Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Monsun Tison HV07 på Rottne Blondin?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#1 » 13:28:20, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Någon vet om HV07 har tillräcklig kapacitet för att köra en RG83 kran på en Rottne Blondin?
Har 2 st ventilpaket med EHC från Mattsson väghyvel med totalt 8 sektioner men saknar inlopps/reduceringsventilen till servotrycket

Tänkte i så fall körs detta med nya Ergo Digistick spakar från Rotec.

Vad tror ni om detta? Blir HV07 för klent?

Lånar en bild från en annan tråd som visar vilken reduceringsventil jag menar.
Någon som har en liggande?

Bild


Sitter idag ett HIAB/Foco ventilpaket med Olsberg positionerare (förstyrventil på Parker språk) och pistol spakar men en av positionerarna verkar ha pensionerat sig efter 3 månaders vila? Samt spakarna är gamla men går ännu.
Vad är det som brukar krångla med positionerarna på Olsberg? ohm mätte spolen och den har samma resistans som en som fungerar.
Det enda maskinen gjort är att stå och vila sig och sen fungerar den inte på en hydraulfunktion.
Inte spakarna har provat att byta position och då styr spaken en annan ventil.


Befintligt ventilpaket med Positionerare som lagt av
Bild
Bild
Bild
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,



Jac

#2 » 14:21:07, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om där redan sitter en original Olsbergventil hade jag börjat med att försöka få liv i den, den är säkert anpassad till kranen på flera sätt, slider, shockventiler etc. Väghyvelsventilen går nog att köra kran med men det blir säkert inte lika bra.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#3 » 22:00:20, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om Olsberg paketet är original tror någon monterat det i efterhand.
Frågan är ju om HV 07 skulle räcka till i kapacitet?
Sitter väl HV07 på t.ex minibruunett 678 om inte jag är felunderrättad
Frågan är vad som brukar krångla i en positionerare eller förstyrventil?
Någon som har ett bra förslag?
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,

akkamaan

#4 » 00:40:09, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Niklas Adreasson skrev:Någon vet om HV07 har tillräcklig kapacitet för att köra en RG83 kran på en Rottne Blondin?

Det är ju mera pumpflödet som bestämmer, speciellt om det är en konstantflödespuoom/rundpumpning. För det så rekommenderas max 50L/min. För konstanttryckspump rekommenderas max 90 L/min.. Så utifrån det så passade HV07 på både MiniBrunetten och ÖSA 250 som hade konstanttrycksystem (avlastade)
Tänkte i så fall körs detta med nya Ergo Digistick spakar från Rotec.

Inga problem att köra HV07 med PVE förstyrventiler med Rotec EHC-system

Vad tror ni om detta? Blir HV07 för klent?

se ovan

Lånar en bild från en annan tråd som visar vilken reduceringsventil jag menar.
Någon som har en liggande?

Borde inte vara svår att få tag på på en skogsmaskin-kyrkogård




Vad är det som brukar krångla med positionerarna på Olsberg? ohm mätte spolen och den har samma resistans som en som fungerar.

Du kan ha fått rostbildning eller nåt skräp så att ventilen kärvar. Ventilkäglan måste kunna röra sig fritt "0-5" mm. det är endast en mjuk returfjäder samt en lite styvare kontrollfjäder. Går nog att ta isär och göra ren.

Inte spakarna har provat att byta position och då styr spaken en annan ventil.

