magloman skrev:Ahlsell mfl har inga priser i sina butiker vilket är lagkrav för att få sälja till konsument.
Sen har dom inte kapaciteten i sina butiker att förklara för slutkunden varför dom är dyrare än biltema osv.
Dom säljer egentligen inte alls till slutkund även om denne är företagare. Men har man företag brukar man få handla ändå men dock utan rådgivning mm då det förutsätter att du vet vad du ska ha själv.
Skulle ahlsell ordna kapacitet att ta hand om konsumenter skulle butikerna överflödas av privatpersoner och rörmokarna och elektrikerna skulle sluta o handla där.
Man har valt bort privatpersoner och satsat på ÅF.
Blir en ganska bra lösning tycker jag då man
iaf behöver lite vägledning om att välja rätt produkt, eller rentav installationshjälp.
Låter på något vis rimligt. Man väljer ut vissa kundsegment att satsa på, och samtidgt väljer man
aktivt bort andra segment av kunder. För att dessa antas mer "störa" verksamheten, än bidra till att generera vinst.
Hos vissa andra företag, som helt klart
inte heller vänder sig till privatpersoner går det däremot utmärkt att handla som privatkund, kontant eller kort kan vara lite olika. Jaja, var och en blir salig på sin tro...
Hört talas om "rådgivning" på Biltema förresten?
Kund hos Biltema:
"Jo, det är så att jag skall byta alla rörstammar i mitt
hus. Vilka prylar behöver jag köpa då?"
Medarbetare i Biltemavaruhus: "
"
Kund: "
"
Med tanke på Prispolitiken på Ahlesll tror jag inte privatister skulle bli ett problem, även om de
fick handla där...
Vid nivån 70% rabatt börjar priserna likna Järnias. Vid 90% rabatt börjar de närma sig Biltema-priserna!