868Renoverare skrev:Hej !! Med öppen shuntventil går kranen att köra då ?
Nej, shuntventilen gör att oljan passerar förbi kranventilen som där med blir trycklös. Endast styrningen får
tryck och
flöde då de styrventilerna sitter uppströms kranventilen
Är backventilen riktig så skall kranen gå sakta enbart med
olja från frontpumpen.
Korrekt om shuntventilen är öppen
Är den dålig skulle med stängd shuntventil oljan kunna gå emot frontpumpen från stora pumpen och orsaka en effektförlust för motorn. Annars tryck- och flödestest för båda pumparna.
Vad menar du med att backventilen, #28 på schemat nedan, skulle vara "dålig"?? Antar att du menar att den skulle släppa igenom i spärriktningen?! Men det är ju i så fall frontpumpens (#20 på shemat nedan) flöde som skulle kunnna gå emot den stora pumpen.
Backventilen stter ju där för att inte frontpumpens flöde skall kunna gå bakvägen in i ventilerna för styrningen och. Men så länge inte kranventilen används så kan inte frontpumpen bygga nåt tryck och påverka styrningen den vägen.
Orbitrolens retur går genom terrängstyrningsventilen OCH kranpaketet. Terränstyrningsventilens retur går direkt till tank via anslutning nedströms shuntventilen. Summa summarum så kan terrängstyrningen användas samtidigt som kranen, men kranen får då bara frontpumpens flöde. Detta är så klart hypotetiskt då ingen kör på det viset. Om orbitrolen hypotetiskt används samtidigt som kranen så kommer
styrning och kranfuntioner att komma i serie med varandra och det blir då svag funktion på båda dvs vare sig hackat eller malet...