Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ventilproblem Kran Valtra Skotare

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

akkamaan

#16 » 00:51:02, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Om det är en 892 så borde den ha ett konstanttrycksystem.
Det verkar som att pumpen inte får signal från bomsliden att vinkla ut.

Enligt broschyren så hade 892 lastkännande system år 1987. Har just nu ingen uppgift på om tidigare tillverkningsår av 892 hade konstanttrycksystem eller tom rundpumpning.
Ventilblocken och pumparna ser i princip likadana ut på utsidan om man jämför LS och avlastat konstanttryck
Om vi antar att din maskin antingen har LS eller konstanttryck såhar den också en variabel pump och inget tryck behöver strypas upp av någon slid. Däremot så används sliden tilla att i början av slidrörelsen blockera centrumkanalen så att en trycksignal byggs upp till pumpens tryckkompensator. Vid konstanttryck så är det ett maxtryck som byggs upp. Vid LS så är det det högsta lasttrycket som blir trycksignal till pumpen. Eftersom detta är en VOAC riktningsventil (HV09??) så kan man enkelt avgöra systemtyp om man drar ut en slid. Om sliden har ett antal 2 mm hål så är det LS. Inga hål så är det avlastat konstanttryck (eller ev rundpumpning, dock mindre troligt) Glöm iinte bort i vilken riktning sliden tas ut, lätta att vända fel och då fungerar det ännu sämre...

Gjorde lite snabbt en bild som visar de olika kanalerna i ventilsektionen

EDIT: Är det sektionen för lyft som du demonterat på bilden? Vad är det för ventil eller solenoid som jag ringat in grönt på min bild?

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



akkamaan

#17 » 01:19:34, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:Problemet är att det inte går att lyfra kranen, alla andra funktioner fungerar.
Man hör att ventilen klickar i och skickar oljeflöde men kranen höjs inte. det är elektriskt styrda proportionalventiler.
MEN om man samtidigt kör en annan funktion samtidigt så HÖJS kranen.
Kran nedåt fungerar oavsett om annan funktion körs eller ej


Nu har jag fått bekräftat från "högre Valmet-källor" att 892 började tillverkas 1987 och kom direkt ut med LS-system.

Eftersom allt annat än just lyftfunktionen fungerar så är det nog så att lyftsliden inte överför lastsignalen, (LS) och behöver då lastsignal från nån annan funktion. Skulle tippa att det är den lilla skyttel-sliden inuti själva huvudsliden som kärvar eller är blockerad av nåt skräp. Du sa ju att det "klickar" i ventilen när du påverkar lyftspaken. Antar att det är huvudsliden som förflyttar sig och därmed klickar. Några andra klick ska inte gå att höra utan stetoskop.

I änden av huvudsliden finns en insex-skruv som kan tas bort för att ta ut skyttel-sliden och sedan "städa" och blåsa rent inuti huvudsliden. Skyttel-sliden kallas av VOAC "kopieringsventil", den kopierar lasttrycket så att motsvarande tryck kommer ut i pumpens signalledning.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#18 » 04:33:03, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar ingen katalog på den äldre VOAC HV09. Men på Parkerventilen L90LS sitter också slider med kopieringsventiler inuti skulderna. De ser lite annorlunda ut med en krage i ena änden. Se bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

BG.s (trådstartaren)

#19 » 23:31:10, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för responsen och förklaringarna på vad kanalerna är till för..

1, huvudsliden har små hål i sig som du beskrev att LS systemet har..

2. jag har skruvat loss de små insexskruvarna i änden på sliden och gjort rent, och blåst . sitter en liten slid/kägla inuti också, som rengjordes även fast jag inte såg något smuts.
det var två insexskruvar ,med litet hål rakt igenom 1-2mm från ena hållet, som sitter efter varandra. är det meningen att man kan ställa in något med dem ,,,
tex inte skruva den inre i botten och sedan låsa den i läge med den andra....
har som sagt inte hittat sprängskiss på den heller.

