Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Missljud v-lådor SM 868

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

868Renoverare

#16 » 22:42:27, 28-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Bra jobbat, pinjongen sitter i en lagerhållare på hög- och låglådan.Den borde nog ha klarat sig ,bara pinjonglager är hela samt att pinjongmutter ej lossnat. Har bytt hög-och låglåda på våran p.g.a spricka i denna vid fyrkantiga locket ovanpå (oljesticka och oljepåfyllning). Pinjong och kronhjul är parade mot varandra så använd från samma maskin.Fyrsiffrig sifferkod på vardera komponent, skall vara samma . På SM 971 kunde gjutna stoppkanten i pinjonglagerhållaren brista varvid pinjong och lager åkte mot differentialhuset med haveri som följd. Trots att muttern satt fast. Skall Du åtgärda hydraultransmissionen också när maskinen är isärplockad ?
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland



Loke (trådstartaren)

#17 » 11:33:32, 29-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

868Renoverare skrev:Hej! Bra jobbat, pinjongen
sitter i en lagerhållare på hög- och låglådan.Den borde nog ha klarat
sig ,bara pinjonglager är hela samt att pinjongmutter ej lossnat.


Själva pinjongdrevet är slut, det är liksom nednött, (mjuka, lena kanter)
samt att det gått bitar ur det längst in. bilder på eländet kommer senare.
Men själva lagringen och "stordrevet" i hög och låglådan verkar ha
klarat sig, men detta är ju baserat på en första okulär besiktning bara.
För att veta riktigt måste man ju mäta upp grejerna. Men ett helt och
riktigt pinjongdrev med axel är nog svårt att få tag i överhuvudtaget.
Ska kolla med Alfta, har vi tur så, dom verkar ju ha lite gammgrejer kvar
längst in i hörnen fortfarande.


Nordling Roger skrev:Har du kollat med Ytterbom i birsta
står en skrotad framdel där. Annars vet jag av en skrotad framdel som kanske är kvar i Viksjö efter 331:an mvh roger


Den hos Ytterbom är inte till salu just nu i alla fall, har kollat.
Den vill dom nog ha kvar genom att dom har en 868:a som dom
kör med själva.

Ska kolla om den i Viksjö finns kvar. Du kan gärna få PM:a om var
den står mer exakt.

Det skulle ju vara samma grejer i tex 841 traktorer har jag hört,
även i några andra modeller ska det visst sitta såna grejer.
Är det någon som har riktig info om detta så får ni gärna höra av
er.


Fortsättning följer
Loke
Senast redigerad av Loke 11:49:54, 29-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#18 » 08:51:53, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! På blocket fanns en nerplockad maskin för ett tag sedan. Somab i Mariannelund. 0496-10025. Tidiga LM 840 har liknande drivaxelkåpa. Samt även tidiga BM 800. Drevsats kronhjul och pinjong 762363 till 868 kan vara lite speciell.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Nordling Roger

#19 » 11:08:55, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro det är annan utväxling till 868...
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Loke (trådstartaren)

#20 » 22:34:32, 30-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till alla som kommer med tips om vart det eventuellt kan
finnas reservdelar. Det är kanon om vi hittar reservdelar så
snabbt som möjligt då skotaren används i mindre gallringar
så gott som dagligen.

Här är några bilder på själva skadorna på pinjong och kronhjul:


Bild
Pinjong som är mjuk och len...

Bild
Bitar borta längst in mot lagret.

Bild

Bild




Bild
Kronhjulskross

Bild

Bild

Bild


Bild
En referensbild hur det ska se se ut.


Bild
"Trumpeten" över bromsaxeln som satt lös, den glappade ungefär
8 - 10 mm. När man väger med spett på "bromshuset" så rör sig
kronhjulet lika mycket.
För övrigt så är det väldigt mycket shimsat mellan lådan och trumpeten
på den här sidan.


Bild
Bultarna som var lösa, dessa satt inte med någon som helst låsning,
inte ens med locktite. På den andra lådan som vi har sitter det
bultar med stränglåsning här. Så detta kan vara en stark kandidat
till början till haveriet.


