Patrik C F Eriksson skrev:Hej, fick förklarat för mig en gång att lager har sådan på tolerans att vid byte av enbart lager ändras inte läge på axel/hus eller lagerförspänning. Har själv noterat att vid byte lager i slutväxel (pinjong/diff) har alltid pinjonghöjden stämt vid enbart lagerbyte. Ett flertal axlar jag bytt
hjullager på finns ingen justering av lagerförspänning, utan lagerlägen är bearbetat från fabrik, inga schims ingen justering. Isf bör lagerförspänningen kunna stämma vid enbart lagerbyte om inte något släppt/snurrat med. Är det funderingar som stämmer måntro?
Det låter ju rimligt, iallafall så länge lagren är tillräckligt stora. Mig veterligen så förspänner man koniska
rullager antingen m h a en
mutter som dras till ett visst moment och sedan låses i ett visst läge eller genom
shims och mutter/skruvförband som dras "stumt". Det senare går ju, som du säger, att åstadkomma med bearbetning så länge man har råd med toleranserna som krävs.
Det jag blev lite fundersam på i detta fall var pos 12 och 13 kontra pos 15. I mina ögon ser det ut som att pos 12 och 13 utgör den typ av anordning som man ska momentdra, vrida runt axeln något varv, momendra igen osv i någon sekvens för att få rätt förspänning. Men samtidigt skulle väl pos 15, i princip, kunna vara en form av shims som bestämmer förspänningen om pos 12 dras stumt?