Normalt sett när man snackar
dubbelmontage i traktorvärlden så används en rejäl
styrring som tar stöd mot den yttre fälgbanan för att minimera brytkrafterna hjulen emellan. Man spänner sedan fast extrahjulet mot denna mha någon form av excentrar som förankras i därför avsedda öglor på originalfälgen. I mitt fall med blott 14”
diameter så kändes det värt ett försök att istället försöka styra upp det hela med en styrring i fälgens mitt som centrerades på det koniska axelcentrumet och att sedan se till att förankra extrahjulet i de befintliga hjulbultarna.
Ett grovväggigt rör av lämplig dimension införskaffades, kapades i rätt längd och fasades invändigt i ena ändan för att lite snyggt smita på axeltappen. I andra ändan svetsades ett tillsvarvat
lock som skulle agera styrning/centrering av ytterhjulet. Rätt längd i detta sammanhang bedömde jag vara att hjulen skulle sitta med ca 5 mm frigång gentemot varandra för att ge däcken utrymme att flexa och röra sig individuellt beroende på lufttryck och belastning.
Rör med rejält gods + ett svarvat lock/styrring.Lock monterat.Nästa steg blev att lösa fixeringen av
hjul mot
nav respektive hjul mot hjul. Jag valde att behålla originalbultarna i naven (med den intressanta gängningen M14x1,25) och skaffade förlängningsmuttrar i dimensionen M12x55. En M14x1,25
gängtapp införskaffades för 46 kronor från Kina varefter M12-gängan i muttern borrades ur halvvägs och ersattes med M14. Upp i svarven för att svarva till M14-ändan på muttern till samma kupolform som original hjulmuttrar hade.
Från vänster: Original hjulmutter, förlängningsmutter M12x55, dito med gängtapp M14x1,25, hålborrad kupolmutter, bult M12 x 150.Komplett bultsats. Nu kunde ”innerhjulet” bultas fast på navet på samma sätt som om originalmuttrarna använts.
Centrumrör inpassat.Dit med centrumröret som distans och montera sedan dit ”ytterhjulet” genom att använda bultar med M12x1,5 gängstigning som är en ganska vanlig dimension och därmed lätt att anskaffa. För att skapa kupolformen på bultskallens kontaktyta mot fälgen så köptes en näve M12 kupolmuttrar som resolut borrades hål i så att M12 skruven kunde träs igenom. Åtdragningsmoment valdes sedan för att skapa en aning förspänning i den yttre fälgen när man drar åt hjulbultarna, dock inte så mycket att man riskerar att fälgen blir skev.
Ytterhjulet monterat. Centreras bra av centrumröret.Spårvidden ökar en aning...Funkar allt som det är tänkt kan man alltså relativt snabbt plocka av och på dubbelmontaget genom att bara lossa M12-bultarna och sedan plocka av ytterhjulet och centrumröret. Visst sticker förlängningsmuttrarna ut en del utanför fälgkanten så kniper det så blir det till att även byta ut dessa mot originalmuttrarna om man skall ut på uppdrag med tighta passager. Den vekaste detaljen i hela konstruktionen (ev. undantaget hjulaxeln som perraiskogen flaggat för) är förlängningsmuttern som bara har 4.6 i hållfasthetsklass vilket jag hoppas skall innebära att den brister först vid hårda påkänningar eftersom den är relativt billig och enkel att ersätta vid haveri.
Slutligen så anbringandes lite ny färg för att matcha de fräscha nytillskotten på traktordelen.
Ljust och fräscht!Det kompletta slutresultatet.