///BG

1 person gillar det här inlägget.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

akkamaan

#20 » 01:18:32, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:det var två insexskruvar ,med litet hål rakt igenom 1-2mm från ena hållet, som sitter efter varandra. är det meningen att man kan ställa in något med dem ,,,
tex inte skruva den inre i botten och sedan låsa den i läge med den andra....

Bra jobbat! Om du skakar huvudsliden försiktigt kan du då känna/höra att käglan/sliden inuti rör sig fritt?

De två insexskruvarna med strypningar, var satt de monterade?

Eftersom det är 25+ år sedan jag höll på med detta och minnet sviker lite och behöver "piggas upp"
Det skulle därför vara bra om du kan ta några bilder med huvudsliden isärtagen med käglan och insexpluggen etc bredvid. Det finns nämligen inga såna bilder att tillgå på nätet.

Även andra detaljbilder på på hela ventilsektionen isärtagen skulle vara mycket användbart. Inte minst de två insexskruvarna med stryphål samt vart de är monterade.

Tack på förhand
Per A
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

BG.s (trådstartaren)

#21 » 11:35:36, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Attans att jag inte tog fler bilder när det var itutaget...

Men jag ritar en grov skiss på hur det såg ut.
Midjan på sliden sitter åt det håll där funktionen för att höja kranen är och käglan och de två insexskruvarna sitter i andra änden.
Och så sitter det en skruv i andra änden men den har jag för mig att det inte var något håi i.

Bild


///BG

1 person gillar det här inlägget.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

BG.s (trådstartaren)

#22 » 21:18:22, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt broschyren så hade 892 lastkännande system år 1987. Har just nu ingen uppgift på om tidigare tillverkningsår av 892 hade konstanttrycksystem eller tom rundpumpning.
Ventilblocken och pumparna ser i princip likadana ut på utsidan om man jämför LS och avlastat konstanttryck
Om vi antar att din maskin antingen har LS eller konstanttryck såhar den också en variabel pump och inget tryck behöver strypas upp av någon slid. Däremot så används sliden tilla att i början av slidrörelsen blockera centrumkanalen så att en trycksignal byggs upp till pumpens tryckkompensator. Vid konstanttryck så är det ett maxtryck som byggs upp. Vid LS så är det det högsta lasttrycket som blir trycksignal till pumpen. Eftersom detta är en VOAC riktningsventil (HV09??) så kan man enkelt avgöra systemtyp om man drar ut en slid. Om sliden har ett antal 2 mm hål så är det LS. Inga hål så är det avlastat konstanttryck (eller ev rundpumpning, dock mindre troligt) Glöm iinte bort i vilken riktning sliden tas ut, lätta att vända fel och då fungerar det ännu sämre...

Gjorde lite snabbt en bild som visar de olika kanalerna i ventilsektionen

EDIT: Är det sektionen för lyft som du demonterat på bilden? Vad är det för ventil eller solenoid som jag ringat in grönt på min bild?

Bild[/quote]


Hej
Problemet är löst.
En gammal skogsmaskins meck var och tittade på problemet och löste det.
Delen som du ringade in med grönt hade delat sig innuti.
Så fin brottyta att jag inte la märke till det när jag tog ur den och gjorde rent delarna. Men den skulle tydligen sitta ihop....

///BG

1 person gillar det här inlägget.
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553

akkamaan

#23 » 23:35:42, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BG.s skrev:Hej
Problemet är löst.
En gammal skogsmaskins meck var och tittade på problemet och löste det.
Delen som du ringade in med grönt hade delat sig innuti.
Så fin brottyta att jag inte la märke till det när jag tog ur den och gjorde rent delarna. Men den skulle tydligen sitta ihop....

Skönt att det löste sig.
Sa mecken vad den gröninringade delen var för nånting?
Var du tvungen att ersätta den med en ny? eller gick den att laga?'
Antar att det var den sprickan som gjorde att du ventilen inte gav nåt signaltryck då...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

BG.s (trådstartaren)

#24 » 21:51:14, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag var inte med och träffade honom, så jag vet ej ännu var den hade för funktion. Får återkomma med det när jag vet bättre.
Men dom tillverkade tydligen en ny på Dione iallafall.

Tack för suporten!
///BG
BG.s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:11, 10-01-2009
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 553


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron