Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Bamse, nytt projekt!

746 inlägg • Sida 8 av 50
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Peter Persson (trådstartaren)

#106 » 20:26:31, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Att du bör tillverka en strut av papper, sätta den på huvudet och gå och ställa dig i skamvrån.

PerÖ's idé om att ta den från P-porten funkar men rundpumpningstrycket kan göra att bromsen inte går på helt. Frågan är hur stark bromsen är.
Hahaha jag kan som sagt inte mycket om hydraulik så jag tar det med ro.

Men om nu detta är en riktig dränering, varför får jag så högt flöde på den? Eller ska det vara så? Tycker inte motorn ser sliten ut alls.

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



danne mähl

#107 » 20:29:08, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Kula sen fjäder" Om jag för står dig rätt (pilarna visar inte om det är stopp i en riktning) Så stoppar backventilerna oljan från att gå från lnållager hållet till kugg sidan ?
finns det något säte för kulorna att täta imot ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Peter Persson (trådstartaren)

#108 » 20:47:26, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, kulan är i botten och fjädern över så oljan kan gå från lagret till kugg.

På denna bild syns dom på plats med koppar brickan eller vad man ska kalla den monterad.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180324/44570218c6f949e4729715830d442664.jpg


Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

danne mähl

#109 » 20:57:00, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag vilja påstå att det är dräneringen från nållagren
har man inte för högt tryck i systemet så kan man plugga dränerings utaget. Blir i princip samma sak

oljan som läcker via kuggsidorna till nållagren går ut via den bakventil som inte har mottryck (samma tryck som trycker oljan ut till lagern)
den sidan som går i retur till tank har (Ska ha) väldigt lågt tryck. Och spill oljan från dräneringen smiter ut via den backventilen och till tank.
Vilket den skulle ha gjort i alla fall via en extern ledning

vart det förståligt ?

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

PerÖ83

#110 » 21:43:26, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog också ett hål genom utgående axel som dränerar trycket från packboxen.
Då kan du alltså INTE använda dräneringen till bromsen.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

akkamaan

#111 » 22:39:26, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nån typskylt på vinchen?
Om det är en ÖSA 101F så finns det sprängskisser ur 868's reservdelskatalog. Bläddra framåt bland katalogsoidorna med Piltangent HÖGER på tg-bordet.

Vinchbromsar brukar vara fjäderverkande (brickfjädrar). Dvs man behöver hydraultryck för att lätta på bromsen. Det löses med en skyttelventil som är ansluten till båda motorportarna samt till en bromscylinder som LÄTTAR på bromsen när man kör vajer in eller ut...
Sen ska det finnas ett reglage för frikoppling av vinchtrumman
Bild

Vet inte om din vinch är just denna ÖSA 101F men arbetsmetodiken borde vara ungefär detsamma.
Här är sidan ur verkstadshandbokenBläddra framåt bland katalogsoidorna med Piltangent HÖGER på tg-bordet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Peter Persson (trådstartaren)

#112 » 09:04:19, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Du har nog också ett hål genom utgående axel som dränerar trycket från packboxen.
Då kan du alltså INTE använda dräneringen till bromsen.
Det är hål genom axeln
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180325/45e50bb0133e97347b142d14bd0f3b48.jpg


Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#113 » 09:08:42, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Har du nån typskylt på vinchen?
Om det är en ÖSA 101F så finns det sprängskisser ur 868's reservdelskatalog. Bläddra framåt bland katalogsoidorna med Piltangent HÖGER på tg-bordet.

Vinchbromsar brukar vara fjäderverkande (brickfjädrar). Dvs man behöver hydraultryck för att lätta på bromsen. Det löses med en skyttelventil som är ansluten till båda motorportarna samt till en bromscylinder som LÄTTAR på bromsen när man kör vajer in eller ut...
Sen ska det finnas ett reglage för frikoppling av vinchtrumman
Bild

Vet inte om din vinch är just denna ÖSA 101F men arbetsmetodiken borde vara ungefär detsamma.
Här är sidan ur verkstadshandbokenBläddra framåt bland katalogsoidorna med Piltangent HÖGER på tg-bordet.
Det är en 101F och det är en broms med brickor som behöver tryck för att lätta, den ligger på mekanisk.

