Vi köpte en kockums 84-35 från 85 som väl är lite storebror till 8335. på 84-35 är det tippbar
hytt vilket det inte är på 8335 så lite värre om man ska mecka.
Annars så kolla midjan samt krantornet som var helt spräckt och svetsat flera gånger på vår. Vår midja hade dessutom gått av helt en gång och reparerats. Kolla så svetsarna ser seriösa ut om det nu är lagat. Detta är nog den enskilt vekaste punkten på iallafall 84-35
Glapp i boggielådorna. Sträck ut kranen max och ta något tungt. Då kan du lätta lite på vagnen och se om boggielagringarna är dåliga. Stora lager så ganska dyrt om man vill laga. Vi har lite glapp i våra men inte värre än att vi kör med det. Tror faktiskt att det går att spänna upp lagrena lite också.
Det sitter våta bromsar inne i bakaxeln. På vår maskin är de helt slut och kommer nog gå på en 10000 innan de är ihop. lyft på plåten på flaket över axeln och kolla om justeringarna till bromsarna är maxjusterade.
Finns nån nödbroms på framkardanen också som visst ska vara från volvo 140 som man kanske till nöds kan använda till lastbroms om de är slut i bakaxeln
Annars säger ju alla att kockums är / var riktigt driftsäkra maskiner som kan hålla hur många timmar som helst.
Många skriver dock att fordmotorn som sitter i är en riktig skithög som rostar upp innifrån pga galvaniska strömmar. Många är nog helt enkelt redan utbytta en gång. I de större kockumsen satt där ju Scania istället vilket ju säkert är bättre motorer.
Kolla på skogsforum där finns en hel del om kockums om man söker lite.
Om du har 17.5x25
hjul bak så har jag extra
band jag fick med vår som är som nya om du skulle behöva.