Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ac luftkonditionering till rottne rapid 1988

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

dea

#16 » 22:59:03, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 12 volt, har inte kollat på skotaren idag, fullt upp med stenplockning idag, såmannen dök upp innan idag, så jag parkerade ringvälten nyss.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641



QV_

#17 » 23:41:42, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977 skrev:Jan, när du fick dessa komponenter att fungera ihop, har du någon info om inom vilka toleranser de olika komponenterna fungerar och om det inte framgår tydligt hur du räknade fram dessa?


Det finns sätt att räkna ut men det är helt över min kunskap.
Det finns ett förhållande mellan förångare (den delen i kupen) och kondensorn (den delen i fronten på fordonet)
I mitt fall så kom jag inte ens i närheten av det förhållande utan tog den största som passade bra i fronten på Amazonen (framför kylaren)
I det fall den inte skulle räcka så skulle jag komplettera med en fläkt till.

Nu vart den en parallel flow som tydligen skall vara effektiva.
Den är stor nog för min kupedel efter som det blir vansinnigt kallt i kupén. Så det förhållandet var inte värt något.

I ditt fall så behöver du hitta originaldelen för kupen och sedan montera en kondensor i fronten som passar (så stor som möjligt) så har du löst vilka delar du skall använda.

I fallet med kompressorn så var jag lite orolig över tomgångsregleringen. Motorn går ju tyngre med AC i drift. Men jag hade tur att utväxlingen mellan remskivorna gjorde att kompressorn "knappt" arbetar på tomgång. Detta gjorde att den extra belastning blir låg och tomgången påverkades inte så hårt.

När det gäller kompressorn så kolla vad som är original och sök sedan efter någon med motsvarande slagvolym.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 11:04:06, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dieselmotor har ju praktiskt taget alltid reglerad tomgång via regulatorn i insprutningspumpen, så den extra belastningen från AC-kompressorn ställer inte till med sådana problem som det kan bli på en bensinbil utan tomgångsstabilisering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dea

#19 » 13:07:56, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder.

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Lind1977 (trådstartaren)

#20 » 13:47:30, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack Dea!
Gremo, är det de som fixat ac till rottne? De 2 första fotona var det baksidan av kompressorn? Ska se om jag kan lyckas få fram någon info vad originalet heter och lista ut var filter o kondensorn har suttit eller sitter.
O ev några artikelnummer så det kanske går att se vad som kan ha samma data som det som suttit där. (omkrets kilrem mm)

Mvh Andreas

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

dea

#21 » 15:05:25, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att gremo har lagat ac någon gång åt nån föregående ägare
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

dea

#22 » 15:06:30, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några böcker till din skotare, tror att jag har reservdelslista bla men inte säker.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

torbjorn_forsman

#23 » 16:46:20, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en vanlig japansk kompressor (heter de Sankyo, Sanden eller något sånt?). Mycket vanlig i personbilar från tidigt 90-tal, jag tror t ex Saab använde standardutförandet rakt av medan de flesta större biltillverkare hade egna idéer om hur anslutningarna för kylmedierören skulle se ut, ofta en flänskoppling för båda rören i ett stycke, ev kombinerad med serviceventiler, istället för standardutförandets konkopplingar med överfallsmutter.

Eftersom det står en webadress på skylten från Gremo så är den ju knappast äldre än från slutet av 90-talet. gremo.com tycks ha registrerats september 1998.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dea

#24 » 17:15:32, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror bara att gremo har servat acn
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Lind1977 (trådstartaren)

#25 » 16:46:07, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en snabb resa förra helgen igen till maskinen. Letade efter detaljer och jämförelse med bilderna ovan. Hittade ett avslutet fäste för kompressorn samt ett ledigt spår för en rem. De flesta remmar jag sett till ac-kompressorer (har säkert ett fint namn) har varit ganska breda men på maskinen verkar det som att det är en enklare kilrem.
Hittade elkabel för fläkt samt 2 gummuslangar i högra a-stolpen upp till taket. Där finns en stor låda med kondensor (kollade i fronten på maskinen men där finns 2 kylare, en för motor samt en för hydrauliken (antar det då 2 slangar går bakåt under hytten) förångaren, sitter den vid kupefläkten? Vredet för ac finns i denna panel till fläkten.. Hoppas kunna kolla mer till helgen.
Dea, inser att våra positionsljus sitter på fel håll och skymmer frontstrålkastarna x).
Googlade en bild på hur systemet ser ut för en typisk ac. Stämmer min orientering på de olika komponenterna?
*Kondensorn på taket
*Kompressorn ovanför generatorn
*Förångare inne i kupén vid kupefläkten (var där och rotade för ett par år sedan men minns inte att jag hittade något då)
*Kondensorn på taket
*torkfilter vet ej
*expansions ventil vet ej.

