Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

PTT:s Vimek 101

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

perraiskogen

#16 » 12:23:18, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på ATV-vagnarna med driften, om dom har något överbelastningsskydd.
Men värt att tänka på att det har INTE vimeken, så om du gör driften för "stum" så är det inte frågan om utan när du får byta vinkelväxeln i vagnen.
Det är tyvärr den svagaste länken i driften bakåt. Vi har bytt en gång efter vi svetsade rullarna.
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.



PTT (trådstartaren)

#17 » 13:35:18, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett när man snackar dubbelmontage i traktorvärlden så används en rejäl styrring som tar stöd mot den yttre fälgbanan för att minimera brytkrafterna hjulen emellan. Man spänner sedan fast extrahjulet mot denna mha någon form av excentrar som förankras i därför avsedda öglor på originalfälgen. I mitt fall med blott 14” diameter så kändes det värt ett försök att istället försöka styra upp det hela med en styrring i fälgens mitt som centrerades på det koniska axelcentrumet och att sedan se till att förankra extrahjulet i de befintliga hjulbultarna.
Ett grovväggigt rör av lämplig dimension införskaffades, kapades i rätt längd och fasades invändigt i ena ändan för att lite snyggt smita på axeltappen. I andra ändan svetsades ett tillsvarvat lock som skulle agera styrning/centrering av ytterhjulet. Rätt längd i detta sammanhang bedömde jag vara att hjulen skulle sitta med ca 5 mm frigång gentemot varandra för att ge däcken utrymme att flexa och röra sig individuellt beroende på lufttryck och belastning.

Bild
Rör med rejält gods + ett svarvat lock/styrring.

Bild
Lock monterat.



Nästa steg blev att lösa fixeringen av hjul mot nav respektive hjul mot hjul. Jag valde att behålla originalbultarna i naven (med den intressanta gängningen M14x1,25) och skaffade förlängningsmuttrar i dimensionen M12x55. En M14x1,25 gängtapp införskaffades för 46 kronor från Kina varefter M12-gängan i muttern borrades ur halvvägs och ersattes med M14. Upp i svarven för att svarva till M14-ändan på muttern till samma kupolform som original hjulmuttrar hade.

Bild
Från vänster: Original hjulmutter, förlängningsmutter M12x55, dito med gängtapp M14x1,25, hålborrad kupolmutter, bult M12 x 150.

Bild
Komplett bultsats.


Nu kunde ”innerhjulet” bultas fast på navet på samma sätt som om originalmuttrarna använts.

Bild
Centrumrör inpassat.

Dit med centrumröret som distans och montera sedan dit ”ytterhjulet” genom att använda bultar med M12x1,5 gängstigning som är en ganska vanlig dimension och därmed lätt att anskaffa. För att skapa kupolformen på bultskallens kontaktyta mot fälgen så köptes en näve M12 kupolmuttrar som resolut borrades hål i så att M12 skruven kunde träs igenom. Åtdragningsmoment valdes sedan för att skapa en aning förspänning i den yttre fälgen när man drar åt hjulbultarna, dock inte så mycket att man riskerar att fälgen blir skev.

Bild
Ytterhjulet monterat. Centreras bra av centrumröret.

Bild
Spårvidden ökar en aning...

Funkar allt som det är tänkt kan man alltså relativt snabbt plocka av och på dubbelmontaget genom att bara lossa M12-bultarna och sedan plocka av ytterhjulet och centrumröret. Visst sticker förlängningsmuttrarna ut en del utanför fälgkanten så kniper det så blir det till att även byta ut dessa mot originalmuttrarna om man skall ut på uppdrag med tighta passager. Den vekaste detaljen i hela konstruktionen (ev. undantaget hjulaxeln som perraiskogen flaggat för) är förlängningsmuttern som bara har 4.6 i hållfasthetsklass vilket jag hoppas skall innebära att den brister först vid hårda påkänningar eftersom den är relativt billig och enkel att ersätta vid haveri.
Slutligen så anbringandes lite ny färg för att matcha de fräscha nytillskotten på traktordelen.

Bild
Ljust och fräscht!

Bild
Det kompletta slutresultatet.

8 personer gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

ja-bond77

#18 » 16:17:26, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar lovande! Jag tror dock fälgtallriken i ytterhjulen är den svaga länken... Då det inte finns nån navfläns som stöder kring hjulbultarna så är det väl rätt fort hänt att fälgplåten viker sig mellan centrumstödet och bulthålen. Och det har du förstås insett med ditt begränsade åtdragningsmoment. Det skulle ju gå att svetsa och svarva till en navfläns på distansröret för att få stöd kring bulthålen... Men det är ju svårt att sia om hur alla kraftvektorer arbetar i praktiken och det kan ju hålla precis som det är. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

kenols2

#19 » 20:22:28, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp att annat ämne i denna tråd. Däck till minimaster 101 och 202. Erfarenhet av att byta däck till andra än vimek-original (175r14). Bredare-större-annat mönster?
kenols2
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:00, 21-06-2018
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih 444 och Vimek minimaster 101


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se