Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Patu 425, renovering av kranpelare på skogsvagn

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

mazellan (trådstartaren)

#1 » 23:04:30, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en skogsvagn, Patu allgripen 425 årsmodell -90. Det har läckt ?gegga? från kranpelaren ett tag och jag tänkte ta itu med det nu i början av semestern. Det verkar vara ett vanligt ?fel? att det tränger in vatten i huset. Eftersom vagnen står ganska långa perioder kan det börja rosta i svängcylindrarna. Jag var bytt en cylinder pga av det för ca 10 år sedan. Olja trängde då in i huset också pga skadad cylinder och kolvpackning. Tänkte att nu är det väl dax igen... Det har också varit ett avsevärt glapp i kranpelaren. Kanske är bussningar som behöver bytas?

Men det visade sej vara mer än så... Övre lagret var totalt nedslitet och det nedre... Mmm, ja kolla på bilderna. På ena sidan av axeln är 7-8mm bortnött. Tänkte påläggssvetsa och sätta upp i svarven. För att kunna göra det så måste jag skära lös axeln från tornet.

Så till min första fråga (det kommer säkert bli fler):
Duger det med att lägga på material med 48?or (7018)? Axeln ska ju lagras mot lagerbrons (inte som nu stål-mot-stål ) Tips vid påläggning?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/63017d402446b67c487572921f88e5d3.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/79eb9d66e6d6f8fc2002eec9c2655e25.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/b8c60a3d17a8ae84f7d47bb7169c1f2f.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190706/9dc6c0808b186b78608df8e25e4a57da.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor



fretchi

#2 » 23:22:37, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

48:or räcker till bra skulle jag säga. Visst finns det hårdare tillsatsmedel men de blir ju jobbiga att bearbeta istället.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mazellan (trådstartaren)

#3 » 23:21:43, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering med bilder. Har påläggssvetsat och svarvat axeln.

Gjorde en uppställning med rundmatningsbord mm som skulle drivas av en nedväxlad elmotor. Strömkuben med steglös inställning av spänning för att reglera rotationshastigheten. Det visade sej sen att elmotorn var för svag :/ så en polare fick stå och veva för hand istället
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/8f487f82b8de308c80fdf2c4ad76c306.jpg


Påläggssvetsningen färdig på ena sidan
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/4b0f20f1a94d7befe1cbbb82b2e993ff.jpg


Svarvad och klar. Lagerytorna blev helt ok
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/d28eb0533684ba7a5ce5ce47e0319b3f.jpg


Axeln svetsas först mot bottenplattan, sen dit med fästörat för lyftcylindern och slutligen ihop med kranpelaren.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/44b529ac562459a7b0c4d0b5e4b0b353.jpg

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/4061aa95c9a45ccb65bfacfb1bf7b8df.jpg


Självskalande slagg är nice
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/bf88d8ed730e290e105d356b7f8e4ed1.jpg


Allt på plats
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190821/258cc52c28f4b9977f0361c9dc2c309a.jpg

17 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fosson

#4 » 07:40:48, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här måste följas.... :thumme:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

magloman

#5 » 09:12:24, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

stiligt!

va körde du med för tillsats på axeln?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RoXa

#6 » 09:57:25, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser riktigt proffsigt ut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

mazellan (trådstartaren)

#7 » 10:39:46, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:stiligt!

va körde du med för tillsats på axeln?


Tackar :) Jag kör med 48or rakt igenom, påläggning och struktursvets (nyöppnat paket då jag svetsade axeln). Axeln var gissningsvis 1672, men det är bara en gissning. Man såg att axelmaterialet hade härdat ~3 mm in där dom hade svetsat tidigare (från fabrik, MIG). Förvärmning hade varit att föredra men jag hade inte möjlighet till det. Min teori/förhoppning är att MMA svetsningen initiellt gav minimalt med martensit. Efter ett par strängar var axeln säkert uppemot 200 grader. Den martensit som eventuellt bildats borde ha blivit upplöst då andra lagret med svets lades(?). Den var varm, säkert +200 grader bra länge också, så det gav anlöpning. Vore intressant att kapa isär och se hur det verkligen blev... men inte min axel inte... :mrgreen:

Något jag blev förvånad över är att kuggkransen inte var härdad. Är det vanligt att man inte härdar dom? Tänker att lokal induktionshärdning av kuggarna skulle göra dom betydligt mer motståndskraftiga mot nötning. Finns det nackdelar som överväger fördelen med det? Eller är anledning "bara" ekonomisk, två processer till, härdning och anlöpning, blir säkert någon tusenlapp + på priset.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mazellan (trådstartaren)

#8 » 00:10:41, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering med vridhuspyssel.

