Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ventilpaket gammal griplastarkärra

57 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

uppland2

#46 » 21:14:26, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



bmi430 (trådstartaren)

#47 » 21:38:16, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet



Se där. Tack för tipset! Det är ju absolut ett alternativ.

Men jag skulle ändå gärna få lite råd ang hur man ska tänka vid dimensionering av PTO pump då jag fortfarande lutar åt den lösningen.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#48 » 21:56:38, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
bmi430 skrev:Nuvarande rör är 100mm utvändigt på ytterröret. För att kunna mäta godstjocklek måste jag lyfta vagnen och ta ut innerröret, vilket jag inte har hunnit. Men jag lutar allt mer åt att sätta ett rör på utsidan av nuvarande stödben för att få en styrskena. Ska klura lite på det.


Lättaste varianten att ordna hydrauliska stödben borde vara att behålla nuvarande ben, stoppa i en kolv i varje och låta den rotera om benet vill så. Är kolven centrerad så inget material ligger till mot kolvstången tror jag inte det roterar så mycket att du kommer märka något slitage över huvud taget.
Steg två, om du är rädd för rotationen, är väl att svetsa fast ett plattjärn i foten som glider på utsidan av det yttre röret. En styrning på det yttre röret förhindrar att plattjärnet och därmed även det inre röret roterar.
Steg tre blir väl att ta två fyrkantsrör. Helt utan att ha räknat på det hela så finns det VKR120*120*6,3. Då får du 7,4 mm spel om du stoppar i ett VKR100*100 inuti. Vill du ha annat spel finns 120-rör med 4,5 mm, 5 mm, 6,3 mm, 8 mm och 10 mm godstjocklek.


Tyvärr kan jag inte montera cylindrarna i de nuvarande stödbenen då de inte ryms. Jag kom över cylindrar med 70cm slaglängd till bra pris, men med nackdelen att de är lite överdrivet grova. Annars håller jag med dig om att det hade varit en smidig lösning. Dessutom hade cylindrarna varit skyddade. Nu får de sitta utvändigt. De kommer väl bli lite långsamma att hissa upp och ner, men då jag fick dem billigt och förbättringen jmf med manuella stödben är stor får jag leva med det.

Jag har satt fästöron uppe vid kranpelarens övre del (kan skymtas på någon av bilderna) och planen är att sätta en stor fotplatta, med fästöron för andra änden av kolven, under/mot nuvarande stödbens fot. Men rotationsproblemet måste lösas först. Det borde ju som du säger räcka med ett plattjärn som löper i en hylsa/styrning etc på utsidan av stödbenen.

Vilken dimension är rimligt för ett sådant plattjärn? 50mm brett och 5mm tjockt? Kröker det sig får jag väl byta till något grövre.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#49 » 09:47:25, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog för givet att kolven skulle sitta inne i röret när jag föreslog plattjärnslösningen. Så som du tänkt, bakom själva rören, hade jag inte vågat mig på den konstruktionen. Säg att du ställer ner benet så den understa delen på foten träffar en sten. Då vill benet rotera ett halvt varv pga vagnens vikt. Detta är det bara kolven och plattjärnet som ska hålla emot. Du skulle behöva en hiskeligt grov konstruktion som skulle klara de krafterna. Skaffa lämpliga fyrkantsrör i minst samma dimension som de runda rören och gör rätt från början så slipper du skada kolvarna.
Jag hade nog hoppat upp ett par dimensioner på fyrkantsrören om jag hade valmöjlighet. Hydraliska ben belastar man säkert mer än rent manuella. Titta på fabriksbyggda vagnar för att få en idé om storlek.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bmi430 (trådstartaren)

#50 » 10:09:22, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det! Jo, fyrkantsrör kanske är det bästa. Eller så letar jag upp ett par tunnare kolvar med lång slaglängd och monterar i röret som du föreslår. Eller också går jag åter till ritbordet och bygger lavettstödben, då kan jag använda kolvar med kortare slaglängd, sådana har jag liggande. Men jag tycker också det borde kunna bli rätt stora vridkrafter och det är ju trist att ha sönder saker pga dålig konstruktion.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#51 » 10:25:52, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade pris och att skaffa klenare cylindrar kanske är det mest prisvärda. Det borde väl räcka med något i stil med dessa? Får lyfta vagnen och mäta innerdiameter på nuvarande stödbens innerrör först. Sedan är ju frågan om man får plats med vinklar till cylinderns anslutning utan att det blir för trångt. Antar att det är rör som gäller invändigt i stödbenet och inte slang, men det torde ju gå att ordna.

50x30x700x920mm

https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... 20mm-10027
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

uppland2

#52 » 10:40:30, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Jac

#53 » 12:40:40, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:Kollade pris och att skaffa klenare cylindrar kanske är det mest prisvärda. Det borde väl räcka med något i stil med dessa? Får lyfta vagnen och mäta innerdiameter på nuvarande stödbens innerrör först. Sedan är ju frågan om man får plats med vinklar till cylinderns anslutning utan att det blir för trångt. Antar att det är rör som gäller invändigt i stödbenet och inte slang, men det torde ju gå att ordna.

50x30x700x920mm

https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... 20mm-10027



Banjo bygger lite:
https://www.oieparts.se/Produkt/banjoko ... 1007147432
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bmi430 (trådstartaren)

#54 » 18:33:39, 06-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar ändå om det ryms i nuvarande stödben. Ytterröret på stödbenet har yttermått ca 100mm diameter. Rören är hyfsat tjocka i godset och löper inte särskilt tajt i varandra så innerrörets innermått är nog betydligt mindre.

Cylindern jag länkade till ovan har, om jag tolkar tabellen rätt, ytterdiameter 60mm, anslutningsnippeln bygger sedan 15mm och på det kommer banjo etc. Jag får som sagt börja med att lyfta vagnen så att jag kan få ut ett stödben och mäta. Ev kanske man kan borra för "sprintarna" som håller cylindern nere och uppe lite off center så att det blir mer plats på anslutningarnas sida?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#55 » 21:35:52, 29-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kommit vidare med stödbensfixet, men idag fick jag iaf tid att knåpa ihop ett fäste till ventilpaketet för vår (fars) BM700. Så nu kan jag använda den till att dra kärran, men jag blir lite osäker kring hydrauluttagen på baksidan av 700an. Har letat bilder här på forumet, men främst den fria returen är jag osäker på.

Gissar att det i den undre raden från vänster är ett enkelverkande och sedan två dubbelverkande uttag. Kan det stämma?

Det uttag som sitter lite högre än de andra, kan det vara en fri retur? Jag hade förväntat mig att det skulle vara kopplat till banjon, men det går ner via ett ensamt rör rakt nedåt.

Kan man på något vis bekräfta att det är en fri retur?
Bild
Bild
Bild
Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#56 » 21:43:00, 29-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär gjorde jag förresten fästet till ventilpaketet. Svetsfogarna blev allt sämre ju mörkare det blev ute, men det ska nog hålla, hoppas jag.

Ska sätta upp lite bättre lampor i blå hallen, i väntan på en riktig verkstad.
Bild
Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#57 » 21:57:51, 29-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt :thumme:

Jag tycker båda den blåa och gröna går ner i lådan och är således returer. "Fria" om man så vill eftersom dom går direkt dit utan att passera ventilpaketet.
Den blåa kommer troligen framifrån lastarpaket och traktorns inbyggda spakar.

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qqq, sonettlll och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se