Vi har en gammal huggarvagn, Källefall, med ett 7-spaks ventilpaket, som vi använder ihop med två olika traktorer. Dels en SAME Centurion, där den kopplas på det enkelverkande uttaget och en dedikerad retur, dels en IH Case XL480, där den kopplas på det dubbelverkande uttaget (som då måste aktiveras åt rätt håll). När vi kör vagnen med SAME:n så fungerar den normalt, men när vi använder IH:n så händer det ibland, när man kör i ett stopp eller lyfter väldigt tungt, att ?övertrycksventilen? öppnar och sprutar ut olja. Övertryckventilen borde väl bara släppa över oljan till retursidan?
Båda traktorerna har ungefär samma max hydraultryck, 172 bar på IH:n och 175 bar på SAME:n, detta enligt instruktionsböckerna. Vi har inte mätt hydraultrycken, så det kan skilja mer i verkligheten.
Den röda pilen på bilden pekar på hålet där oljan sprutar ut. Den nedoljade slangen under hålet är tryckslangen. Det är min gissning att tryckslangen går in i övertrycksventilen, det känns rimligt att den sitter först, men jag förstår inte varför den ska spruta ut oljan, det borde vara fel, men varför är det ens ett hål i den muttern...?