Nu har det löst sej.
Vet inte varför det satt fast men en gissning är att axiallagret (eller planlagret som jag kallade det förut..) hamnade på snedden.
Tog in det i verkstan i morsse och svetsade på en liten
bult så att jag kunde lyfta pelaren rakt och med full kontroll med kedjetelfern.
Svetsade även en
mutter på oljepluggen. Den lossnade hur lätt som helst med hjälp av värmen från svetsen. Tror inte den har nånn större funktion på den här kranen men jag tog bort den ifall den låste fast kranpelaren på nått okänt sätt. Nu får ägaren rengöra allt så får vi se om det finns några skador som jag inte sett än. Sedan får nånn svetsfirma troligen göra resten innan vi monterar ihop den igen.
mazellan:
Jag hakade på din tråd för det var ju nästan samma jobb.
Fettet i kranfoten har ju blandats med en del vatten (och troligen lite
hydraulolja från tuberna) så jag hoppas att grannen vill ha ett vattenskydd påmonterat som du gjort.
Tänkte att han kan ta med foten och allt till svetsfirman så kan dom tillverka det när dom ändå är på g. Större chans att det blir rätt om man ser hur det ska vara.
Kommer du ihåg hur "lång" glidklossen som håller emot kuggstången var när den var ny? Tycker att den börjar se lite väl kort ut. Nästan så att den skulle kunna lossna.
Ett tipps till dej är att kontrollera bultarna till kranfoten ibland. Lösa bultar kan ha varit anledningen till att foten sprack medans vi var delägare i vagnen. Minst 15000 kostade det då så 20000 är ju rimligt idag som du skrev i tabellen.