Bild
Och till sist en hög med fimpar från "tänkarrökat" som krävs för
såna här jobb. :grin:


Fortsättning följer
Loke

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#21 » 00:04:32, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har vi fått tag i en hydraultransmission med medföljande
"hög och låglåda" alltså delen där pinjongen sitter.
Hur som helst ser allt väldigt helt och fint ut förutom en del ytrost.
Är det någon som har något bra tips på hur man enkelt löser
upp sådant? Vanlig rostolja funkar inget vidare tycker jag.


Fortsättning följer
Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#22 » 21:11:34, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Ytrost på dylika detaljer tar man bäst i ett blästerskåp som har glaskulor som blästermedel. Delarna måste vara rengjorda från fett och olja. Samt isärtagna. Du har väl drevsats från samma maskin ( kronhjul och pinjong). Shimstjocklek vid bromsaxelhusen kan variera i tjocklek mellan sidorna. Först justerar man lagerspel med totala tjockleken på shimspaketen. Sedan fördelar man ut shimstjockleken på resp. sida, för att få rätt kuggflankspel och märkbild. Behåller totala tjockleken på båda shimspaketen. Tre tjocklekar 0,10mm, 0,35mm, och 1,00mm. Shims som suttit där bromsaxelhuset lossnat brukar inte vara så bra . Speciellt dom tunnare. Går av vid skruvhål etc. :eat:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Loke (trådstartaren)

#23 » 22:20:29, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det gå åt rätt håll i alla fall då monteringen börjar
närma sig. Ytrosten tog vi bort med Biltema Klinkerrent.
(Var faktiskt hårt skeptisk ska jag erkänna)
Det innehåller bla fosforsyra som bryter ned rosten, tror
jag fick tipset från någon gammal tråd här på Maskinisten.

Hur som helst så var lager och drev helbruna samt att axeln
satt fast. Penslade på rikligt med klinkerrent, väntade en bra
lång stund och upprepade proceduren. Så fortsatte vi några
gånger och efter varje "pensling" så såg vi hur rosten försvann.
Efter sista penslingen täckte vi över med plast och så fick det
sitta medans vi tog kaffepaus. Efter gott fika och en del skitprat
sköljde vi grejerna med hetvatten för att sen spola rejält med
högtryckstvätt.

Vi upprepade hela proceduren ytterligare en vända och tro det
eller ej så var nu så gott som all rost borta samt att pinjongaxeln
började att gå att röra. Efter ytterligare en vända med
rengöringen, hetvatten och högtryck så var axeln helt loss samt
att all rost var borta, rena trolleriet kan man tycka. Efter ännu
några vändor med rengörinsmedlet och några rejäla
genomspolningar med högtrycks och ren/torrblåsning med
trycklyft så såg grejerna faktiskt nästan ut som nya.

Nu ligger "nya" "hög och låglådan" väl insmord med olja och väntar
på att monteras på hydraultransmissionen. Enda smolket i
glädjebägaren just nu är frågan om vi kommer att lyckas bra med
att shimsa in kronhjulet mot pinjongen. Som tur är så har vi
verkstadshandboken till just detta samt med goda råd från trevliga
Maskinistmedlemmar borde nog detta gå bra.
För övrigt kommer den VHB:n att hamna i downloads bara det har
lugnat ned sig med allting.

868Renoverare skrev:Du har väl drevsats från samma maskin ( kronhjul och pinjong).

Det tror jag nog då lådorna kommer från samma ställe.
Vilken typ av hypoidolja är lämpligast till lådorna, GL4 eller
GL5, i instruktionsboken står det bara "olja av hypoidtyp" nämligen.


