En liten uppdatering:
Håller fortfarande på med rengöring och allmän fixning innan
hopmontering då det har tagit tid på grund av regn, ordinare
jobb samt begravningar.
Hur som helst så står det nu klart att pinjongen och krondrevet
inte har samma nummer men lådorna har tydligen suttit ihop
förut. Trots detta har vi mätt upp och målat kugg på kronhjul/pinjong
för att vara på den säkra sidan rejält.
Vi har mätt "flankspelet" och det låg bra inom toleranserna samt att
vi målat kuggen på krondrevet för att kolla kuggkontakten från
pinjongen.
Först testade vi både flank och kuggkontakt utan
packning mellan
lådorna (för att ha något att jämföra med) men då var vi inte riktigt
hundra nöjda, exakt som det ska vara med andra ord.
Efter test med packningen monterad så låg märkbilden i det
närmaste perfekt efter bilden i VHB:n samt att den stämmer
exakt med var kontakten varit tidigare.
(Det viktigaste måste väl rimligtvis vara att märkbilden hamnar där
man ser att pinjongkuggarna haft
kontakt med kronhjuls tidigare
tycker jag)
Man kan nämligen se (skönja) var pinjongens kuggar haft kontakt
med kronhjulskuggarna och märkbilden stämmer exakt med detta
så då får vi väl vara nöjda så långt.
Som märkfärg använde vi vanlig oljefärg på tub, sån som man målar
konstverk med alltså, som vi blandade ut med förtunning till lämplig
konsistens. Detta funkade klockrent då färgen sögs över från den
målade kuggen till den motsvarande väldigt bra.
För dom som inte vet så är det alltså på den målade kuggen man
kollar anliggningen på. Det är alltså där färgen försvunnit som man
bäst ser vilken kontakt kuggarna har. Om man i stället kollar på
kuggarna som färgen överförts till kan även den "överblivna" färgen
flyttas över och då får man inget exakt mått. Därför är det noga att
man kör med en väl synlig kulör samt att det är noga med
vilken konsistens färgen har för att den ska suga fast på motsvarande.
Kraftuttaget, för drivningen av vagnen, var ett kapitel för sig själv
då detta var helt hopbäckat av rost och allmänt bedrövligt.
Inkopplingsarmen gick för det första inte att rubba. Sen gick det
inte att få isär delarna som folk, vi fick fixa bultar och skruva/tvinga
isär delarna i stället.
Förklaringen var enkel då det visade sig att rörliga hylsan vid
in/urkopplingslagret satt helt fast på axeln samt att alla leder
på armarna var fastrostade. Troligtvis har detta
kraftuttag alltid
gått med driften påkopplad, troligtvis max spänt då grejerna
suttit i en skördare, det finns ju liksom ingen anledning att koppla
ur kraftuttaget om man aldrig transporterar sig efter väg.
En skördare lastas ju i regel alltid på en transport när det
är färdigavverkat för transport till nästa ställe.
Hur som helst så är lammellerna så gått som oslitna så nu återstår
det att fixa nytt in/urkopplingslager då detta lät som en mindre
stenkross, sen blir nog det här kraftuttaget som nytt igen.
Byte av hjulbultar och allmän rengöring tar sin tid, tur att vi har
hjälp av brorsonen som ofta får detta på sin lott.
Allmänna bilder över krigsskådeplatsen.
Loke