Prova att flytta Hirschmankontakten från en annan positionerare/funktion och se om det fungerar
Sen kan det vara så att du bara får spänning ut till positioneraren och ingen strömstyrka, PWM som borde ligga i intervallet 150mA till 400mA

Rottne Blondin på 1970 och 1980 talen var mig veterligt utrustade med Monsun-Tison manöverventiler som standard. Olsbergs är ju också ett Småländskt företag från Eksjö så det ligger nära till hands attnågon lojal smålänning fått det installerat när maskinen var ny förutsatt att den är från runt 1980-ish då Olsbergs började dyka upp på skogsmaskiner. Med RG83-kran som original så låter det som från 1983-ish.
Den enda negativa erfarenhet jag har av Olsbergs från den tiden, 1982-1983, är att elektroniken var störningskänslig från kom-radio som kunde skapa "spökrörelser" på kranen utan att man rörde nån spak eller att en andra funktion rörde sig samtidigt som den man körde den första
För själva servosystemet med positionerarna så fanns det i ventilblocket en liten rund avlång finmaskig sil, ca 1x5 cm, som av nån anledning kunde släppa ifrån sig små trådbitar som störde funktionen på positionerarna. Så positionerarna var smuts och partikelkänsliga...

Angånde Rotec. varför inte löpa hela linan ut ock lägga till den kranventil Rotec rekommenderar. Kostar lite mera men problemfritt.
http://www.rotecengineering.fi/products/hydraulics/
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#5 » 19:04:07, 08-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett uttömmande svar akkamaan tja det är väl ca 25000:- som gör att jag inte beställt Komplett styrning från Rotec :)
Tänkte när jag har grejerna liggandes att det kunde vara kul att snickra ihop ett paket av det jag har.

Men när man börjar riva och skall jaga tätningar och dylikt till det gamla så kanske ändå nytt vore en tanke.
Fortare går det ju därav ingen tvekan.

Jag hade isär och blåste igenom postitioneraren med tryckluft och hittade även den lilla silen i metall som var i stort sett tät men det hjälpte tyvärr inte. Har också bytt plats på 2 Hirschman kontakter men det hjälpte inte den funktionen som inte funkar.
A porten funkar men inte B. För att utesluta mer tänkte jag skifta själva spolen mellan en som fungerar och den strulande så ser jag om spolen är hel och i så fall är det ju ventil delen i positioneraren som strular. Borde ju kunna gå att skrämma liv i igen tänker jag.

Såg även en annan tråd där någon fått en blondin med liknande paket med trasig positionerare repararad med lite nya modifierade delar av Olsberg.

Kan ju vara värt ett samtal till Olsberg för att se vad de tar för att reparera?

1 person gillar det här inlägget.
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,

Niklas Adreasson (trådstartaren)

#6 » 18:49:31, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rev isär och bytte plats på 2 positionerare felt flyttade med och så skruvade kjag loss dem igen och skruvade isär spolen och ventildelen.
Rörde på alla deler fram och tillbaka och hittade inget fel så jag satte ihop allt igen och då fungerade det igen.
Nått hade väl kärvat fast.

Nu får jag ta tag i den läckande fjäderbromsen istället så jag snart kan komma ut i skogen :)

1 person gillar det här inlägget.
Niklas Adreasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:13, 29-11-2009
Ort: Sjuhärad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 320, David brown 995, MF 135, Åkerman H9B, Rottne Blondin FD -84
Rottne Snok -80, LM 4400, LM422, MF165, MF168, Volvo T15 Krabat,

akkamaan

#7 » 20:11:01, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Niklas Adreasson skrev:Nu får jag ta tag i den läckande fjäderbromsen istället så jag snart kan komma ut i skogen :)

Om du har kombinations-"klockan" fjäderbroms/färdbroms så kan du med en speciell skruv/mutter mekaniskt komprimera fjäderbromsfjädern. För att temprärt kunna täppa till luftläckan så "klip ihop" slangen till fjäderbromsen men en wise-grip (gummislang) eller kapa plastslangen och sätt i en passande skruv så kan du köra hem maskinen sen
Här en video jag gjorde för ett tiotal år sedan som beskriver hur man gör, fast exemplet gäller på semi-lastbil, men principen är densamma


På skogsmaskinerna var det dock vanligare med den här fjäderbromskonstruktionerna (Bendix-Westinghouse)

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron