Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Konsten att skaffa reservdelar som privatperson.

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

magirus

#16 » 22:49:07, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rönnes i Sundsbruk :thummar:
Har lager, tätningar, kedjor av alla sorter o slag samt tillverkar en massa packningar etc till processindustrin o är INTE avig att betjäna privatpersoner UTAN momsreg etc :shake_hands:
Har handlat där sen 1985, int ofta men de spelar ingen roll för dom.

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



roddjer

#17 » 00:56:06, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-Fredrik skrev:Det låter som TS haft otur i kvadrat med leverantörer.
Men det finns även andra orsaker än de som nämnts varför firmor som till största delen eller genomgående säljer till andra firmor inte alltid är så välkomnande mot privatpersoner.
Främst tänker jag på Tiden, en företagare är som regel effektivare att ha att göra med, han är van att beställa och vill även hinna göra annat på sin arbetstid. Privatpersoner har en större tendens att dra ut på saker, kan lägga hur mycket tid som helst ibland och har ofta högre förväntningar på att säljaren ställer upp på detta eftersom han är KUND.


Därför Ahlsell inte vill ha med oss dödliga utan företag att göra?
Mer än en gång har man hittat precis det man söker, där och på inget annat ställe, men man kommer inte åt det utan organisationsnummer.
- :aaargh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

fretchi

#18 » 00:59:12, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Ahlsell slutat sälja till privatkunder helt?

En anledning tror jag är att de saknar kontanthantering och kanske även saknar kortterminaler. De vill alltså fakturera sina kunder. Är man då inte företagare och kanske inte handlar så mycket är man inte så intressant. Då det innebär mycket väsen för lite ull, från deras perspektiv sett.

Å andra sidan, med ahlsells listpriser skulle de ha råd att ha firmafest varje gång en privatperson handlat där, utan rabatter...

8 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Krister W.

#19 » 09:10:16, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag minns brukar det finnas en skylt på dörren till Ahlsells butiker där det står ung. ""Vi säljer inte till privatpersoner, bara till företag"
Så man känner sig inte särskilt välkommen.
Detta beror ej på avsaknad av kortterminaler. Inte i de Ahlsell-butiker jag besökt i varje fall. Jag har möjligheten att handla privat genom arbetsgivarens kundnummer. Vilket hänt några gånger. Då jag handlar privat brukar jag betala med (eget) kort! Handlar jag åt a.g. väljer jag Faktura när jag kommer till kassan...

Antar att det helt enkelt är "company policy" av någon anledning.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

fretchi

#20 » 10:36:17, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Vad jag minns brukar det finnas en skylt på dörren till Ahlsells butiker där det står ung. ""Vi säljer inte till privatpersoner, bara till företag"
Så man känner sig inte särskilt välkommen.
Detta beror ej på avsaknad av kortterminaler. Inte i de Ahlsell-butiker jag besökt i varje fall. Jag har möjligheten att handla privat genom arbetsgivarens kundnummer. Vilket hänt några gånger. Då jag handlar privat brukar jag betala med (eget) kort! Handlar jag åt a.g. väljer jag Faktura när jag kommer till kassan...

Antar att det helt enkelt är "company policy" av någon anledning.


Nu när du säger det har jag nog alltid varit arbetsklädd när jag varit dit. Kanske därför jag kunnat handla obehindrat. Eller så skiljer det sig mellan butiker.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#21 » 11:37:24, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst så finns det vissa krav att uppfylla om man väljer att ha en kassa med försäljning över disk. Det är inte alla grossister som vill ta det steget. Då är det bara faktura som gäller och då blir det ganska naturligt att man bara tar registrerade kunder. Man kan mycket väl registrera sig som privatkund men där är det ju företaget som väljer om de vill det eller inte. Det är ingen rättighet att få handla överallt hur som helst.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#22 » 12:16:33, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahlsell mfl har inga priser i sina butiker vilket är lagkrav för att få sälja till konsument.

Sen har dom inte kapaciteten i sina butiker att förklara för slutkunden varför dom är dyrare än biltema osv.
Dom säljer egentligen inte alls till slutkund även om denne är företagare. Men har man företag brukar man få handla ändå men dock utan rådgivning mm då det förutsätter att du vet vad du ska ha själv.

