Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Konsten att skaffa reservdelar som privatperson.

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

*pettson* (trådstartaren)

#1 » 15:47:58, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja titeln låter ju lite kryptisk, men jag använder den av god anledning..
Det har visat sej att vara privatperson utan firma är ett aber när man ska komma åt delar.
Sedan tidigare byggde jag mej en banddriven dragare. Den har jag till att skota en inköpt skogsvagn med.
Vagnen är en BRP NOKKA årsmodell 2010, jag köpte den relativt biligt 2012 helt ny.
Sen barkade det åt helsike..
2012 kom en ny modell efter bara 100 sålda vagnar. 2017 kursade BRP/NOKKA samarbetet.

Här står jag nu och konstaterar att ingen faktiskt säljer delar till dom här i landet. Men skam den som ger sej, ett mail senare till Nokka så låter jag förstå följande..
Jag måste.ha momsnummer och en firma, IFALL man råkar hitta delar..
Okej.. det sket dej grundligt, men å andra sidan, det är en kedja, eller nåt så enkelt som ett kedjelås jag kan nöja mej med, den här gången iallafall..

En snabb till i listan säger: Kedja ASA50HX.. och KEDJELÅS 11-50HX
Enkelt.. snabb titt på internet. Jodå Kedja o kedjelås finns hos JENS.S i Norrköping.
Ett samtal senare vet jag att dom har grejorna, men dom säljer inget till mej, jag är ju privatperson.
Men.. jag kan få köpa av Sverull som är återförsäljare.
Jag ringer dom, det finns inte på lager, men dom kan ta hem.
23mil tur o retur, jag frågar om det går att förskottsbetala och få grejorna skickade?
Möttes av ett blankt nej, och helst beställer man inte heller vid närmare eftertanke.. nej men jag kan ju få köpa av en av deras kunder, nämligen Valles maskin i Mjölby..?
Jag ringer dom, möts av ett jaha. Men vi säljer bara till dej om swerull har det i lager...
Jag förklarar att dom har det inte i lager, men jag har artikelnumret, så det går ju att beställa.
Jag möts av svaret: Jahaja.. men vi ringer dej om vi råkar på ett sånt..och så klick.


Summa summarum: 2019 tar det 5 dagar att få veta att det inte går att få tag i ett kedjelås här i landet, eller en komplett kedja med lås trots att det inte är nåt speciellt ovanligt.
Men hade jag haft företag så hade allt varit monterat nu..

Nu har jag övertalat den lokala järnhandeln att sonika beställa 3 sådana kedjelås åt mej istället.
Men dom kunde inte garantera att dom fick köpa heller...

Het klart är att nu är det dags att börja modifiera vagnen. Allt ska nu ersättas med sånt som faktiskt går att beställa som privatperson.
Jag förstår nu om svenska butiker går på knä. Menar om grossisten bara vill sälja till butik om han har en bra dag.. och butiken helst inte beställer ett skit, utan väljer att lagerföra det man har lust med... och dess butikskunder som är hacket närmare folket inte har lust.
Då blir det svårt att inte behöva lägga på 500% på det lilla man säljer för att klara sej..
Nej.. det var en helt ny mentalitet jag aldrig råkat på förut.
Kanske nåt bilindustrin med reservdelar i botten skulle ta och anamma och se hur lång tid det tar innan det blir revolution.. :huh:

6 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



SvampenT15

#2 » 16:29:40, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips till dig: Du kan låna ett moms nr och firma namn av någon du känner väl och som litar på dig och få det fakturerat och sen löser du det med din kompis. Jag har gjort detta många ggr man kan ibland till och med betala på plats med kort. Men ibland krävs det att firman man anlitar är reggad hos leverantören men det är lätt avhjälpt. Man ringer helt enkelt upp leverantören och ordnar allt detta innan man åker dit. Prova det nästa gång

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Ivar Risslén

#3 » 17:32:34, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mc handlare har kanske en sådan kedja i lager och lås borde de ha.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

BM425

#4 » 18:55:37, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät upp kedjan o lägg ut måtten här så finns det säkert svar :grin:
Lite lurigt med tum o mm kedjor.
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

johan.eriksson

#5 » 19:10:23, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta företag som reparerar lantbruksmaskiner brukar ha en hel del kedjor på hyllan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Turbodiesel

#6 » 19:42:38, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cento i Norrköping/ Linköping är lite enklare att handla kedjor, remmar & tätningar av, och för den delen fråga. De brukar väldigt gärna beställa hem om det är något de råkar sakna. Och får du inte handla själv så kan jag troligen lösa det åt dig.

