Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Patu 425, renovering av kranpelare på skogsvagn

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

magirus

#16 » 18:18:52, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 



mazellan (trådstartaren)

#17 » 19:25:31, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista renoverings/monteringsinlägget (tänkte göra ett sammanfattnings/tips inlägg som avslutning).

I de 30 år som vi har haft kranen har alltid ventilpaketet suttit felvänt, så att alla funktioner på spakarna går tvärt om. Passade på att vända på ventilpaketet när jag ändå höll på... Gjorde också en hållare på traktorn så att jag kan köra kranen från hytten och inte måsta hoppa ur varenda gång en stock ska lastas. Har ingen svängbar stol så det blir att sitta på knä (en Fiat 45-66 är ju obetydligt större än en gräsklippartraktor :mrgreen: ). Men tänkte snickra ihop något arrangemang så att man kan luta röven mot. Får se vilket som blir använt mest, montage av ventilpaketvagn eller traktor. Båda har sina för- och nackdelar (vinschen är ju tex lite svår att manövrera från hytten när man är själv :mrgreen: :mrgreen: ). Måste fixa till några slangar så att de inte är vridna också.

Slutligen kan jag konstatera att… jääävlar vad det var svårt att köra kranen med ventilpaketet rätt väg :ohnej: Det kommer nog gå åt en och annan svordom innan man har vant om sej...


Bild

Bild


:aaargh: "Färdig" blir man ju förståss aldrig... När allt är så rent och fint så såg jag att kranens lyftcylinder läckte en hel del... Nästa to-do på listan... :vissla:

8 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

RoXa

#18 » 21:19:16, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev fint det!

Hmm, brukar inte bom och sticka ha chockventiler för att undvika överbelastning? Antar att du har bytt plats på slangarna för att få riktningarna omvända och då kan den bli onormalt svag/stark i olika rörelser, om så är fallet.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

mazellan (trådstartaren)

#19 » 23:23:46, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :)

mmm, jag har inte bytt plats på några slangar. Förut var ventilpaketet vänt så att slangarna pekade mot mej när jag körde kranen. Nu när det är rättvänt och slangarna pekar bort från mej så blir det omvänd ordning på funktionerna, förutom stickan som är i mitten, och de fungerar precis tvärt om. Innan så körde jag tex bommen med höger hand och tröck jag spaken frammåt så lyftes bommen. Nu är det som sagt precis tvärt om. Mer naturligt, men ett hvete att vänja om sej. Chockventilerna som skymtas sitter på sväng, lyft och sticka.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

jonas_81

#20 » 05:36:35, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lära dig att köra kran på nytt nu då när bordet sitter rätt väg.

Snygg renovering annars...

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

Jac

#21 » 09:56:42, 05-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dumt att det har suttit fel så länge men att du vänder på det och försöker lära dig köra på "rätt sätt" är väldigt imponerande. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mazellan (trådstartaren)

#22 » 22:57:37, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Postar några före-efter bilder.

Utmaning: Hur/varför har det blivit gropfrätning på lagerytan? Någon som har en teori?


Fråga: Är det vanligt att man inte härdar kuggarna? Var era kuggar härdade? (ni som har haft “turen” att få plocka isär era kranhus)


Bild

Bild

Bild

Gamla vs. nya lager. Glömde ta en bild på de nya glidlagren innan montering. Men de gamla hade gjort sitt så att säga… Det gamla nålrullagret har jag heller ingen bild på. Men det beror på att det fanns inget kvar av det … Bokstavligen! Den härdade ringen (längst ner till höger) var lite naggad i kanterna, men den får duga. Har planslipat den så det är en jämn och plan yta på båda sidor.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mazellan (trådstartaren)

#23 » 09:38:58, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nästan glömt bort den ”viktigaste” posten :vissla: . Huvudanledningen till haveriet är två designmissar. Den ena gör så att vatten kan komma in i vridhuset och den andra gör att vattnet inte kan ta sej ut.

