Hej!
Ett något sent svar men det fanns inget som tydde på att lamellproblemet eller något annat har fått ett avslut.
Min uppfattning om fastrostade styrbromsar är att rosten måste lösas upp på något sätt och att det aldrig kommer att hjälpa med
olja oavsett hur mycket den kan krypa. Anledningen är att rost tar mer plats än segjärn som bromstrumman är gjord av, detta innebär att lamellerna sitter fastkrympta i trumman samt att olja inte på något sätt påverkar redan utvecklad rost. Rosten måste avlägsnas kemiskt innan ett komplett lamellpaket släpper sitt grepp utan att något blir fördärvat, detta kanske du också kan tänka dig är en sannolik teori. Olja kan nog krypa in mellan stål och fiberlamellerna vilket leder till att kopplingen slirar och verkar delvis frikoppla. Lamellerna kan i så fall ändå sitta lika fast i bromstrumman som tidigare.
Dräneringsledningar måste finnas på alla hydraulmotorer om man riskerar att få
tryck i returledningen, axeltätningen tål inte mer än några bar och blir fördärvad ganska omgående vid för högt tryck. En pump har normalt axeltätningsdräneringen internt till sugsidan på pumpen men även på en pump måste det finnas extern dräneringsledning om man riskerar att få några bars tryck i sugledningen. Har läst igenom tråden lite grovt men uppfattade inte vad som dränerades via dräneringsporten, var det axeltätningen vid utgående
axel och/eller de 4 nållagren till axlarna? Om du inte redan fått rådet så prova i skarpt läge med den motorn du har som kan fungera utmärkt trots ett något större internt
läckage än normalt.
Segjärn går inte att svetsa med 48.00 däremot bör det fungera på stålgjutgods som det förmodligen var i framvagnsvaggan, skillnaden är att gjutjärn och segjärn innehåller mycket kol som tillsammans med 48.00 elektroden ger härdbart material i smältan. Detta fick jag bittert erfara vid svetsning av bromstrumman.
Den trasiga gängan för sprängskruven kan du kanske klara dig utan genom att slå in kilar istället