Varför jag tyckte det skulle bli enkelt att ta olja från dräneringen var just det att det kom olja där i båda riktningarna, men det blir nog inget tryck att tala om om det får lite motstånd om jag har förstått denna diskussion rätt

Här är bromsen (utan cylindern)
Tryck på "pinnen" till vänster så släpper bromsen.


Skickat från min S60 via Tapatalk
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180325/5a12ceb346d0a1dba7801e2c97999654.jpg
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Jac

#114 » 09:50:15, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckledningen/läckbackventiler är till för att skydda axeltätningen mot högt tryck så den inte trycks ut eller slits sönder. Axeltätningen tål ofta bara några bar. Att "ta spjärn" mot axeltätningen för att ta av bromsen låter väldigt fel i mina öron.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Peter Persson (trådstartaren)

#115 » 09:57:00, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Summasummarum... Jag drar läckledningen till en öppen retur, jag såg att det finns en jag kan gå in på med ett t utan större bekymmer.

Sen blir det en liten växelventil till bromsen som jag kör t kopplingar på, minsta rackaren borde väl räcka?



Tänkte köra på 3/8" slang till motorn (för jag har det hemma) är det dummheter? Borde kanske gå upp på 1/2" ?

Skickat från min S60 via Tapatalk
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180325/be3311d3de2458fef46c7fdd1af3e098.jpg
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Jac

#116 » 11:12:41, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Men om nu detta är en riktig dränering, varför får jag så högt flöde på den? Eller ska det vara så? Tycker inte motorn ser sliten ut alls.


Olja som kommer där är olja som inte hjälper till att dra runt winchen, jag kan inte få det till nåt annat än att motorn är sliten.

Flödesmätare som mäter flödet av olja in till motorn samt en varvräknare som noga mäter hur fort motorn snurrar ger sanningen.
Motorn bör gå typ max 25% (eller nåt sånt, vet inte vad för tal som är "godkänt") långsammare vid full belastning än vad den gör obelastad vid samma flöde.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Peter Persson (trådstartaren)

#117 » 13:48:11, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testet blir nog, vinschen seg och svag = dålig, vinschen ok = bra :grin:

Men om den nu är svag och eländig vad skulle det innebära att byta ut den, är det standard fläns och hur vet jag vilken som skulle göra jobbet? Kan inte hitta något i boken om den hur stark motorn ska vara, vill ju veta innan jag lägger ner några timmar på att få den på plats för att det sen ska visa sig att en ersättnings motor inte finns eller är på tok för dyr.

Jag får måtten på flänsen till 101mm, cc mellan skruvarna till 145mm och det är en 22mm axel

Bild
Bild
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

akkamaan

#118 » 13:58:11, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fabriksny sån här kugghjulsmotor borde ha en nominell volymetrisk verkningsgrad på runt 85%-90%. Obelastad så är nog verkningsgraden straxt under 100%.
Nominell verkningsgrad anges alltid vid ett visst arbetstryck typ 150-200 bar.
Ett sätt att testa pumpar och motorer (även ventiler) för inre läckage är att utsätta dem för högt tryck medan de är kalla och sedan mäta godstemperaturen. Har demonstrerat detta många gånger vintertid genom att helt enkelt lägga lite pudersnö på olika komponenter för att se var snön smälter först. Det ger en indikation om var vi har inre läckageförluster
Idag kan man ju för några hundralappar köpa enberöringsfri IR termometer att använda om man inte har nån "pudersnö" i närheten...
Senast redigerad av akkamaan 15:42:28, 25-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#119 » 14:48:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tummar. http://www.fluidynefp.com/LiteratureDoc ... ntandShaft

https://www.unwinhydraulic.co.uk/exampl ... cement.pdf
Bild


Tror inte det är några problem att finna nåt i samma storlek som passar.
Senast redigerad av ja-bond77 16:26:44, 25-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Infogade bild

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#120 » 15:42:06, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

[img]https://www.maskinisten.net/userpix/1469_3B0JIYM80LS0W1521985317.jpg

Fel :)
Senast redigerad av Michael Meier 16:18:30, 25-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se