22:36:29, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, då fattar jag benämningen på maskinen.
Nä någon manual finns inte till den tyvärr.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron