Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Missljud v-lådor SM 868

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Loke (trådstartaren)

#1 » 17:54:43, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det probs igen med skotaren, SM 868:an.
Helt plöstligt så började det dunka eller knäppa någonstans från
växellådorna på skotaren. Det liksom även rycker till vid varje
knäppning. Knäppningarna kommer vid jämna mellanrum både
vid körning framåt och bakåt, jag upplever att knäppningarna kommer
ca 6-7 gånger per hjulvarv.
Vid värre belastning drar den inte alls utan stannar och tokknäpper
någonstans från växellådorna.
Är det någon som har något tips om vad som rasat, kan det vara
själva kronhjulet som tackat för sig?

Fråga två som egentligen är den viktigaste är hur man enklast
plockar ur lådorna ur en dylik maskin. Det verkar vara trångt som
fan. Ser i verkstadshanboken att det ska funka att plocka ur dom
neråt men är det något man bör tänka på förutom det som står i hanboken.

Rättelse: Ser inte alls i handboken till 868:an att man kan ta lådorna
neråt, men i boken till 668:an finns det däremot en sån beskrivning.
Kanske detta "angrepp" skulle funka på 868:an?
Jag menar att om växellådorna havererar i en dygrop mitt i skogen
borde det väl gå att endast plocka ur lådorna kan man tycka.

Att jag endast vill få ur lådorna beror på att maskinen nu står på
en liten vändplan i anslutning till hygget och att dra ur motorenheten
med lådor och rubbet känns lite väl tungt att göra ute i fält.


Loke
Senast redigerad av Loke 19:29:13, 08-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



868Renoverare

#2 » 21:47:34, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Prova om maskinen drar bara på boggien. Lägg hög-och lågväxel i neutralläge. Stäng inne lufttrycket till luftcylinder på bakdiff. eller anslut lufttryck till dito. Knäpper det då är felet nog i hydraultransmissionen.På högväxel går kraften ut via övre axel från transmissionen direkt till pinjong och kronhjul. På låg går kraften ut via nedre axel rakt bakåt via vagnsdrift och upp till kugghjul på pinjong för lågväxel. Knäpper det på alla växlar förresten ? Ett lager kan ha gått i transmissionen, eller axelbrott så att kuggar kliver över och orsakar fenomenet. Främre kullager på nedre axel (vid strut under momentomvandlare) kan vara känsligt. Har förekommit att kuggbrott på slutdrev inträffat. Detta visar sig dock vid varje drivhjulsvarv. Brott på kugg på motsvarande bromsaxel ovanligare. Gamla typen av rundmutter på pinjong har även lossnat i något fall, varvid lageransättning på pinjonglager förloras. Vid demontering, ta loss motor med transmission och hög- och låglåda. Vikt ca 1300-1400 kg. Stroppa i motor ,gärna med spakblock för att justera tyngdpunkt , samt stöd under transmission med garagedomkraft. Avbärarramen fram kan sitta kvar.Dolda skruvar vid hög- och låglåda,demontera växelväljarventil samt lilla locket ovanpå smala hög- och låglådan. Lycka till !!!
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

LeifAndersson

#3 » 21:58:05, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du låser diffspärren på traktordelan drar den då? Isf. är det ett slutdrev eller en bromsaxel som blivit delvis tandlöst.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke (trådstartaren)

#4 » 23:53:26, 08-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

868Renoverare skrev:Hej! Prova om maskinen drar bara på boggien. Lägg hög-och lågväxel i neutralläge. Stäng inne lufttrycket till luftcylinder på bakdiff. eller anslut lufttryck till dito. Knäpper det då är felet nog i hydraultransmissionen.

Ska prova detta, vi tänkte inte så långt när vi testade. Vi har
däremot fastställt att den knäpper och tuggar om vi kopplar ur boggin.

På högväxel går kraften ut via övre axel från transmissionen direkt till pinjong och kronhjul. På låg går kraften ut via nedre axel rakt bakåt via vagnsdrift och upp till kugghjul på pinjong för lågväxel. Knäpper det på alla växlar förresten ?

Det måste kollas mera noggrant, det är brorsans maskin så jag har
faktiskt bara stått utanför och lyssnat när han har kört. Men på
lågväxeln både fram och back knäpper vet jag i alla fall.

Vid demontering, ta loss motor med transmission och hög- och låglåda. Vikt ca 1300-1400 kg. Stroppa i motor ,gärna med spakblock för att justera tyngdpunkt , samt stöd under transmission med garagedomkraft. Avbärarramen fram kan sitta kvar.Dolda skruvar vid hög- och låglåda,demontera växelväljarventil samt lilla locket ovanpå smala hög- och låglådan.

Är det helt fruktlöst att ens försöka sig på att plocka ur lådorna neråt?
Det är ju tre lådor, går inte ens att plocka ned den "bakersta" lådan
separat?
Om man inte kan plocka ur lådorna separat så får vi nog ta maskinen
på en transport till ett lämpligare ställe för reparationen. Det blir ju
vilket fall som helst mekning i "blå hallen" men det kan ju vara betydligt
trevligare att vara på hemmaplan om både motorn och lådorna måste
plockas ut.


