Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Konsten att skaffa reservdelar som privatperson.

48 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

*pettson* (trådstartaren)

#46 » 23:57:44, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så..
Då var onsdagen här och jag lovade att uppdatera.
Jag hämtade 3 kedjelås i lokala järnaffären som dom utlovat.
Jag frågade om allt gick bra?

Jag fick svaret att det var något märkligt kring dom där kedjelåsen, för när man beställde dom av swerull så var dom först i te intresserade av att leverera dom. Man hade dom ändå inte hemma och det gicn.säääkert lika bra med några andra enklare lås.
Men man stod på sej och skulle ha dom specifika. Man hade ju också artikelnumret från mej.

Så efter en massa surhet levererades dom..
Undrar någon så är det inte så.stora prispåslag.. menar kedjelås för 37kr +moms ×3st hos grundleverantören blev bara 320spänn inkl moms.. då säger sej järnaffären inte lagt på någon egen del.
Jag är inte snål... men nog undrar man ibland...?

Men som tidigare sagts det är tajm att göra färdigt det jag gör och sen modifiera hela skiten till det bättre..
Konstruktionen på vagnen är enkel. Dags att göra den svårare och mer hållbar.
Den här gången duckade jag för bommen när den kom farandes förbi stoppet. Nästa gång kanske den krossar skallen på en. Nåt som bör vara omöjligt vid en sådan här driftsgrej...
Får se om det blir att bygga om för en betydligt kraftigare kedja, eller helt enkelt skippa kedja och köra vridningen av bommen på annat vis. Eller rentav köpa en annan krandel... iallafall undvika NOKKA..

6 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



dc_lindberg

#47 » 19:42:46, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he he!
Låter ungefär som jag och Suzuki/KGK kring 1990. Ville ha original verkstadshandbok till min 850GN, 1979. Finns inte! Utgick för flera år sedan!
Då blev jag -sur- och skrev till Huvudkontoret i Japan (man skrev brev på papper på den tiden och la det i en gul låda som tillhörde Postverket). Efter ett par veckor fick jag svar från Japan. Fick giltigt reservdelsnummer. Då gick beställningen igenom! Sen kom verkstadshandboken, tryckt 1989 eller var det 1991 (?...) - utgått ?!... jo tjena!
Vad det satt -gott- å knäppa KGK på näsan!
Priset - minns inte, men det vara billigare än Haynes!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

osla

#48 » 11:34:42, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:I Piteå så löser Sesemic det mesta. Dom är intresserade av både kung och dräng som kunder.

https://www.sesemic.se/


Dom kan även få fram hydraulpumpar mm, var in och frågade om pump till caten min, och han (chefen där som kan sånt) ville då ha in pumpen till sig för att ta isär den och räkna ut vad det var för pump, tyvärr så blev pumpen han fick fram inte så mycket billigare än orginal (som jag då fått 30% på hos cat boden som privatperson) så då blev det en org pump. Det var visst montering flänsen och konan på axeln som gjorde hans pumpar dyrare än han först gissade på. Men alltid trevlig och la ju ner tid på att försöka lösa det

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se