Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

SMV21:a skotare som läcker converterolja

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

bjorn55 (trådstartaren)

#1 » 22:32:42, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Min käre maskin läcker converterolja och jag undrar om någon kan ge tips om något som kanske är vanligt ställe som de kan läcka på. Jag har försöka komma fram till var den läcker men det är inte helt lätt, därav min fråga.
Man kan visst ge sig på och börja dela på kropp och själ men det är inte gjort på en em om man säger så.
En annan fråga och det är att bredvid påfyllningen så kommer det upp ett klent rör som är pluggat med en insexskruv, är det någon som vet vad det röret är till? Det är inte så att det ev ska vara en smöjnippel där som sedan går vidare till en packning som ska expandera med hjälp av smörjfett och då tätar? Bara en tanke och hoppas på lite hjälp via detta forum.
Mvh Björn
bjorn55
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:01, 06-05-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: SMV21
Volvo BM 6300
June



Turbodiesel

#2 » 22:36:50, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog försöka kolla vid vilket område ungefär det läcker, det brukar vara steg ett.

Har den samma typ av ZF växellåda som på BM1240 så var det ganska vanligt att turbinen sprack på dom, då läcker det ur skvallerhålet under turbinhuset.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bjorn55 (trådstartaren)

#3 » 06:08:16, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för ditt svar
Jo jag har torkat så mycket jag kunnat under ifrån men lådan är väl inbyggd. Från ovansidan så går det och komma åt rätt bra när man plockat bort hela golvet men där ser det väldigt torrt och fint ut. Men jag ska på det igen och kolla på detta med skvalphålet som du nämner. Om det nu är det som är problemet vad gör man då åt den saken ?

Det klena röret vid påfyllningen, är det något du känner till något om?

Mvh Björn
bjorn55
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:01, 06-05-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: SMV21
Volvo BM 6300
June


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se