Sverull gör sig sällan besvär med något, om du inte handlar för någon miljon i månaden känns det som. Vilket är mycket svårt om det inte finns något att köpa (jag brukar kalla det för swedoleffekten)

Annars har OIE lite av det vanligaste: https://www.oie.se/Produkter/rullkedjor-1000196545 De säljer gärna till vem-som-helst utan trippel-Ö i kreditvärdighet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg

#7 » 19:55:42, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ditt inlägg snarast visar på företagare ovilja att hjälpa dig än GA's problem med att "inte kunna sälja" till dig.

Jag behöver lite delar till min Dynapac. Jag -har- företag, men fel bransch... så... jag fick också smaka på "klick"... DÅLIG stil tyckte jag, och tycker fortfarande.

Att inte acceptera ens förskottsbetalning är ju snudd på kränkande ju!
Kontakta SJM. Stefan Julsgårds Mekaniska i Forserum. Det är en kille med rätt inställning. "Finns inga problem, finns bara lösningar."
Hoppsan - han har döpt om sin firma sedan jag sista handlade av honom: Skog Och Mekaniska Sjm, Stefan Julsgård. Packväskorna på avataren, Grand Tour, 55L/st, glasfiber, är från SJM. Precis beställt räcke till min K1100LT för att kunna använda väskorna på den mopeden osså.
Stefan kan få fram det du behöver.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Åsa-Nisse

#8 » 21:14:26, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att adrenalinet fått ta överhanden.
Ett kedjelås kan ju ligga i postlådan dagen efter.
https://www.oie.se/Produkter/rullkedjor-1000196545
Eller om du åker till närmsta Lantmännen Maskin så tror jag du får den med dig hem. ( Askersund eller Linköping)
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

*pettson* (trådstartaren)

#9 » 01:30:28, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Känns som att adrenalinet fått ta överhanden.
Ett kedjelås kan ju ligga i postlådan dagen efter.
https://www.oie.se/Produkter/rullkedjor-1000196545
Eller om du åker till närmsta Lantmännen Maskin så tror jag du får den med dig hem. ( Askersund eller Linköping)


Jo man kan ju se det som att adrenalinet fått överhanden.
Vi kan ju börja med att jag spenderade 78000kronor på en vagn av en känd tillverkare, istället för att köpa en no name kinadito. Där jag nu kan konstatera att tillverkaren av vagnen skiter högaktningsfullt i att ens ha koll på om det finns några reservdelar. Menar om jag fixade momsnummer så kunde dom kika OM dom hade delar kvar. Dom fick till och med sina egna reservdelsnummer. Inte ens kineserna är så dåliga enligt mina erfarenheter. Nu gällde det en kedja och lås. Men jag kan räkna ut alldeles själv att om något annat brister, såsom bom, ram eller.stativ, fötter osv. Då får man bevisligen smida det själv. Dom sakerna återfinns endast, eller jag borde säga KANSKE hos nokka.. som är ointresserade. Dom släppte en egen vagn 2012 som var omritad. Som man inte heller kan köpa delar till ( fick jag veta tidigare idag.) Men då har ju folk bara pröjsat 180.000 för drygt nåt år sedan och får noll uppbackning. Ja sånt gör mej upprörd.

Tillbaka till kedjan.
För att klargöra: 50hx kedjor/kedjelås är inte ovanliga i industrin. Men du finner ingen sån hos t.ex lantmännen eller oie, eller swedol, eller nima, eller.... ja listan är brutalt lång över vart jag sökt efter den och lås.. men icke.
Spåret slutar ALLTID hos JENS.S i norrköping. Eller så får jag köpa från USA.

Min frustration ligger i den totala ovilligheten att sälja saker. Om inte valles vill sälja något som inte swerull har på lager, o swerull i slutändan inte vill sälja nåt eftersom dom inte har det på lager från Jens.S
Vad i hela friden är då vitsen med att Jens.S har swerull som ansikte utåt? Likaså.. vad gör valles för nytta som ansikte utåt om dom ändå inte vill sälja ett endaste dugg?
Svaret är att dom gör inte ett dugg nytta.

På fordonssidan finns ett par företag i månaden som försöker sej på liknande partytrick, dom kursar rätt snart. Jag förstår att det jag vill köpa inte betingar ett jättevärde. Men det ursäktar ändå inte den ignorans man möter.

Här är fakta om kedjan. Och låset.
Bild
Bild
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

BM425

#10 » 09:54:04, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På denna sidan finns HX kedja med http://www.kedjeteknik.se/wippermann-kedja
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

treaser2

#11 » 10:49:00, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men att skaffa enskild firma är ju en baggis eller har jag missförstått problemet?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

magloman

#12 » 11:00:58, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller nokka har jag handlat av bonden(?) eller vad dom heter. De är auktoriserade. Inga problem att handla som privat. De har tom ringt finland o kollat upp delar o priser. Reservdelarna finns och det går snabbt men relativt dyrt kanske. Nåt skicka dom direkt från finland till mig fast jag gjorde upp affären med svenska åf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#13 » 11:07:57, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.autorepmek.com - han fick fram special kedja till Belos, så det där ska inte vara några problem att skaka fram.
SJM - har du kontaktat Stefan än?