Fortsättning följer
Loke

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#24 » 06:52:46, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall vara Hypoid 80/90 Gl 5 .. Kolla märkning på pinjong ex. -10 eller +20 . Jämför med den gamla . I v-handbok ser du om pinjong höjd behöver ändras . Denna märkning vägleder om detta.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

868Renoverare

#25 » 21:09:29, 02-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Passa på och byt tätningarna på övre och nedre axel samt o-ringen för skiftaxel, hög- och lågväxel på hydraultransmissionen. När allt ändå är isärtaget. Det sitter dubbla tätningar på vardera stället, vända åt var sitt håll. Olja kan vandra vanligtvis från transmissionen till hög- och låglåda och drivaxelhus. Använd packning mellan hög-och låglåda och differentialhus. Limma ej . Pinjonghöjd ändras om man utesluter packningen. Packning används vid montering från fabrik. :thummar:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Loke (trådstartaren)

#26 » 10:22:55, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

868Renoverare:
Ytterligare en detalj som vi funderar över är hur "hållarna" som
returfjädrarna till "rörliga kopplingshylsan" i "drivaxellkåpan"
ska monteras.
På bägge lådorna som vi nu har sitter dessa helt lösa och är
olika långt ingängade samt att det inte verkar ha varit någon
gänglåsning på hållarnas gängor. Det går alltså inte att få
någon som helst vägledning hur hållarna ska sitta genom
att kolla hur dessa suttit förut.

Ska dessa hållare gängas in enbart så långt så att fjädrarna
precis ska till att börja spännas eller ska hållarna skruvas ned
i "botten" oavsett om fjädrarna börjar spännas eller inte?
Och ska det användas gänglåsning på gängorna till hållarna?

Det står ingenting om hur dessa fjäderhållare ska monteras i
verkstadshandboken nämligen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#27 » 20:58:54, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Hållarna skall ej vara låsta med låsvätska. Jag har då aldrig sett detta. Underlättar vid demontering och montering av fjädrar om dom är rörliga. Fjädrarna låser dessa. Obelastade fjädrar har täta fjädervarv. Hållarna skruvas in till ca. ett halvt till ett varv återstår innan den" plana" ytan där skruven är tillplattad tangerar slutdrev resp. diffhylsa. Har man demonterat rörliga diffhylsan måste den passas in på splinesen så att hållarna för fjädrarna blir mitt emot varandra. Hur är glapp i hjullager? Är spelet väldigt stort kan slag slå bitar ur lagerbanor hjullager. Har färskt bevis från en Timmer-Kalle. Shimsning lagerspel vid tätningshållare bakom drivhjulsnav. Naven sitter ordentligt , spec. avdragare krävs. :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Loke (trådstartaren)

#28 » 23:18:02, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

868Renoverare skrev:Hej ! Hållarna skall ej vara låsta med låsvätska. Jag har då aldrig sett detta. Underlättar vid demontering och montering av fjädrar om dom är rörliga. Fjädrarna låser dessa. Obelastade fjädrar har täta fjädervarv. Hållarna skruvas in till ca. ett halvt till ett varv återstår innan den" plana" ytan där skruven är tillplattad tangerar slutdrev resp. diffhylsa.


Okej, då är det färdigfunderat över detta i alla fall. :thumme:

Har man demonterat rörliga diffhylsan måste den passas in på splinesen så att hållarna för fjädrarna blir mitt emot varandra. Hur är glapp i hjullager? Är spelet väldigt stort kan slag slå bitar ur lagerbanor hjullager. Har färskt bevis från en Timmer-Kalle. Shimsning lagerspel vid tätningshållare bakom drivhjulsnav. Naven sitter ordentligt , spec. avdragare krävs. :bira:


Ska kolla "glappet" i hjullagren, tror inte det är någon fara då grejerna
som vi kommit över inte har gått överdrivet mycket. Tror faktiskt att
dom har suttit i en skördare, tyckte att detta nämdes när vi hämtade
lådorna. Hur som helst så ser alla dreven väldigt fina ut samt
att kopplingshylsorna till differentialspärren ser helt oanvända ut.

Jag förstår att naven sitter rejält då det står i boken att dessa ska
lossas med enheten kvar i maskinen och med hjulen fortfarande
monterade vid byte av drivaxlarna. :svettas:


Tack för tips och goda råd :bira: det blir säkert fler frågor innan vi
är klara. Just nu är det rengöring och allmänt iordningställande
innan montering som gäller.


