Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Vilken huggarvagn är bäst?

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

P Andersson

#31 » 21:22:27, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mycket funderande blev de att byta traktorn o flytta över grejerna till en nyare av samma skäl som Myckleby.
En traktor är mer allround, inte bra på allt men annars hade jag behövt både skördare o skotare men behövt en traktor lik förbenat.

Så nu åker kranen över till en 6550 från en 805 med samma gamla drivna Moheda som jag haft sen 91 och den är av ca 85 års modell.
Iaf hade de äldre Moheda bra kvalite, hur de nya är vet jag ej då jag inte behövt byta :smile:
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650



stegmaster

#32 » 23:56:23, 04-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

gravarn skrev:Det är ju så jag tänker när jag funderar på att köpa en huggarvagn, såg i ATL idag en annons på en splitt ny Kronos 12 tons med drift, vagnstyrning, 8,5 m kran, för 275 900:- den blev man sugen på.

Då skulle jag inte tveka, det var ju tokbillig. (finns annonsen på nätet nånstans?). :uupps:
Undrar vad dom kan ha snålat på för at komma fram til det priset??? :eek:
Låter i mina öron at vara en vagn til minst 400tkr.

Bengt Erik Eriksson skrev:
Och att röja snö med samma traktor som man har huggarvagnen på förekommer inte lika ofta irl som i tanken.... har man någon chans att slippa koppla från och till huggqarvagnen brukar man ta den...

Själv har jag endast en (riktig)traktor, och bytar om mellan vagn/blad vid varje snöfall (har gjordt så i minst 10år), men det går snabbt när man gjordt det flera gånger.
Skulle gissa ca 5min at vid varje byte.
Har dock en gammal Deutz med öppen hytt, men koplar häller av valmet`n, och kan då sitta godt och varmt vid snoröjing. :cool:


Annars er vel enda "problemet" med Mowi så jag ser det, at man inte får nån riktig långkran. (6,7m har vel dom som lengst). Det er dessutan långt för at vara utan utskjut = gissar på at det kan vara svårt vid transportläge, och trånga utrymmen. :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

gravarn (trådstartaren)

#33 » 18:37:06, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med tipsen är Kronos bäst eller?
gravarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:31, 03-06-2012
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case CX160CLC
Komatsu PC50MR2.
Komatsu PC55MR3.
Wacker Neuson 2.5 ton banddumper.
John Deere 6430.
Weidemann 3070 CX80
 
Födelsedag


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se