Ja - man blir irriterad över hur vissa beter sig... Närlant AB i Örebro är GA för BCS, o de beter sig på ett liknande sätt, lika så deras underleverantörer... HQ i Italien svarar snällt och korrekt och hänvisar till Närlant AB... det driver en till nivån att planera Basebollmatch med dem!
När du nu får förslag "utanför din box" - ta då vara på dem och kontakta dem du får tips om. Avrapportera hur det går. Hänvisa till NVH du fått tips/förslag. Gå vidare. Släpp "dumhuvena" !
Hur tror du det är när man behöver VVS artiklar men är i fel bransch?! Man byter tjänster med vänner och bekanta "i rätt bransch" förstås - "man löser problem".

Om inget annat går, så starta ditt eget företag. Allt som dessa leverantörer behöver är ett registrerat företag med registrerat organisationsnummer, kanske vill de ha en bank garanti också. Tala med huvudet, inte fötterna, på sådan där företag. Vägrar de släppa fram dig, gå vi bolagsverket och hämta ut namn och adress till Vd/styrelse, och så kontaktar du dem privat och ber dem återkomma under arbetsdagen från jobbet.
Det finns inga problem - bara lösningar.
SJM, Autorepmek, osv m.fl. etc - kontakterna du behöver finns "runt hörnet" :-)

Troligvis så är det så enkelt som att det du söker inte kan säljas av de du kontaktat eftersom de inte kan/får köpa så små volymer. En av mina leverantörer på 90-talet hade fp (12 enheter) som minsta möjliga beställningsvolym. Jag har precis försökt få min konsumbutik att ta hem Colmans senapspulver till mig; "haft det. fick inte sålt. fick kasta" är svaret jag fick. Korngryn säljer de inte heller. Jag -glömde- fråga om vad deras minimi inköpsvolym är... men jag har visat dem att när priset är rätt så köper jag i bulk. 10kg smör på ett bräde utan att blinka, men butikens hakor landade på golvet! Hade jag haft plats i frysen hade jag köpt 30kg, men 10kg och frysen var packad!
Dvs, man får svar som man frågar. Frågar man fel person så från man svaret "god dag yxskaft"...

Nu ser jag fram emot att få läsa -hur- du lyckas komma runt systemet och få tag i det du behöver, till ett pris som du kan leva med :thumme:
Senast redigerad av dc_lindberg 11:19:13, 31-01-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Krister W.

#14 » 11:10:43, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med sådant bemötande. Dock inget nytt med det om du frågar mig.
Redan på 90-talet kunde man bli avsnäst om man som privatperson så mycket som vågade sätta foten innanför dörren i reservdelsbutiken på Lantmännen Maskin i Kungsbacka. Trots att den låg i direkt anslutning till Granngårdens butik, utan någon direkt tydlig avgränsning heller...
Arrogans var bara förnamnet!
Min uppfattning är att företag skall förtjäna sina kunder, inte tvärt om!

Men det du är ute efter är en "standardkomponent"? Om än inte så vanlig att den finns på Biltema... :mrgreen:
Kollat ebay? Sökt i utlandet?
Tyskland t ex är en marknad som är säkert 10ggr större än den i Sverige. Numera köper jag det mesta i reservdels- och verktygsväg "på nätet". Mycket annat också för den delen. Större utbud och oftast betydligt bättre priser!
Ibland via ebay och ibland direkt från företagets webbshop. Även många Tyska sidor har en Engelsk-språkig variant (om man nu föredrar det).
Företag som tror att det fortfarande är 1985 får nog börja tänka om snart! :djaevul:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Per-Fredrik

#15 » 19:37:02, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som TS haft otur i kvadrat med leverantörer.
Men det finns även andra orsaker än de som nämnts varför firmor som till största delen eller genomgående säljer till andra firmor inte alltid är så välkomnande mot privatpersoner.
Främst tänker jag på Tiden, en företagare är som regel effektivare att ha att göra med, han är van att beställa och vill även hinna göra annat på sin arbetstid. Privatpersoner har en större tendens att dra ut på saker, kan lägga hur mycket tid som helst ibland och har ofta högre förväntningar på att säljaren ställer upp på detta eftersom han är KUND.

3 personer gillar det här inlägget.
Per-Fredrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:18, 08-11-2017
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EC230B


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se