Skulle ahlsell ordna kapacitet att ta hand om konsumenter skulle butikerna överflödas av privatpersoner och rörmokarna och elektrikerna skulle sluta o handla där.

Man har valt bort privatpersoner och satsat på ÅF.

Blir en ganska bra lösning tycker jag då man iaf behöver lite vägledning om att välja rätt produkt, eller rentav installationshjälp.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#23 » 13:01:52, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Vad jag minns brukar det finnas en skylt på dörren till Ahlsells butiker där det står ung. ""Vi säljer inte till privatpersoner, bara till företag"...

https://www.ahlsell.se/bli-kund/ansok-om-kundkonto/

Skapa konto.
"För att handla hos oss måste du ha ett registrerat företag samt ha ett kundnummer. Fyll i dina uppgifter i formuläret nedan"...

Krister W. skrev:...Detta beror ej på avsaknad av kortterminaler. Inte i de Ahlsell-butiker jag besökt i varje fall. Jag har möjligheten att handla privat genom arbetsgivarens kundnummer...

Jag har handlat på Ahlsell en gång. Det var den där proppen till toppen av min läckande hydrofor som det finns en hel följetong om i en annan tråd. Gick in på en rörfirma och fråga om önskad propp, jag visste vilket utförande jag ville ha. Efter 15 min letande i deras egna bra-te-ha-hylla och i "datasystemet" hittades rätt propp hos just Ahlsell. En beställning lades från rörfirman samt ett samtal ringdes för att upplysa om att kund "kommer in nu", snarast, inte om tre timmar. Klev in på Ahlsell 10 min senare, stega upp till disken, sa mitt namn och viola, propp i hand. Då betala jag med mitt betalkort i deras terminal. Snabbt, smidigt, bra service. Förstår att man uppskattar det som företagare.

Har ingen aversion mot Ahlsell egentligen och med Med Maglo's resonemang ovan klarnar logiken över varför det är som det är. Blir bara lite irriterad när man måste gå mer eller mindre långa omvägar när man hittar något man vill ha som inte verkar finnas någon annanstans. Det är ju inte "bra priser" som är anledningen till att man vill handla där...


edit: grammatik
Senast redigerad av roddjer 17:56:55, 01-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ivar Risslén

#24 » 13:03:03, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man medlem i LRF så för man lite rabatt på priserna hos Ahlsell. https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/ahlsell/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

robin.gustavsson

#25 » 19:26:50, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Men att skaffa enskild firma är ju en baggis eller har jag missförstått problemet?
Då är ju min fundering är det värt att skaffa enskild firma för att underlätta ens intresse? Vad säger skatteverket om man har enskild firma som enbart används till inköp? Säg tex en grävare för 200k och sen årliga service/rep för 20-30k årligen och inga fakturerade timmar.

Förstår ts fundering och har själv råkat ut för det ett flertal gånger men kunnat löst det genom kontakter men blir jobbigt i längden för alla inblandade, kan även bli problematisk om det handlar om större/dyrare inköp.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

dc_lindberg

#26 » 20:00:40, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som jag skrev tidigare RG. Det är registrerat företag + registrerat organisationsnummer som de vill att man har.
Just dessa två komponenter gör att du hamnar i en annan ekonomisk värld jmf med "som privat person".
Ja. Du är ansvarig för att sköta räkenskaperna i ditt företag! OM du måste ha ett företag för att -kunna- köpa loss varor så skall dessa inköp registreras. När du tar ut dem ur ditt företag skall de också registreras! Hur du nu löser detta på bästa sätt har du en -revisor- till som kan denna lagstiftning. Du är dock i alla fall själv ansvarig för att du har gjort rätt... revisorn kan du inte hålla ansvarig för att gett dig felaktiga eller dåliga råd... men, erkända revisorer tar inte risken att få dåligt ryckte, får då får -de- problem med skattmasen själva.

Svaret på din fråga är alltså:
- gå till en erkänt duktig revisor.
- ta upp din fråga där och be om råd/upplägg för att lösa problemet.

