Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Råkade bli med ny skotare - Kockum 836

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

SimonÖdvall (trådstartaren)

#1 » 22:18:31, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snubblade över en 836:a för ett par veckor sen, och efter som Hemeken börjar bli rätt sliten så kunde de ju vara bra om han får lite assistas så här på ålderns höst..

Bild
Först en bild på Hemeken.

Den "nya" Kockumen är i de stora hela väldigt väl hållen. Enligt tidigare ägare har den som ny varit en KronoMaskin. Om timmräknaren stämmer så har den bara gått styft 5300h. :uupps: Men finner se smått otroligt.

Lite bilder på den
Bild
Bild
Bild

Maskinen har blivit väldigt solblekt så vi får se om de går att ordna till med lite polering eller hur de blir med de.
Skotaren har inte använts jätte mycket de sista åren så den behöver en rätt djup genomgång. Verkar finnas rätt så mycket finnesser som kan krångla och ställa till bekymmer om de inte får den översyn som den förkänar.
Så till att börja med ska elen tittas över och samtidigt så åker nog tryckluft sytemet med så som till slag av diffspärr på fram och bakaxel och drivning på kärran.
Är det förresten någon här som vet om de ska gå att köra enbart med den hydrauliskadriften på kärran eller måste de kombineras med traktordriften?
För om jag fattar rätt i instruktionsboken så ska man starta med kärr-driften vid höga belastningar för att spara på koppöingen :huh:

Aja, de är en maskin till att hålla igång och lägga tid på, men gamla maskiner kan man ju inte få för många av så kag är än så länge hel nöjd med nyförvärvet :mrgreen:

19 personer gillar det här inlägget.
SimonÖdvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:29, 24-06-2012
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 8000
Ford 7700
IH 1086
John Deere 4230
Fordson Super Dexta



PerErikE

#2 » 22:39:20, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en trevlig maskin, är det bara styvt 5000 timmar så kan den väl bara anses som knappt inkörd!


Skickat från min iPad med Tapatalk
PerErikE
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:49, 13-06-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N92, Oliver OC-46, BM Viktor 230,
Volvo EC 25, Naarva K20, Patruuna 850

Liljansnäsarn

#3 » 07:30:51, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis :shake_hands: och välkommen till 836 gänget här på maskinsten. På min lite äldre 836:a så kan jag köra den bakre hydrauldriften med växeln i friläge.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

LeifAndersson

#4 » 09:02:34, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina maskiner, men mycket märkliga detaljkonstruktioner som vill strula. Och största problemet i dag är den till synes överdimensionerade främre axeln som i verkligheten inte blev så bra! :sad: Hittar man en 836 i dag med båda stickaxlarna i behåll så har man igen pengarna bara man säljer dem om man skrotar maskinen. :???: Hade själv en "fyrhjuling" som var mäktig i skogen, men den var i så bra skick och det mesta funkade, så vi blev tvungna att skrota den! :sad: Var sån efterfrågan på dyra delar så den blev en Blondin istället och det blev slantar över också! Och stora delar av vagn och midja sitter i min nuvarande HPD maskin. Så den lever kvar lite ändå!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SimonÖdvall (trådstartaren)

#5 » 12:44:27, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tavk för hurrarropen jag har på känn att detta blir en bra maskin :thumme:

Att reservdelarna var eftertraktade visste jag men att de var så pass hade jag inte en aning om.. Men de kanns lite synd att skrota en så här pass fin maskin så de går nog vara för denna gången.