Lycka till !!!

Tack, detta kan nog behövas. Skruvningen som sådan är nog inget
större probs men när man tittar på grejerna så är det lite svårt att
greppa hur man bäst och enklast ska gå till väga.

LeifAndersson skrev:Om du låser diffspärren på traktordelan drar den då? Isf. är det ett slutdrev eller en bromsaxel som blivit delvis tandlöst.

Den knäpper och tuggar likadant trots att man diffar.
Det är lite märkligt då den drar hela tiden tills det blir belastning.
Tex den funkar riktigt (förutom knäppningarna då) ända till man
trycker den mot ett hinder, dvs en stubbe eller dyligt, då stannar
traktorn och så tokknäpper det från lådan.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#5 » 22:15:31, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Du måste försöka ringa in felet för att lättare gå på rätt detalj. Går den att växla normalt med hög- och lågspak ?. Prova med urlagt kraftuttag för vagnsdrift.. Lossnar pinjongmutter så kan detta bli lite konstigt. Lyft upp ena framhjulet och lägg i neutral på hög. och lågv.Dra runt det upplyfta hjulet för hand och känn efter att differentialen snurrar som den skall . Detta för att kolla diffdreven och kors i differential . Samt kronhjul och pinjong. Skulle kronhjulet ha lossnat så drar den inte alls fram. Fungerar detta normalt så har du nog felet i hydraultransmissionen. Denna tar du ut med motor och hög-och låglåda. Man kan även rulla ut hela traktorkroppen framåt.Samt drivaxelkåpa går även att demontera enbart denna. Då är differential åtkomlig men ej pinjong. Skruvhål för stöd finns innanför hjul, vid bränsle- resp. hydraultank. :thumme:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

LeifAndersson

#6 » 22:30:46, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir inte riktigt klok på det där, kan inte komma på vad i hydraultransmissionen som kan åstadkomma detta. Och knappast i tillsatslåden om det "släpper" på både H & L. :klia:
Ett "tokhavererat" pinjonglager ?
Senast redigerad av LeifAndersson 22:32:50, 09-07-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hymax

#7 » 23:16:02, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade ut för ett fel på en Mini Brunett en gång, splinesen på kardanaxeln till kärran var slut och kuggade över.
Kan inte mycke om 868 men tänkte att det är nåt liknande som kan gå sönder på en sån. :klia:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Loke (trådstartaren)

#8 » 00:02:54, 10-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Råkade ut för ett fel på en Mini Brunett en gång, splinesen på kardanaxeln till kärran var slut och kuggade över.
Kan inte mycke om 868 men tänkte att det är nåt liknande som kan gå sönder på en sån. :klia:


Det är ju ett vanligt kraftuttag på 868:an som ombesörjer driften på
vagnen men splinesfel där eller på vägen till kraftuttageg kan vi nog
utesluta redan i nuläget då "knäppningarna" kommer med för
långt mellanrum för detta....Inbillar jag mig i alla fall.
När man kör maskinen så knäpper det ca sex till sju gånger på varje
varv hjulen snurrar.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ska börja med att plocka bort kraftuttaget. Sen lurar vi på att plocka
ned den "bakersta" lådan för att kolla hur det ser ut. Vi har även lite
funderingar på om det inte ska gå och rulla ut hela enheten med
motor och växellådor med hjulen kvar. Skulle detta gå inbillar jag
mig att operationen blir betydligt enklare.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#9 » 22:46:52, 11-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !!! Tappa ur oljor från transmission, och drivaxelkåpa inkl hög- och låglåda i rena baljor för att ev. hitta metallspån, etc
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Nordling Roger

#10 » 09:21:16, 15-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat bromsdiskarna på bägge sidor fram? Riv bägge bromsarna har du tur är det något som har lossnat där?

Har aldrig varit med om att det blir knäppningar och tvärstopp , låter otoligt om lådan är väck...
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

868Renoverare

#11 » 19:49:45, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske har kulhållaren i något kullager i transmissionen gått sönder !, med påföljd att kulorna följs åt i lagret. Följdaktligen blir lagringen oval ,därmed kliver kuggarna på dreven.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Loke (trådstartaren)

#12 » 20:09:00, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi konstaterat att differential samt "drivaxellådan"
är mer eller mindre helväcka. Man ser genom hålet där kraftuttaget
sitter att slutdreven och kronhjulet är skadade. Det ligger bitar från
kuggar (både raka och kronhjuls) på botten.
Till och med hjulen glappar rejält när man bryter med spett.

En teori om vad som orsakat skiten är att vi sett att "bromstrumpeten"
på ena sidan sitter löst. Genom detta så kan nog kronhjulet röra sig
axiellt och då har spelet mellan piniong och kronhjul blivit helt fel.
Men detta är som sagt en teori innan rivning.