När det regnar/snö som smälter så rinner vatten längs kranpelaren och letar sej in via bottenplattan och lagret in i vridhuset (figuren till vänster). Med en enkel ring som svetsades i bottenplattan och som går utanför och nedanför toppen på vridhuset så kan vattnet inte rinna in. Det stannar på ringens kant och droppar sen ner på utsidan av vridhuset. Kändes som en rätt självklar lösning, gissar att andra kranar har liknande. Har ni en sådan här kran eller en med liknande konstruktion så skulle jag absolut rekommendera att sätta dit en ”droppnäsa”. Det hade jag gjort om jag vetat vad resultatet annars skulle bli… Det går att fixa utan att lyfta kranpelaren.

Bild

Den andra förändringen jag gjorde är så att vatten och ev. hydraulolja som läcker från vridcylindrarna ska kunna ta sej ut från vridhuset. Botten på vridhuset är öppet, men det blir tätt mot plattan som den monteras på. Borrade ett hål rätt ner samt ett på kanten som jag slipade en ränna till. Från hålet på kanten kan man peta in något och vispa runt lite ifall det ligger fett och blockerar kanalen. Tänkte lämna hålen öppna, men det går att plugga om man vill det.
Bild

Har gjort en sammanställning av kostnader och var jag har köpt det som inte gick att tillverka/reparera. Kostnad för kuggkrans/axel var hög, men inte orimlig. Om jag förstod det rätt så ingick det då bottenplatta och örat för lyftcylinderns infästning. Däremot tyckte jag att det var nog så häftigt med ett påslag på 3-400% för lager. Ska dock tillägga att jag kollade priset på Momentum och de hade samma pris som ÅF (säljaren hade tom mage att påstå att jag fått “bra rabatt”, bra rabatt för dom kanske…).
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

AN

#24 » 13:37:28, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint jobb :smile:


mazellan skrev:Ska dock tillägga att jag kollade priset på Momentum och de hade samma pris som ÅF (säljaren hade tom mage att påstå att jag fått “bra rabatt”, bra rabatt för dom kanske…).
[/img]


Var det momentum som sa att du hade fått bra rabatt?
Tycker det är bra att det finns näthandlare för industriprodukter, så att man som "småkonsument", kan få något som närmar sej det realistiska priset för vissa varor. Ska man alltid betala efter riktpriset, blir det dyrt att hålla i gång gamla grejor.
Sedan beror det väl kanske lite vem man pratar med på de stora industrihandelskedjorna, en del är ju väldigt hjälpsamma, och gör några knapptryck på datorn, sen hoppar det ut ett helt annat pris :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mazellan (trådstartaren)

#25 » 10:30:56, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :) Jo det var på Momentum. Man kan absolut få bra rabatt där, 50 - 80% är inte ovanligt om man jobbar åt ett företag som har bra rabatt där. Men denna gång kan det inte ha varit mycket till rabatt.

Det är kanonbra med de nya näthandlarna. Vet man vad man ska ha så kan man få det till betydligt bättre pris. Visst, man kan inte förvänta sej lika mycket kunskap som från de etablerade drakarna. Men där varierar ju kunskapen kraftigt också. En del kan lika mycket om maskinkomponenter som genomsnittliga säljaren på Elgiganten kan om sina produkter. Ska väl förtydliga att debearings inte är någon random näthandlare (de säljer inte ens till privatpersoner).
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck

#26 » 19:53:36, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!!
Idag har vi bärgat grannens 505:a med avbruten kranpelare..

Tog lös bommen från pelaren och lade upp kranen på lasset med hjälp av en annan traktor. Nu är kranen hemma i byn igen och ska repareras. Blir nog att försöka få ur pelaren på fredag eller senare i påskhelgen.

Har bytt kranfoten för 10 år sedan men jag har ju glömt hur man tar isär det enklast..