Enklaste svaret på din fråga är : "troligtvis ja"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#27 » 21:07:20, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
treaser2 skrev:Men att skaffa enskild firma är ju en baggis eller har jag missförstått problemet?
Då är ju min fundering är det värt att skaffa enskild firma för att underlätta ens intresse? Vad säger skatteverket om man har enskild firma som enbart används till inköp? Säg tex en grävare för 200k och sen årliga service/rep för 20-30k årligen och inga fakturerade timmar.

Förstår ts fundering och har själv råkat ut för det ett flertal gånger men kunnat löst det genom kontakter men blir jobbigt i längden för alla inblandade, kan även bli problematisk om det handlar om större/dyrare inköp.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Frågan har varit uppe många ggr, finns en del trådar här:

Bilda företag

Det går några år, sen undrar skv varför du ska ha företag när det inte går runt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#28 » 21:36:54, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland i min ungdom gjorde jag en fuling på företag som krävde företag.
Jobbade på ett större företag med många bra rabatter.
Ringde eller gick in och köpte det jag ville ha i deras namn men betalade kontant eller med kort. Blandade aldrig in företaget jag jobbade på och hörde heller aldrig några klagomål.

Norpade därmed både deras möjlighet att handla och deras rabatter.
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Krister W.

#29 » 21:52:17, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ahlsell mfl har inga priser i sina butiker vilket är lagkrav för att få sälja till konsument.

Sen har dom inte kapaciteten i sina butiker att förklara för slutkunden varför dom är dyrare än biltema osv.
Dom säljer egentligen inte alls till slutkund även om denne är företagare. Men har man företag brukar man få handla ändå men dock utan rådgivning mm då det förutsätter att du vet vad du ska ha själv.

Skulle ahlsell ordna kapacitet att ta hand om konsumenter skulle butikerna överflödas av privatpersoner och rörmokarna och elektrikerna skulle sluta o handla där.

Man har valt bort privatpersoner och satsat på ÅF.

Blir en ganska bra lösning tycker jag då man iaf behöver lite vägledning om att välja rätt produkt, eller rentav installationshjälp.


Låter på något vis rimligt. Man väljer ut vissa kundsegment att satsa på, och samtidgt väljer man aktivt bort andra segment av kunder. För att dessa antas mer "störa" verksamheten, än bidra till att generera vinst.
Hos vissa andra företag, som helt klart inte heller vänder sig till privatpersoner går det däremot utmärkt att handla som privatkund, kontant eller kort kan vara lite olika. Jaja, var och en blir salig på sin tro...
Hört talas om "rådgivning" på Biltema förresten?
Kund hos Biltema:
"Jo, det är så att jag skall byta alla rörstammar i mitt hus. Vilka prylar behöver jag köpa då?"
Medarbetare i Biltemavaruhus: " :uupps: :uupps: :uupps: "
Kund: " :ohnej: :ohnej: :ohnej: "

:skratta3: :mrgreen: :lmao:

Med tanke på Prispolitiken på Ahlesll tror jag inte privatister skulle bli ett problem, även om de fick handla där...
Vid nivån 70% rabatt börjar priserna likna Järnias. Vid 90% rabatt börjar de närma sig Biltema-priserna!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

robin.gustavsson

#30 » 22:19:17, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
robin.gustavsson skrev:
treaser2 skrev:Men att skaffa enskild firma är ju en baggis eller har jag missförstått problemet?
Då är ju min fundering är det värt att skaffa enskild firma för att underlätta ens intresse? Vad säger skatteverket om man har enskild firma som enbart används till inköp? Säg tex en grävare för 200k och sen årliga service/rep för 20-30k årligen och inga fakturerade timmar.

Förstår ts fundering och har själv råkat ut för det ett flertal gånger men kunnat löst det genom kontakter men blir jobbigt i längden för alla inblandade, kan även bli problematisk om det handlar om större/dyrare inköp.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Frågan har varit uppe många ggr, finns en del trådar här:

Bilda företag

Det går några år, sen undrar skv varför du ska ha företag när det inte går runt.
Jo det finns mycket att läsa här helt klart.

Tänkte mest spinna vidare lite treaser2:s kommentar istället för att fortsätta älta ahlsell(där rinkaby är ett vettigt alternativ för privatpersoner vad det gäller vvs delen).

Just att ha en enskild firma hade ju löst problemet för TS rätt kvickt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se