Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Fråga om MF Robur

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

robota (trådstartaren)

#1 » 16:30:22, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er Maskinister
Här kommer en fråga från en ny forumsmedlem.

Jag har läst lite trådar här och sett att det finns mycket erfarenhet och kunnande här. Jag har på senare tid läst trådar om MF Robur skogstraktor eftersom jag är lite intresserad av att eventuellt skaffa en sådan på lite sikt. Tanken är att ha den för lite "hemmakörning" i skogen. Kanske något 100 tal m3 / år max. Det är ju tilltalande maskin med sin låga egen vikt och låga marktryck som det verkar. Maxlasten på 10 ton är ju imponerade i förhållande till vikten!

Men jag undrar om de inte har väl liten motoreffekt för den stora vikten? Jag har tidigare kört MF 65 och någon gång 165 som jordbrukstraktor. Och det känns som om man får upp en 65/165 till en totalvikt på 12-14 ton så blir det tungt. Tex en Rottne blondin skotare från tidigit 70 tal som väger liknande men har ju en ganska stor Ford-sexa under huven. De första brunetterna har liknande konstruktion.

Roburn har ju så långt jag fattat inte några extra navreduktioner som BMs stornalle eller Lillnalle så det är väl en jordbruks -MF165 i man kör med så att säga?


Ni som kör eller har kört med dem:

Räcker lågväxlarna till för brantare/svårare passager i terrängen med lass?
Hur fort orkar den gå på bra basväg med lass?
Vilka växlar kan ni köra på med eller utan lass?
Särskilt intressant vad den orkar med banden på för jag gissar att de tar en del effekt också?

Tacksam för svar.
robota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:15, 11-01-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor



Orsa

#2 » 17:04:21, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara i landsvägsuppför med lass som du kommer lida. Kör du fort i skogen med så gammalt gjutjärn så är det liksom på högsta lågväxeln och drygt tomgång säjer jag. Ettan och max tvåans låg gäller vid skotning i skogen.
Med band går det nästan lättare än utan. Ingen kör fort med band på en gammal kamp.
Ska du köra undan med fullt lass på landsväg i uppförslut lär du ha hundra hästar eller helst mer.
Tänk på att alla traktorer med störrr motor görs tyngre för att nyttja dragkraften så en mer hästar ger inte massa mer fartresurser.
Jag kör 8-tons vagn mef tre dm förhöjningsstakar med timmer på vägen men då blir det ettan hög om det lutar emot mer än lite.
Kanske snittar 10-15 km/tim. Helt ok om man inte har nåt bättre för sej. Som att cykla ungefär.
Köp du. Du kommer nog bli nöjd om du inte ska lägga 1/4 mille på alternativet. Fyrhjulsdrivet och vagn

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

robota (trådstartaren)

#3 » 17:22:41, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Det låter bra! Jag är ju inte ute efter att åka fort egentligen. Precis som du säger gör man ju inte det i skogen. Särskilt inte med en gammal maskin med band. Utan det jag undrar är egentligen om de lägsta växlarna på MF.n är låga nog för att motorn ska orka i riktigt branta lägen. Detta med tanke på att de andra liknande maskiner byggda på jordbrukstraktorer alla verkar ha extra reduktionsväxlar. Och då kan det ju vara trevligt om farten kan gå upp lite, eller som du säger man kan lägga i en högre växel och sänka varvet och ändå rulla på i någorlunda fart olastad över en åker tex.
robota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:15, 11-01-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor

robota (trådstartaren)

#4 » 23:47:12, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har några mer erfarenheter av dessa maskiner att dela med sig av?
Skulle ni rekommendera en 3/4-bandare jämfört med en vanlig skotare från samma tidsepok?

1 person gillar det här inlägget.
robota
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:15, 11-01-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se