Det nedre lagerläget i vridhuset var helt förstört. Missade att ta någon bild på det, men det var ungefär i samma skick som axeln och (resterna av) lagret? Tänkte att det skulle gå att fräsa upp och sätta ett lager med överdimension. Men den typen av lager, 3-skiktslager med stål, brons och polymer, görs tydligen bara i en tjocklek, 2.5 mm. Efter en del vånda och funderande så blev det att fräsa ur ordentligt och svarva till en bussning som blir lagersäte för glidlagret och även nålrullagret som tar upp de axiella krafterna. Den största frågan var om en rak bussning skulle kunna ta upp de axiella krafterna. Det visade sej att huset var svetsbart. Planen blev då att fräsa upp huset från nominella 95 mm i diameter till 122 mm, sen tillverka en bussning med lätt/medel presspassning och säkra med svets.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190823/ee28a62024beb0bda4d6be0db337d267.jpg


Grovskär


Finskär


Resultatet blev bra, dåligt ljus i bilden dock
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190823/29aade264b222ecdbdeadba17d6a046d.jpg


Bussningen på väg neråt. Krävdes 5-6 ton för att övertala den. Passade också på att sätta ?lagerlim?, Loctite 648, mellan hus och bussning.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190823/1fadd577cea80d23deed0c7addd6ca94.jpg


Bussningen på plats
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190823/6e13fd348000297bc45b26eef6b66930.jpg


Säkrad med några svetsar. Bankade på svetsarna med penen under svalning för att minska risken för sprickor.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190823/d9e9b2263ddde39570e2d0de6ada362a.jpg

16 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#9 » 10:43:21, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

imponerande arbete :thumme:

hatten av :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magirus

#10 » 11:24:26, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer!! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

mazellan (trådstartaren)

#11 » 22:09:25, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat vidare med renoveringen men inte riktigt hunnit med att posta något. Här kommer en uppdatering (eller två) iaf. Glidlagren har monterats. Pressade ner dom med hjälp av dorn som tillverkats för detta. Tror det hade varit svårt att få en bra montering utan dorn (?)

Glidlagret som sitter i botten på väg ner med hjälp av ett dorn och ~2-3 ton.
Bild

Nedre glidlagret på plats. Ser trevligare ut än likresterna som satt där tidigare :razz:
Bild

Det övre glidlagret på plats. I botten ser man ändytan på bussningen som nålrullagret ska ligga mot (med en 1 mm tjock lagerring mellan)
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mazellan (trådstartaren)

#12 » 22:18:44, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kuggstång och vridcylindrar har också fått sej en genomgång. Putsade upp kuggstången, tog bort grader och ojämnheter. Visst är den något mer sliten i mitten, men över lag såg den rätt ok ut. Tänderna är jämnt slitna och inga större bitar som har flisat ur.
Bild

På med nya packningar. De gamla skrapringarna så för taskiga ut. Ett antal metallbitar som passerat genom dem :mrgreen:
Bild

Cylindrarna hade en del skador. Slipade först bort de värsta graderna och honade sen upp ytan.
Bild

Resultatet på den cylinder med mer skador blev väl sådär. Men det duger. Den andra var i bättre skick och blev riktigt fin. Glömde naturligtvis ta någon blid…
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mazellan (trådstartaren)

#13 » 23:12:52, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev visst en till...

Målad och uppsnyggad innan date med Axel.
Bild

Axel ska ha på sej ett par ringar (så han blir fin han också). Men ringarna vill inte sitta på plats… Kanske med lite vaselin? Eller något annat klibbigt guck?
Bild

Lager och ringar hamnade på botten av vridhuset. Siktade in dom så att de linjerade med glidlagret så bra som möjligt och sen var det bara att hålla tummarna.
Bild

Kommer dom att passa för varandra?
Bild

Första steget avklarat, nedre delen av axeln in I vridhuset. Men det var ju inte jättesvårt för det är 30 mm glapp
Bild

Här är det kritiska läget. Nu möter axelns nedre del lager och lagerbrickor.
Bild

Det ser ut att ha gått ok.
Bild

På plats. Puh.
Bild

Bild


Axeln tittar ut lite lagom mycket på undersidan.
Bild

På med låsringen så att den inte smiter!
Bild

20 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus

#14 » 23:30:52, 28-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

mazellan (trådstartaren)

#15 » 07:36:26, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har monterat allt på vagnen nu. Justeringen av spelet mellan kuggkrans och kuggstång gjordes efter att vridcylindrarna monterats men innan hydraulslangarna monterades. Utan slangar monterade är det lätt att känna var det är som minst glapp och justera efter det. Justerar man efter den position där det är mest glapp så riskerar man att spräcka huset.

Både kuggstång och kuggkrans var mest slitna då kranen pekar rakt bakåt och i en sektor på ca 60 grader. Men efter renoveringen av axeln så monterade jag axeln roterad 180 grader mot ursprunglig position relativt kranpelaren. Det gav att den slitna delen av kuggkransen sällan används och det blev en matchning så att det slitna partiet på kuggstången matchas mot fräscha delen på kuggkransen och tvärt om. Det blev faktiskt en perfekt matchning. Vid justering av glappet så visade det sej att jag har mer eller mindre exakt samma glapp för kranens hela arbetsområde (360 grader).

Krantorn på plats. Justering av glapp mellan kuggkrans och kuggstång innan fortsatt montering.
Bild

Kranarm, slangar mm monterade. Skjöt i en massa fett i vridhuset och sen provkörning. Den gick mjuuukt och fint :grin:
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se