Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Volvo BM SM 460 (Lill-nalle) - Renovering av navreduktion

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

rhagman (trådstartaren)

#1 » 19:23:17, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min Lill-nalle har drabbats av oroväckande kraftig inkontinens i vänster navreduktion. Jag misstänker pos 18 i bilden.

Bild

Jag klarar nog av att få isär det hela men är lite tveksam på om jag lyckas få ihop det på rätt sätt. Finns det någon här som har tillgång till en verkstadshandbok eller liknande till denna maskin eller nav?

Finns det någon som vet vad korrekt förspänning på lagren är?

Har ni några tips på vart man kan vända sig för att få tag på nya lager och tätningar?
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle



AN

#2 » 19:25:41, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är lastbilsnavreduktioner. Se om du hittar nån bok från tex Volvo N86 N88.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magirus

#3 » 20:38:37, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

FAnn ingen VHB i DOWNLOADS men en reservdelskatalog
BM Volvo SM460 reservdelskatalog

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

roland 1970

#4 » 22:35:59, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lär man sig något, jag trodde alla navreduktioner var av planettyp.

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

jpd

#5 » 10:01:01, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta hjälpa till?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Patrik C F Eriksson

#6 » 11:23:28, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, fick förklarat för mig en gång att lager har sådan på tolerans att vid byte av enbart lager ändras inte läge på axel/hus eller lagerförspänning. Har själv noterat att vid byte lager i slutväxel (pinjong/diff) har alltid pinjonghöjden stämt vid enbart lagerbyte. Ett flertal axlar jag bytt hjullager på finns ingen justering av lagerförspänning, utan lagerlägen är bearbetat från fabrik, inga schims ingen justering. Isf bör lagerförspänningen kunna stämma vid enbart lagerbyte om inte något släppt/snurrat med. Är det funderingar som stämmer måntro?

1 person gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Patrik C F Eriksson

#7 » 11:30:36, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tilläga att lagrena jag menar är enbart koniska rullager och på större maskiner, Tunga lastbilar/entreprenadfordon, alltså inga kompakta hjullager som sitter på personbilar/lätta lastbilar.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

rhagman (trådstartaren)

#8 » 12:34:24, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tror det är lastbilsnavreduktioner. Se om du hittar nån bok från tex Volvo N86 N88.

Tackar för tipset, ska kolla runt lite och se om det går att klura ut exakt vilken modell av navreduktion som användes på Lill-nallen.
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle

rhagman (trådstartaren)

#9 » 12:35:13, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:FAnn ingen VHB i DOWNLOADS men en reservdelskatalog
BM Volvo SM460 reservdelskatalog

Tack, denna har jag hittat.

1 person gillar det här inlägget.
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle

rhagman (trådstartaren)

#10 » 12:38:36, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Kan detta hjälpa till?
...

Ja definitivt! Ska lusläsa ikväll och se hur det verkar stämma med min verklighet...

Någon som vet om/var det går att få tag på de specialverktyg som omnämns?
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle

rhagman (trådstartaren)

#11 » 13:17:25, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik C F Eriksson skrev:Hej, fick förklarat för mig en gång att lager har sådan på tolerans att vid byte av enbart lager ändras inte läge på axel/hus eller lagerförspänning. Har själv noterat att vid byte lager i slutväxel (pinjong/diff) har alltid pinjonghöjden stämt vid enbart lagerbyte. Ett flertal axlar jag bytt hjullager på finns ingen justering av lagerförspänning, utan lagerlägen är bearbetat från fabrik, inga schims ingen justering. Isf bör lagerförspänningen kunna stämma vid enbart lagerbyte om inte något släppt/snurrat med. Är det funderingar som stämmer måntro?


Det låter ju rimligt, iallafall så länge lagren är tillräckligt stora. Mig veterligen så förspänner man koniska rullager antingen m h a en mutter som dras till ett visst moment och sedan låses i ett visst läge eller genom shims och mutter/skruvförband som dras "stumt". Det senare går ju, som du säger, att åstadkomma med bearbetning så länge man har råd med toleranserna som krävs.

Det jag blev lite fundersam på i detta fall var pos 12 och 13 kontra pos 15. I mina ögon ser det ut som att pos 12 och 13 utgör den typ av anordning som man ska momentdra, vrida runt axeln något varv, momendra igen osv i någon sekvens för att få rätt förspänning. Men samtidigt skulle väl pos 15, i princip, kunna vara en form av shims som bestämmer förspänningen om pos 12 dras stumt?
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle

rhagman (trådstartaren)

#12 » 13:50:58, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

roland 1970 skrev:Alltid lär man sig något, jag trodde alla navreduktioner var av planettyp.

Är inte detta en form av planetväxel bara att kugghjulen inte sitter arrangerade på det sätt som en plantväxel brukar ritas :klia: ?

Enligt texten i instruktionsboken fungerar det så här:
Bild
Pos 23 och 27 har gissningsvis samma kuggtal och då spelar det ingen roll vilket av dem man kallar solhjul/ringhjul.
Pos 5 är då planethjul och driften tas ut på planetbäraraxeln (axelkorset) vilket ger halverat varvtal/dubblerat moment.
Eller :klia: ?
rhagman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:15:23, 20-06-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo SM 460 Lill-nalle


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se