Loke
Senast redigerad av Loke 23:21:28, 04-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#29 » 11:17:05, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering:
Håller fortfarande på med rengöring och allmän fixning innan
hopmontering då det har tagit tid på grund av regn, ordinare
jobb samt begravningar.

Hur som helst så står det nu klart att pinjongen och krondrevet
inte har samma nummer men lådorna har tydligen suttit ihop
förut. Trots detta har vi mätt upp och målat kugg på kronhjul/pinjong
för att vara på den säkra sidan rejält.
Vi har mätt "flankspelet" och det låg bra inom toleranserna samt att
vi målat kuggen på krondrevet för att kolla kuggkontakten från
pinjongen.

Först testade vi både flank och kuggkontakt utan packning mellan
lådorna (för att ha något att jämföra med) men då var vi inte riktigt
hundra nöjda, exakt som det ska vara med andra ord.
Efter test med packningen monterad så låg märkbilden i det
närmaste perfekt efter bilden i VHB:n samt att den stämmer
exakt med var kontakten varit tidigare.
(Det viktigaste måste väl rimligtvis vara att märkbilden hamnar där
man ser att pinjongkuggarna haft kontakt med kronhjuls tidigare
tycker jag)
Man kan nämligen se (skönja) var pinjongens kuggar haft kontakt
med kronhjulskuggarna och märkbilden stämmer exakt med detta
så då får vi väl vara nöjda så långt.

Som märkfärg använde vi vanlig oljefärg på tub, sån som man målar
konstverk med alltså, som vi blandade ut med förtunning till lämplig
konsistens. Detta funkade klockrent då färgen sögs över från den
målade kuggen till den motsvarande väldigt bra.

För dom som inte vet så är det alltså på den målade kuggen man
kollar anliggningen på. Det är alltså där färgen försvunnit som man
bäst ser vilken kontakt kuggarna har. Om man i stället kollar på
kuggarna som färgen överförts till kan även den "överblivna" färgen
flyttas över och då får man inget exakt mått. Därför är det noga att
man kör med en väl synlig kulör samt att det är noga med
vilken konsistens färgen har för att den ska suga fast på motsvarande.



Bild
Kraftuttaget, för drivningen av vagnen, var ett kapitel för sig själv
då detta var helt hopbäckat av rost och allmänt bedrövligt.
Inkopplingsarmen gick för det första inte att rubba. Sen gick det
inte att få isär delarna som folk, vi fick fixa bultar och skruva/tvinga
isär delarna i stället.

Förklaringen var enkel då det visade sig att rörliga hylsan vid
in/urkopplingslagret satt helt fast på axeln samt att alla leder
på armarna var fastrostade. Troligtvis har detta kraftuttag alltid
gått med driften påkopplad, troligtvis max spänt då grejerna
suttit i en skördare, det finns ju liksom ingen anledning att koppla
ur kraftuttaget om man aldrig transporterar sig efter väg.
En skördare lastas ju i regel alltid på en transport när det
är färdigavverkat för transport till nästa ställe.

Hur som helst så är lammellerna så gått som oslitna så nu återstår
det att fixa nytt in/urkopplingslager då detta lät som en mindre
stenkross, sen blir nog det här kraftuttaget som nytt igen.



Bild
Byte av hjulbultar och allmän rengöring tar sin tid, tur att vi har
hjälp av brorsonen som ofta får detta på sin lott.



Bild
Allmänna bilder över krigsskådeplatsen.

Bild


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

868Renoverare

#30 » 20:37:08, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat ! Snart är en kvalitetsmaskin från Östbergs i ALFTA på väg till skogen. Ett tips : byt gärna tätningen bakom lamelltrumman i kraftuttaget. Axeln mot kraftuttaget skall ha ett visst axialspel ( 0,15- 1,15 mm har jag för mig ) . Det får inte bli 0-spel eller tryck på denna. Då kan främre kullager på nedre axel i transmission haverera. :thummar:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se