Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Övertrycksventil sprutar olja

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Jan-Ola (trådstartaren)

#1 » 21:48:36, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en gammal huggarvagn, Källefall, med ett 7-spaks ventilpaket, som vi använder ihop med två olika traktorer. Dels en SAME Centurion, där den kopplas på det enkelverkande uttaget och en dedikerad retur, dels en IH Case XL480, där den kopplas på det dubbelverkande uttaget (som då måste aktiveras åt rätt håll). När vi kör vagnen med SAME:n så fungerar den normalt, men när vi använder IH:n så händer det ibland, när man kör i ett stopp eller lyfter väldigt tungt, att ?övertrycksventilen? öppnar och sprutar ut olja. Övertryckventilen borde väl bara släppa över oljan till retursidan?

Båda traktorerna har ungefär samma max hydraultryck, 172 bar på IH:n och 175 bar på SAME:n, detta enligt instruktionsböckerna. Vi har inte mätt hydraultrycken, så det kan skilja mer i verkligheten.

Den röda pilen på bilden pekar på hålet där oljan sprutar ut. Den nedoljade slangen under hålet är tryckslangen. Det är min gissning att tryckslangen går in i övertrycksventilen, det känns rimligt att den sitter först, men jag förstår inte varför den ska spruta ut oljan, det borde vara fel, men varför är det ens ett hål i den muttern...?

Bild
Jan-Ola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:51, 08-02-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430



MN

#2 » 22:08:20, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på att du har en Rotec ventil? Övertrycksventilen (systemtrycksventilen) är den som sitter över den som sprutar olja. Den det blåser olja ur (kallades ibland för negerventil ,ser inte riktigt logiken i detta namn) är när du får för högt tryck på retursidan så du borde kolla att du verkligen kör oljan i rätt riktning och att snabbkopplingarna verkligen "öppnar".

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jan-Ola (trådstartaren)

#3 » 22:56:14, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, är det först när övertrycksventilen öppnar som den ventilen blir tillgänglig och kan spruta ut olja vid högt returtryck? Det sprutar nämligen aldrig om man bara kör kranen obelastad och då bör ju returflödet vara maximalt.
Jag har misstänkt att det kunde ha med returtrycket att göra eftersom det bara händer på IH:n. Jag gissar att returtrycket blir högre eftersom flödet ska gå tillbaka genom traktorns dubbelverkande ventil, vilket bör ge visst tryckfall.
Jan-Ola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:51, 08-02-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430

LeifAndersson

#4 » 22:56:36, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte koppla i ett dubbelverkande uttag. Utan du ska koppla i ett enkelverkande (tipputtag) och en fri retur. Kopplar du i ett dubbelverkande reglage så kan du få högt mottryck i returen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jan-Ola (trådstartaren)

#5 » 09:18:05, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att det inte är optimalt att använda det dubbelverkande uttaget, men IH:n har bara det uttaget och det är inget alternativ just nu att kosta på den traktorn nya ventiler och uttag. En dedikerad returanslutning är dock på gång och nästan klar.
Vad jag inte fattar är varför den skulle få för högt returtryck just när kranen går tungt eller man kör en cylinder i botten. Kör man en cylinder I botten så kan den skjuta ut olja även om traktorn star på tomgång. Kör jag kranen obelastad så kan jag ha högt varv på traktorn utan att den skjuter ut olja och då måste returflödet vara mycket högre.
Jan-Ola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:51, 08-02-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430

Simnil

#6 » 09:54:59, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Gissar på att du har en Rotec ventil? Övertrycksventilen (systemtrycksventilen) är den som sitter över den som sprutar olja. Den det blåser olja ur (kallades ibland för negerventil ,ser inte riktigt logiken i detta namn) är när du får för högt tryck på retursidan så du borde kolla att du verkligen kör oljan i rätt riktning och att snabbkopplingarna verkligen "öppnar".

MN


Jag har faktiskt bakgrunden till det uttrycket vilket jag fått direkt från "källan".

En tillverkare av skogsutrustning belägen i vårt lands södra delar sålde en gång i tiden en "mackapär" till Afrika. De lågutbildade förarna visade sig makalöst skickliga på att på ett aldrig tidigare skådat sätt riva sönder utrustningen. Som en snabbfix sattes då dessa måttligt_pk-benämnda ventilerna in, namngivna efter dåtidens rådande benämning på huvuddelen av befolkningen i denna världsdel, för att snabbt evakuera tryckpeakar som kom av vårdslös körning. Lite spilld olja var inget kunderna oroade sig för på den tiden, huvudsaken maskinerna gick, och höll.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

LeifAndersson

#7 » 10:35:50, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordna med en fri retur är ingen stor sak. Det ordnar Lantmännen eller vilken traktorverkstad som helst. Alla lösningar är bättre än att köra returen igenom ett reglage. Och vad en IH Case XL 480 är för något vet jag inte så hur man löser det på en sådan är en öppen fråga.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#8 » 10:49:06, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flödesdynamik är en vetenskap men doktorera i detta löser inte ditt problem. Min erfarenhet säger att du skall kolla flödesrikting, snabbkopplingar och returfiltrets skick till att börja med.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jan-Ola (trådstartaren)

#9 » 11:03:23, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Det verkar ju I alla fall ha att göra med högt returtryck och den separata returen ska förhoppningsvis bli klar I helgen, så då hoppas jag att problemet försvinner. Byte av returlfilter ska också fixas, för det var länge sedan på den traktorn.

MVH
Jan-Ola
Jan-Ola
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:51, 08-02-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mans96 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se