Jag tog en liten kik på kärr-driften en kväll i veckan. De verkar funka bra ända fram till bromscylindern som ska trycka ut backarna i bromstrumman.
Bild
Ser också ut som att de gått lite varmt i bromstrumman någon gång..
Bild
Upptäckte ganska snart att de inte fanns någon bromsolja i huvudcylindern, vad detta kan bero på får jag totta närmare på till helgen. Syns dåligt på bilden men bromscylindern verkar vara ganska angripen av rost. Finns det liknande att köpa nya montro?
Bild
Sen avslutar vi med en bild på instrumentbrädan. Händer i storsett ingenting när alla dessa gröna knappar används, återstår att se om spänning finns fram till dem. Men när man drar i den röda knappen till vänster så är de en summer som börjar att tjuta. Vad kan denna knapp/brytare vara till mon tro?
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
SimonÖdvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:29, 24-06-2012
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 8000
Ford 7700
IH 1086
John Deere 4230
Fordson Super Dexta

LeifAndersson

#6 » 14:52:51, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han som konstruerade och byggde det där hade nog gått hem med en diagnos, om han sökt läkare och det varit i dag! :sad: Mystiska lösningar på egentligen ickeproblem! Tänk om det såg ut så där i maskiner med hydrostatisk drift i dag! :help:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#7 » 18:07:02, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl Bruun som vanligt när den där varianten dyker upp. En orgie i bizarra lösningar..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

raggsockan

#8 » 18:37:27, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan väl inte förvänta sig mer av folk ifrån dom krokarna
så fort man åker förbi hagfors så går de bara utför för mänskligheten
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Liljansnäsarn

#9 » 11:04:38, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Bromscylindern ser ut att vara en Loockheed . På min Brunett sitter det en sån där för kopplingen, den är en en tums cylinder och "very hard to find". Det finns nya entums till bla Pv på VP-parts så en sådan kanske kan modifieras på plats. Jag har en mycket tidig KS 836 så jag har en enklare vagnsdrift än på din. Tyvärr så "invecklade" man den första konstruktionen i stället för att "utveckla" den. :huh: Jag ser att du saknar blinkerspak. På min så sitter funktionen för vangnsdrift i den. Tryck spaken mot instrumentbrädan så går vagnsdriften i. lyft spaken mot ratten så är det vagnsdrift med diffen i på framaxeln. Den senare funktionen är återfjädrande så man inte skall glömma diffen i. Vad knappen med summern är vet jag ej, kanske diffen på framaxeln :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

LeifAndersson

#10 » 11:25:35, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så jäkla synd att tekniken spårade ur! Fordframdelen med den stora 6:an och pålitliga transmissionen är härlig och "smidet" är förstklassigt. Sen var det ju det här med de tekniska tillämpningarna som blev riktiga stolleprov bitvis, verkade som att man måste bevisa för någon eller möjligen sig själv att det skulle funka! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lennart Svensson

#11 » 11:49:50, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag ställt frågan här innan_kan man konvertera en blondin och ta en fordsexa o lägga dit istället För Fordfyran som är rena DYNGAN om man jämför med sexan.
Med vänlig hälsning Lennart
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

LeifAndersson

#12 » 12:02:27, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, det har gjorts. Gäller bara att hitta rätt Ford-6a. Lastbilsmotorerna faller inte dit av sig själv om man säger så...
Och Blondiner är ju redan från början lite lång i nosen, så 30cm till blir lite mycket i färdriktningen så att säga, det ser helt enkelt väldigt mysko ut och den får ändå lättare för att gå på grund med nosen. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lennart Svensson

#13 » 12:36:29, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Leif.Tycker det borde gå att fåfatt på Fordsexa som legat i en gammal Hymac,har även för mig att motorn var vanlig i gamla båtar.Visst ,det tar kanske några timmar men det tycker jag det kan vara värt så man slipper Fordsjukan.
Med vänlig hälsning Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

LeifAndersson

#14 » 13:13:27, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är "lastbilsmotorer" som ligger vi sådant. Traktormotorer som passar bolt-on är det ont om. Motorn ur en 836 vore bra eller i vart fall kåpor och svänghjul som binder samman motor och låda. County och vissa Fordtraktorer med originalmonterad 6:a är populära i sammanhanget. Så det är inte helt okomplicerat. Tar du bara en "lastbilssexa" rätt över, kan du lika bra välja en motor av annat fabrikat. De passar lika illa.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq

#15 » 21:58:02, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:man kan väl inte förvänta sig mer av folk ifrån dom krokarna
så fort man åker förbi hagfors så går de bara utför för mänskligheten

Ha ha... Tack för kvällen skratt... :-)
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se