Klämbankslunnare hade alltid frontpump. Stor
kran på dessa. Många skotare utrustades också med detta. Frontpumpen levererade
olja direkt till
ventilpaket för kran och vinch. Separat tryckbegränsare för denna. Original sidopump ( Cessna
kugghjul ) ger 80 lit / min vid 1500 pumpvarv = 1880 motorvarv. Denna olja går genom en flödesfördelare vidare genom
orbitrol och terrängstyrning via shuntventil till ventilpaket för kran.Resten går direkt till
ventil för kran. Det förekom en
backventil på tryckledning till kranpaketet , varvid kranen kunde köras långsamt på frontpumpen vid öppen shuntventil. Genom flödesfördelaren kan man inte braka på hur mycket
flöde som helst. Rundpumpningstrycket stiger och oljan går varm. Dessutom frestar det på pumpdrivningen på motorn , drivs från kamaxeldrevet. Kullagret i pumpflänsen utsätts för axialkrafter p,g,a snedskurna kuggar. Har själv en
vingpump (vickers) på 868:an, från en dumper. Var tvungen att byta axeln på denna. Denna ger ca 100 lit/min. Det som tillkommer är att när det är kallt så kaviterar pumpen ( får ej åt sig tillräckligt olja).Flödeshastigheten i sugledningen blir för stor (1 1/2") dimension original. Skall byta till 2"
ledning. Skall montera en liten vingpump i fronten när tid finns. Det fattas lite flöde för att kranen skall gå 100. Har ÖSA 360 med ÖSA 362
vipparm . Har en berättelse om en som monterade en pump från en LM 641 (stor
kugghjulspump i fronten och skickade oljan genom flödesfördelaren ,resulterade i att motorn nästan inte orkade gå samt att pumpen ändrade färg.