Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Drivrem järnhäst, hur viktiga är måtten?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

redrob (trådstartaren)

#1 » 10:51:41, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tag på en gammal järnhäst för ett tag sedan, och håller på att städa upp den lite. Den verkar gå bra, så det har hittills mest blivit byte av olja, filter och smörjning lite överallt. Bandbyte väntar också.
Drivremmarna också, de kan behöva byte. Till variatorn ska det enligt de beskrivningar jag hittat sitta en 19 mm bred rem, men det är en 16 mm som sitter där nu. Ny rem finns hos tillverkaren, men där tar de knappa 800 kr. Inte mycket, men bra mycket mer än en rem från ex rembutiken.se där en rem går på dryga hundralappen. Då är det en 17 mm bred rem.

Så det jag undrar är kanske mest hur viktig bredden är? Att köra med en 17 mm bred där det är tänkt att det ska vara 19 mm, hur stor skillnad kan det tänkas göra? Och 17 mm om det ska vara 16 mm?

Profilen är förstås viktig, men där tror jag att jag är rätt nära.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
redrob
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:02, 31-07-2012
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 14:55:27, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variator är lite speciell jämfört med en vanlig fast remskiva, bredden är viktig om du vill ha ett speciellt varvtalsförhållande, men remmen är slut (för smal) när det slirar och friktionen är där du mäter
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se