Vi plockade ur "motorenheten" (växellådor och motor) med hjulen
fortfarande kvar, betydligt enklare än att hålla på och lalla med en
verkstadsdomkraft under lådorna när man mekar i blå hallen utan
ett jämt betonggolv.


Lite bilder på hur vi gick tillväga för att få ur eländet:


Bild
Här hade vi just börjat riva en del runt om kring grejer. Det var
en del kan jag säga. Vi var noga med att märka upp samt att vi
tog en del bilder för att se vart grejerna suttit.
Vi behövde inte tappa skotaren på hydraulolja då vi skruvade bort
pumparna och lät slangarna sitta kvar då detta inte blev något
hinder när vi rullade ut enheten.


Bild
Här lyftas den "yttre rambalken" bort. Den sitter i ett "öra" på
var sin sida långt fram så den ska alltså dras rakt framåt innan
den lossnar.


Bild
Här är den yttre "rambalken" borta.


Bild
Tillverkade ett verktyg för att lyfta i samt att man enkelt kan palla
upp motorenheten i framkant.


Bild



Bild
Lyftning i bakände.


Bild
Pallning bakände. Använde mig av fyrkantsprofiler som svetsades
fast upptill på traktorn samt att vi svetsade fast profilerna nere i
den grova balken som ligger på marken.


Bild



Bild
Dags för att dra ut motorenheten.


Bild
Vi fick hjälpdra med ett spaklyftblock på höger sida genom att
hjulet gick lite tungt stundvis på grund av haveriet.


Bild
Här är enheten på väg ut.


Bild
Nästan ute.


Bild
Ute.


Bild


Bild
Här åker hjulen av.


Bild
Så ser det ut när motorenheten är borta. Rejäl, gärna överdriven
pallning rekommenderas, vagnen och hytten väger ungefär åtta ton.
Motorenheten väger ungefär två ton.


Bild
Ja det var allt just nu men rapport och fler bilder kommer när vi plockat
bort lådorna från motorn. Nu ska det bli spännande att se hur piniongen
ser ut. Jag har väl inga större förhoppningar.

Vi har fått tag i diffrentialen med bromsar och drivaxellåda/kåpa men inte
någon hydraultrasmission men troligtvis är det väl bara delen som
piniongen sitter i som vi behöver, dvs hög och lågväxellådan.
Är det någon som har såna grejer över så går det bra att PM:a.
Givetvis är det en fördel om grejerna finns runt västernorrland
men även övriga sverige är intressant.



Fortsättning följer
Loke
Senast redigerad av Loke 21:33:11, 27-07-2012, redigerad totalt 4 gånger.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#13 » 12:03:14, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju komplett växellådsenhet mm, mig veterligen bara lamellerna som är slut. Men själva pinjong, diffaxel och framaxeln behåller jag nog. :smile:

Intressant att följa hursom helst. :thumme: Var det skild pump för styrningen på den där? tycker det skymtar nåt i vevaxeländan... Min har bara arbetspumpen på sidan även för styrningen. Ändå de där nerstickande kvadratiska plattorna med bulthål som syns precis bakom framhjulen och som ni svetsat i, vad är det? Minns inte att några såna fanns på min...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke (trådstartaren)

#14 » 20:28:18, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det konstaterat att pinjongen också är färdig. Kuggarna
är intakta så när på att det gått flisor ur dom närmast lagret.
Däremot är kuggarna är liksom "mjukslipade". Man kan tänka
sig att den nötts ned i en stentrumlare eller dyligt när man ser
drevet.

Så nu är vi på jakt efter en pinjong eller en "hög och låglåda"
dvs lådan som pinjongen sitter i. Har någon såna här grejer så
får ni gärna höra av er via PM


ja-bond77 skrev:Jag har ju komplett växellådsenhet mm.....

Mmmm...

Var det skild pump för styrningen på den där? tycker det skymtar nåt i vevaxeländan... Min har bara arbetspumpen på sidan även för styrningen.

Det är dubbla pumpar på denna, en på sidan samt en på vevaxeln.

de där nerstickande kvadratiska plattorna med bulthål som syns precis bakom framhjulen och som ni svetsat i, vad är det? Minns inte att några såna fanns på min...


De där plattorna är till för att skruva fast stödben, dels med samma
funktion som vi gjort för att hålla upp hyttdelen. Original sitter det
hjul på dessa så att framdelen ska gå att rulla undan.
Även där jag bultat fast främre lyftbalken ska det egentligen sättas
stödben med hjul.
Det är dessa stödben och en garagedomkraft under drivaxellådan
som egentligen ska användas för att plocka ur motorenheten men
på ojämt underlag funkar det nog betydligt bättre att göra som vi
gjorde, med hjulen kvar. Men "vårat" sätt förutsätter ju att man har
tillgång till kran eller en travers så man kan "följa med" och rulla ut
enheten ur skotaren.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Nordling Roger

#15 » 21:23:10, 28-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med Ytterbom i birsta står en skrotad framdel där. Annars vet jag av en skrotad framdel som kanske är kvar i Viksjö efter 331:an mvh roger
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se