Ska se om rottne och återförsäljaren är på bättre humör vad gäller tips om att få tag på komponenter.. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190530/b22d3fcdc35b2ca5ff67715cea333450.jpg


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

dea

#26 » 21:44:39, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som din orientering på grejorna stämmer :thumme: jag har inte kollat på var dom grejorna som du inte hade koll på sitter men antar att expansionsventilen sitter i närheten av förångaren, torkfiltret skulle jag tro sitter på taket i närheten av kondensorn.

:lmao: ang posljusen så finns det väl bara ett rätt :huh: rakt ut :hurra:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

torbjorn_forsman

#27 » 08:20:00, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Expansionsventilen sitter ofta hopbyggd med förångaren. På personbilar är det vanligt att den sitter ungefär där AC-rören går genom torpedväggen. En del AC-system har ingen expansionsventil utan istället en enklare lösning med s k kapillärrör (samma lösning som man hittar på t ex kyl/frysskåp och äldre billiga luftvärmepumpar).
Torkfiltret sitter oftast på ledningen mellan expansionsventil och kompressor, detta för att både tryck och temperatur i systemet är som lägst där, och då är det lättare för torkmedlet (silicagel) att binda den fukt som eventuellt finns i kylmediet. Torkfiltret får aldrig bli varmare än ca 50 grader under drift, då börjar torkmedlet avge fukt igen och i så fall är det meningslöst att ha burken där.
Om man har ett gammalt AC-system som har stått för fäfot länge och ska tas i drift igen, så är det lämpligt att först göra en grundlig vakuumpumpning med det gamla torkfiltret på plats så man får ut det mesta av den fuktiga luft som kan finnas i systemet, fukt som gummislangar har dragit åt sig mm. Därefter byter man till ett nytt torkfilter och vakuumpumpar igen, innan fyllning med kylmedium. Under den första vakuumpumpningen är det bra om man kan hålla kompressorn varm, så blir det lättare att driva ut ev fukt ur kompressoroljan.
Om man är för snål för att byta torkfilter, så kan man hålla det gamla uppvärmt till ca 80-100 grader under vakuumpumpningen, t ex genom att linda en värmekabel runt det. Trågvärmekabeln från en skrotad luftvärmepump är utmärkt för ändamålet.
Kom ihåg att i sådana här fall räcker det inte med att vakuumpumpa en kvart, som man gör t ex efter ett snabbt ingrepp i ett system som redan tidigare var fyllt med kylmedium. Man bör pumpa (och hålla torkfilter resp kompressor varm) minst ett dygn.
Under pumpningen bör man hålla koll på vakuumpumpens olja och stoppa för oljebyte om oljan blir mörk eller grumlig. Grumlig olja betyder att pumpen har fått pumpa ut mycket vattenånga.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dea

#28 » 13:00:14, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förklaring som vanligt :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Lind1977 (trådstartaren)

#29 » 23:47:10, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för beskrivningen Torbjörn. Idag har jag fortsatt leta igenom maskinen. Vid a stolpen på höger sida finns 2st avkapade rör och en kabel med 2 ledare, troligen den som ska driva fläktarna på taket. Klättrade upp på taket och kikade på vad som kunde gömma sig där, kondensorn. (märke bonair 201) Provade att skruva isär den men den verkade sitta väldigt rejält ändå. Lät den vara så länge.
På sidan där kabel och slangar går ut finns även en anslutning för påfyllning eller vakumsugning skulle jag tro.
Järnet där kompressorn har suttit men den hade gått av. Tydligen svetsat sedan tidigare.

Skruvade av en del av panelen till fläkten i kupén. En skruv verkar ligga under en hylla så fick använda mobilen för att filma det jag kom åt. Fanns flera "kyl" element men såg inte deras slangar/rör i motorrummet. (såg lite tilltyglade ut) Skickar även med en bild på vardera sida av motorn ifall något skulle saknas, såg på foton från inlägget längre upp, på den rapiden gick slangarna upp över fläkten vid kylaren.

Spännande! Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190601/f218f43a9d05b54dcb75fbf49ba23b3b.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190601/453cfb76751f36708dfc14e8634b58fe.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190601/3699aee580e5c8d72bc3728c2078f886.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190601/57ae14be85e84a7e9662c00ab0fd668c.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190601/1baf211f7ead7f6e8fd592e006490fac.jpg


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#30 » 23:52:21, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är filmen när jag låter kameran inspektera intill fläkten inne i kupén. Finns lite rester från den splittrade sidirutan förra året, och ändå har jag dammsugit flera gånger..
https://youtu.be/ECAT5UoAVj8

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se