Räknar ju med att skruva lös kranfoten och ta bort låsringen. Tror det är enklast att ta bort foten helt eller ska man bara lätta på den?

Måste kuggstången bort innan man drar ur pelaren och ska den sedan monteras tillbaka i nått speciellt läge eller räcker det om man sätter kuggarna "på mitten"?

Troligen blir det att svetsa ihop det sedan men om nånn har en pelare liggandes så kanske grannen är intresserad av att köpa den?

Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mazellan (trådstartaren)

#27 » 21:25:22, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tagit lös kranfoten helt, enda du "tjänar" är att slippa ta bort hydraulslangarna. Hade inte farit där mellan med fingrarna :) Ser ut att vara ett utmattningsbrott på plattan så byt den. Bra tillfälle att inspektera lagren till axeln i kranfoten. Efter att du tagit bort låsringen är det bara att lyfta ur axeln. Beroende på hur kuggarna på drevet ser ut kan det vara vits att rotera axeln 180 grader. När jag monterade ihop så hade jag tagit lös svängcylindrarna och då var det enkelt att sätta ner axeln med kuggstången "i mitten". Samma där, kan vara vits att byta skrap och tätringar när man endå har lös allt.

Edit: Sätt dit en droppring så att inte vatten rinner ner i kranhuset när du ändå håller på :)


Snyggt jobbat!!
Idag har vi bärgat grannens 505:a med avbruten kranpelare..

Tog lös bommen från pelaren och lade upp kranen på lasset med hjälp av en annan traktor. Nu är kranen hemma i byn igen och ska repareras. Blir nog att försöka få ur pelaren på fredag eller senare i påskhelgen.

Har bytt kranfoten för 10 år sedan men jag har ju glömt hur man tar isär det enklast..


Räknar ju med att skruva lös kranfoten och ta bort låsringen. Tror det är enklast att ta bort foten helt eller ska man bara lätta på den?

Måste kuggstången bort innan man drar ur pelaren och ska den sedan monteras tillbaka i nått speciellt läge eller räcker det om man sätter kuggarna "på mitten"?

Troligen blir det att svetsa ihop det sedan men om nånn har en pelare liggandes så kanske grannen är intresserad av att köpa den?

1 person gillar det här inlägget.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Dexxas

#28 » 07:09:50, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man väntar tillräckligt länge med att demontera svängtuberna finns det en hygglig chans för dom att hinna rosta i gängorna och sen är det ett h-vete att demontera dom :screwy: ........så riv allt och packa om. :buga:
Har samma /liknande kranfot på bärgaren, köpt begagnad från havererad Patukran och dom satt fast. :lmao:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

mimeck

#29 » 20:10:06, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska föreslå att vi monterar en droppring fast det har aldrig varit några problem med vatten i kranhuset, vad jag vet. Det är ju ganska välsmort med fett också.
Troligen så lämnas svets jobbet bort till en seriös firma så att det blir riktigt gjort..
Nä, jag hade nog kunnat göra det själv men jag har ingen lust!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#30 » 17:34:26, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ligger kranfoten med pelare på en pall men vi har inte lyckats få ur pelaren ur foten. Den glider lätt ca. 1dm men sedan tar det stopp. Är som att kuggstången hakar fast.
Har tagit lös tuberna så kuggstången är lös men sitter kvar i foten.

"Glidklossen" som trycker emot kuggstången är också borttagen.

Det sitter en plugg på baksidan av foten. Ser ut som en oljeplugg men kan den hålla fast pelaren?
Insexen har blivit rund så man måste nog svetsa fast en mutter eller liknande på den. Har alltså inte fått lös den än. Den har troligen aldrig varit loss eftersom pelaren är fettsmord.

Tuberna satt förresten i princip löst !



Ska kolla om jag hittar bättre sprängskisser på nätet för orginalboken är ganska värdelös.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron