Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Vatten i motorn ÖSA 250 med Perkins T6.3544

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Hittarp (trådstartaren)

#1 » 19:37:25, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstaterade efter en tids stillestånd onormalt hög oljenivå i motorn på min 250. Samtidigt kom det någon enstaka vattendroppe vid avgasslangens anslutning till turboutloppet.
Anade det värsta och vid demontering av turboutlopp forsade vattnet ut. :aaargh: Kan inte begripa att det kan regna in i avgasröret trots en rejäl pip.
Demonterade turbon som sitter rejält fast. vattennivån har varit ganska hög så det har kommit in vatten genom grenröret
Nu till huvudfrågan. Hur går jag vidare i mina undersökningar?
Demontera spridare? Demontera topp?
Å vad brukar sånt här sluta med? Totalrenovering kanske?
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100



Lars Bd

#2 » 21:38:21, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Bamse köpte jag full med vatten, tog av toppen tömde tråg och cylinder på vatten drog runt motorn några varv för hand. I med ny olja tillbaks med toppen (återanvände gamla packningen). Startade och körde 5-10 år innan jag tog bort toppen igen. Har även råkat ut för regnvatten i en cylinder senare, då justerade jag avgasventilspelet negativt d.v.s. ventilen stänger inte helt. Körde på startmotorn så att tillräckligt mycket vatten kom ut genom avgasventilen återställde sedan ventilspelet och startade.

Får du bort allt vattnen ur tråget och det mesta ur cylindrarna bör det gå att starta utan andra åtgärder. Turbon bör inte ha tagit skada i själva lagren däremot kan den sitta fast utanför lager och tätningar men är kanske är bortom räddning ändå. Prova att dra runt turbon, är den redan skrot kan du inte ställa till mer skada för hand.

Lite regnvatten i oljan är inte optimalt ur smörjsynpunkt men ingen katastrof, glykol ar däremot mer eller mindre katastrof men troligen är mängden glykol i regnvatten minimal eller t.o.m. obefintlig.

2 personer gillar det här inlägget.
Lars Bd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:34, 06-02-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bamse

Hittarp (trådstartaren)

#3 » 23:15:25, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta upp spridarna i helgen och dra runt för hand. Om detta är framgångsrikt kör jag lite ned starten utan spridare. Ska först dränera sumpen och se vad som kommer där.

1 person gillar det här inlägget.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se